Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stipendet kom inn i dag, men jeg hadde høy husleie, legeregning og div annet som m¨åtte betales. Nå sitter jeg igjen med 400 kroner som skal vare til neste stipend. Hvordan i alle dager skal jeg få dette til å gå opp? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Har du utgifter som må betales? If so, ta en ringerunde og be om å få utsatt det.

Når det gjelder mat, så kommer det vel litt ann på hva du allerede har liggende i skaper og kjøleskapet.

100kr pr uke burde man klare seg på dersom man er alt annet enn kravstor og spiser minimalt, og i tillegg har litt mat liggende.

Skrevet

Jeg har betalt alt som må betales, og har litt mat i skapet, synes bare det virker litt uoverkommelig akkurat nå.

Skrevet

Jeg spiser ikke så mye i utgangspunktet, men merker at jeg begynner å slite. Har allerede kommet under 55 kg, og det veldig lite for å være nesten 1.80 høy. Gleder meg til jul, så jeg kan komme hjem til familien å fete meg opp:p

Skrevet

Kan du ikke henge opp en lapp eller søke på småjobber? Som vaskehjelp to timer i uka, hundelufter, barnepass o.l.? Om du ikke har tid til en deltidsjobb så kan du kanskje ta noe innimellom bare for å få noen få hundrelapper til det aller viktigste?

Skrevet

Høres ut som om det der er uholdbart i lengden. Du trenger enten å skaffe deg en ekstrajobb eller et billigere sted å bo. Det er enklere å finne billige rom i bofelleskap nå enn ved studiestart.

Gjest Consensio
Skrevet

Signerer Bringebærjenta. Slike småjobber som å handle for sin gamle nabo, eller passe en hund eller noe kan fort gi de ekstra sårt trengte hundrelappene.

Har du krav på noe bostøtte? Eller kanskje supplering fra sosialkontoret? Dette kan du enkelt sjekke opp, og selvom du kanskje ikke ender opp med så mye mer, så hjelper alt i situasjoner som dette.

Er det tilbud på noe kjøtt i nærheten? Kjøp litt, gjerne svin eller kylling. da kan du lage for eksempel currygryte.

Del opp kjøttet i gode biter, stek det sammen med løk som er grovhakket.

Lag currysaus, da bruker du bare litt smør, hvetemel, currypulver og gjerne litt buljong.

Denne gryta er ganske mektig og mettende.

Eller ris som du steker sammen med noen grønnsaker og kjøtt av noe slag. Ta det kjøttet som er billigst.

Begge disse rettene er slikt du kan lage mye av og spare til andre måltider eller middag neste dag.

Skrevet

Har du noen Kiwi-butikker der du bor? Isåfall kan du ta en runde og lete etter varer som går ut på dato samme dag eller dagen etter, da får du dem gratis :) og finner du noe som har gått ut på dato, får du verdien utbetalt i cash :)

Skrevet

Har du utgifter som må betales? If so, ta en ringerunde og be om å få utsatt det.

Er vel slik det blir "Luksusfellen" av :P

Støtter forslagene om å ta en liten jobb, og handle billig mat. Kanskje har du noen venner du kan lage mat sammen med, billigere å være fler :) Og hvis det er så trått med penger ofte, kanskje du skal skaffe deg en deltidsjobb ved siden av studiene?

Skrevet

Signerer Bringebærjenta. Slike småjobber som å handle for sin gamle nabo, eller passe en hund eller noe kan fort gi de ekstra sårt trengte hundrelappene.

Har du krav på noe bostøtte? Eller kanskje supplering fra sosialkontoret? Dette kan du enkelt sjekke opp, og selvom du kanskje ikke ender opp med så mye mer, så hjelper alt i situasjoner som dette.

Er det tilbud på noe kjøtt i nærheten? Kjøp litt, gjerne svin eller kylling. da kan du lage for eksempel currygryte.

Del opp kjøttet i gode biter, stek det sammen med løk som er grovhakket.

Lag currysaus, da bruker du bare litt smør, hvetemel, currypulver og gjerne litt buljong.

Denne gryta er ganske mektig og mettende.

Eller ris som du steker sammen med noen grønnsaker og kjøtt av noe slag. Ta det kjøttet som er billigst.

Begge disse rettene er slikt du kan lage mye av og spare til andre måltider eller middag neste dag.

Når man har lån og stipend fra Lånekassen, får man ikke noe fra disse stedene. Så det er ikke vits i å kaste bort tid på.

Gjest Consensio
Skrevet

Jaha, my mistake then. Trodde ikke det hadde noe å si jeg, siden det går på inntekter i forhold til utgifter, men studenter faller vel kanskje da utenom :/

Skrevet

Oi jøss, 400 kroner høres jo helt uutholdelig ut! (Jeg hadde ikke klart det). Men du bør ringe hjem altså å spørre om å låne litt penger. Jeg har lest om de som har klart seg på 200 kroner måneden altså, men... det er på ingen måte sunt for kroppen din.

Gjest Consensio
Skrevet

Er vel slik det blir "Luksusfellen" av :P

Støtter forslagene om å ta en liten jobb, og handle billig mat. Kanskje har du noen venner du kan lage mat sammen med, billigere å være fler :) Og hvis det er så trått med penger ofte, kanskje du skal skaffe deg en deltidsjobb ved siden av studiene?

For noen ja, men mange ganger så kan det hjelpe å få utsatt/delt opp enkelte regninger istedenfor å ikke klare å betale i tide og det går til inkasso. Ikke utsette og glemme det bort.

Skrevet

Det pleier ikke å være så trangt som dette nei, jeg kom bare litt skjevt ut på grunn av noen uforutsette store utgifter rett etter skolestart. Jeg håper at jeg etter denne månden klarer meg på bare stipendet, siden det bare er et par mdn til jeg flytter herfra.

Takk for tipsene alle sammen :)

Skrevet

Havregryn med vann til frokost kanskje?

Prøv studentmat.net, der finner du oppskrifter i forskjellige prisklasser (fra 8 kr).

Skrevet

Jaha, my mistake then. Trodde ikke det hadde noe å si jeg, siden det går på inntekter i forhold til utgifter, men studenter faller vel kanskje da utenom :/

det er veldig få som i det hele tatt får bostøtte, selv om de er såkalt fattige og det er nettopp det den skal hindre. Tror de som behandler søknadene vrir hjernen godt hver gang for å slippe å innvilge

Skrevet

Studenter faller utenom bostøtte og sosialstønad.

Jeg anbefaler deg å finne en liten jobb ved siden av.

En tusenlapp mer pr. måned går jo direkte til vanlig forbruk siden du allerede har dekket boutgifter på utbetalingen fra Lånekassa. Den tusenlappen merker du godt.

400 kr er vel røft for en måned, men det kan gå.

Hva med å sette opp en lapp på nærbutikken om at du sitter barnevakt? Selv om det ikke er godt betalt så er det penger rett i lomma.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Kunne du kanskje ringt og spurt foreldrene dine om hjelp?

Skrevet

Har du noe som du kan selge? Bøker, filmer, møbler, klær? Det vil kunne gi deg noen ekstra kroner.

Gjest strykebrett
Skrevet

Har du noen av fjorårets pensumbøker liggende så kan du jo prøve å få solgt de, det kan jo skaffe noen raske penger. Tror jeg ville ring min far og bedt pent om et lite lån om jeg var i din situasjon tror jeg, bare noen små hundrelapper hadde jo hjulpet mye i ditt tilfelle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...