Gjest BabyBlue Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Her om dagen gikk jeg forbi søsteren til en i klassen min og venninna hennes, og jeg fikk nesten sjokk da jeg så hvor dårlig både sminke og hår så ut! Håret var slitt og bleket til en gråhvit farge, foundationen var to toner for mørk, solpudderet ble brukt over omtrent hele ansiktet, mascaraen var klumpete og tykk og øyenbrynene var nappet til ingenting! Dette er ikke det eneste tilfellet jeg har sett av det, og jeg må jo begynne å lure på om foreldrene deres gir blanke F i hvordan de ser ut når de forlater huset? Jeg husker jo selv hvordan det var da jeg gikk i begynnelsen av ungdomsskolen: Da var det endelig lov å begynne med sminke! Men jeg var heldig i og med at jeg hadde en mor som satte grenser og som lærte meg å sminke meg/nappe øyenbryn, pleie huden osv, osv. Noe jeg er ganske glad for. Mange jenter blir jo fortalt at de ikke får lov å bruke sminke før de er 13 - 14 år gamle og når de først får lov klasjer de på det første og beste de finner uten å ha noe erfaring med sminke fra før av. Er det virkelig et så stort problem å lære ungene sine om generelle sminketips og hva de ikke skal gjøre? Er det greit å la jenta si på 12 - 13 år forlate huset seende ut som bloggeren Heidi Alexandra Olsen? Sikkert moro å eksprimentere med sminke, men det får da være måte på... ps: Viste ikke om jeg skulle plassere den her eller på "barn og familie", men flytt den om det ikke passer. Hva mener dere, da?
Gjest gabriela Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Hadde jeg hatt tenåringsjenter hadde jeg nok ville tilbudt de en runde på et parfymeri og hudpleie, og krysset fingrene på at de ville ha tatt i mot :gjeiper:
Frua Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 De fleste er vel ikke så voldsomt flinke til å sminke seg med en gang man starter? Tenåringsjenter smugler sminke med seg ut og sminker seg på skolen eller de kan være aleine. Det er ikke alltid så lett å stoppe denne sminken som foreldre. Som mamma kan man komme med råd og tips på sidelinja men det er som med alt annet i den alderen..det tar litt tid før det synker inn.
Jade Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Kanskje ikke moren er så flink til å sminke seg? Jeg måtte lære å sminke meg av andre. Men gikk selvsagt ikke ut av huset før jeg så ut som "folk". Man har da øyner i hodet selv om man ikke har lært seg de rette teknikkene Kanskje du kan gi de et kurs? Endret 14. oktober 2010 av Jade
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Det kommer nok ganske enkelt av at foreldrene har lite peiling på sminke ja. Da jeg først begynte å sminke meg så jeg nok litt merkelig ut, men lærte jo mer etterhvert. All kunnskapen og erfaringen jeg har fått gjennom prøving, feiling og en enorm interesse for makeup holder jeg nå på å videreføre til min yngre søster. Hun er for ung til å bruke sminke enda, men jeg lar henne observere alt jeg gjør, forklarer henne grundig det mest grunnleggende, hvordan man finner kledelige farger osv. Hun synes det er kjempespennende, og jeg vet at hun kommer til å bli vanvittig flink når hun først får lov til å sminke seg om et par år
Frua Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Har dere barn i sminkealder dere som mener at mor ikke kan sminke seg siden datteren ser ut som om hun har kræsjet ned i sminkepungen?? Tror dere virkelig at disse sminkedokkene har mødre som er helt på trynet? Her vi bor er sminkdokkene et tema på foreldremøter og når mødrene møtes på butikken. Tiltak blir diskutert og gjennomført men vet dere hva...det funker ikke! Det kan hende de er litt mindre gule i ei uke også er vi tilbake til start. I fjortissalderen så må man velge sine kamper med omhu. Når barn blir ungdommer må man svelge noen kameler. Jeg fokuserer på god oppførsel,sunn mat, nok søvn, klær som ikke er horete og skolearbeid. Dette er mer enn nok og når kvelden kommer så er det faktisk ikke sikkert jeg gidder å kritisere dagens sminke om jeg kan få en god klem og et "glad i deg mamma". Det er en fase som går over,de forsøker bare å være kule,-ikke sexy. Endret 15. oktober 2010 av Frua
Karmosin Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Søsteren min lærte meg. Noen ting feilet hun på/visste ikke selv, hvilket blant annet resulterte i en strålende variant av altfor tørr og klumpete gammal maskara tatt rikelig på, men stort sett var hun ikke på bærtur. Dessuten leste jeg Det Nye-bladene hennes (dette var på 80-tallet, da Det Nye var et ukeblad for unge jenter) som ofte hadde sminketips. Nå var dette som sagt på 80-tallet, så *host* alle tipsene var ikke like patente (knall lyseblå øyenskygge tjukt på, jaja)...
