Gå til innhold

Hva vil det si å skrive fra seg barnet sitt når man er far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På bussen til jobb så satte det seg to menn i setene foran meg, praten gikk løst i mellom de to helt til han ene kom inn på emnet barn. Han andre begynte da å ta opp en sak om sin egen sønn som han ikke lenger skulle ha omsorg for fordi han skal flytte utenlands. De snakket rimelig høyt om teamet, utrolig nok, så jeg tyvlyttet ikke.

Uansett er det ikke saken her. Kan noen forklare meg hva som ligger i termet "å skrive fra seg et barn"?

Takk.

Skrevet

Tipper det gjelder å si fra seg foreldreansvaret sånn at bostedsforelder har det hele og fulle ansvaret når det gjelder skole, bank, pass mm.

Skrevet

I denne sammenhengen kan jeg tenke meg at det dreier seg om at han fraskriver seg foreldreansvaret.

Det vil si at mor kan ta alle avgjørelser på barnets vegne (for eksempel helsemessige avgjørelser, om barnet skal ha pass, hvilken skole barnet skal gå på osv) uten samtykke fra far.

Mulig også at han fraskriver seg omsorgsrett/samværsrett, noe som vil si at det ikke foreligger avtale om samvær.

Å fraskrive seg foreldreansvar eller samværsrett, har ingen økonomisk betydning for far, mor, eller barn.

Skrevet

Min mann skrev fra seg sitt barn.

Det er en lang historie bak dette, men konsekvensene ble da at han ikke har noe samvär med sitt barn, ingen forpliktelser, moren tar alle avgjörelser uten å måtte ha samtykke fra faren. Det eneste min mann gjör er å betale barnebidrag.

Skrevet

Så trist for barnet da, han kommer sikkert til å savne faren sin :(

Skrevet

Det er vel ganske praktisk for mor å ha foreldreansvaret alene når far skal bo i utlandet, så slipper hun å være avhengig av ham for å få ut pass til barnet ol.

Det er ikke sikkert det er en veldig dramatisk historie bak. Det er vel neppe det første barnet som er atskilt fra en forelder for en periode. At barn bor midlertidig hos annen familie enn foreldrene er jo også noe som skjer uten dramatikk, og dette barnet skal jo tydeligvis bo hos sin mor. Og det er jo ingen sak å få felles foreldreansvar igjen når (hvis) far flytter tilbake til landet.

Skrevet

Man skriver ikke fra seg samværsrett selv om man fraskriver seg foreldreansvaret.

I dette tilfelle kan det være praktisk årsaker slik at mor kan ta bestemmelser alene.

Skrevet

Man skriver ikke fra seg samværsrett selv om man fraskriver seg foreldreansvaret.

I dette tilfelle kan det være praktisk årsaker slik at mor kan ta bestemmelser alene.

Korrekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...