FantasDick Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 Fjortisene har da gått rundt med oransje tryne, halvmeter tjukk eyeliner og et tonn maskara i flere år nå, har de ikke? Og tupert ihjelbleket hår! Og noen bruker også flott hvit leppestift/gloss. Lekkert! De er vel bare sånn. Og de kommer på bedre tanker etterhvert.
Kayli Skrevet 16. oktober 2010 #9 Skrevet 16. oktober 2010 Har dere barn i sminkealder dere som mener at mor ikke kan sminke seg siden datteren ser ut som om hun har kræsjet ned i sminkepungen?? Tror dere virkelig at disse sminkedokkene har mødre som er helt på trynet? Her vi bor er sminkdokkene et tema på foreldremøter og når mødrene møtes på butikken. Tiltak blir diskutert og gjennomført men vet dere hva...det funker ikke! Det kan hende de er litt mindre gule i ei uke også er vi tilbake til start. I fjortissalderen så må man velge sine kamper med omhu. Når barn blir ungdommer må man svelge noen kameler. Jeg fokuserer på god oppførsel,sunn mat, nok søvn, klær som ikke er horete og skolearbeid. Dette er mer enn nok og når kvelden kommer så er det faktisk ikke sikkert jeg gidder å kritisere dagens sminke om jeg kan få en god klem og et "glad i deg mamma". Det er en fase som går over,de forsøker bare å være kule,-ikke sexy. Veldig enig med deg! Har selv ei jente på 11 som såvidt har begynt å eksperimentere med sminke. Selv om jeg som mamma ikke synes hun ser bedre ut med sminke, så tenker jeg at dette er en fase hun skal gjennom. Og, det finnes myyye verre ting de kan eksperimentere med enn litt mascara....
Gjest loveli Skrevet 16. oktober 2010 #10 Skrevet 16. oktober 2010 Det er en fase, og de må lære. Let kids be kids!
Piper Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 Her om dagen gikk jeg forbi søsteren til en i klassen min og venninna hennes, og jeg fikk nesten sjokk da jeg så hvor dårlig både sminke og hår så ut! Håret var slitt og bleket til en gråhvit farge, foundationen var to toner for mørk, solpudderet ble brukt over omtrent hele ansiktet, mascaraen var klumpete og tykk og øyenbrynene var nappet til ingenting! Dette er ikke det eneste tilfellet jeg har sett av det, og jeg må jo begynne å lure på om foreldrene deres gir blanke F i hvordan de ser ut når de forlater huset? Jeg husker jo selv hvordan det var da jeg gikk i begynnelsen av ungdomsskolen: Da var det endelig lov å begynne med sminke! Men jeg var heldig i og med at jeg hadde en mor som satte grenser og som lærte meg å sminke meg/nappe øyenbryn, pleie huden osv, osv. Noe jeg er ganske glad for. Mange jenter blir jo fortalt at de ikke får lov å bruke sminke før de er 13 - 14 år gamle og når de først får lov klasjer de på det første og beste de finner uten å ha noe erfaring med sminke fra før av. Er det virkelig et så stort problem å lære ungene sine om generelle sminketips og hva de ikke skal gjøre? Er det greit å la jenta si på 12 - 13 år forlate huset seende ut som bloggeren Heidi Alexandra Olsen? Sikkert moro å eksprimentere med sminke, men det får da være måte på... ps: Viste ikke om jeg skulle plassere den her eller på "barn og familie", men flytt den om det ikke passer. Hva mener dere, da? Og da var du et prakteksemplar av en tenåring, som faktisk hørte på moren din. For de fleste tenåringer, vilikke høre på mor, for hun er teit, dum, kan ingenting, og i alle fall ikke når det kommer til klær og sminke, for da er jo hun oldis. Og er virkelig sminkingen noe man skal velge å gå i kamp for, når man kanskje har andre ting som er viktigere å ta tak i? Jeg ville ikke valgt det, selv om jeg ville prøvd å få til en dialog. Men jeg vet selv hvordan ejg var på den alderen, og min mor var den siste ejg gadd å høre på når det gjaldt sminke og klær, for hun var oldings og hadde ikke peiling. Derfor respekterer jeg at tenårngene mine har det samme synet på meg også, men samtidig gleder jeg meg over de gangene jeg vet jeg når inn til de.
Gjest BabyBlue Skrevet 16. oktober 2010 #12 Skrevet 16. oktober 2010 Det er da greit at mor er teit og dum og gammeldags - men jeg forstår ikke hva som får de til å tro at det er pent å se ut slik? Kan ikke skylde på media, ettersom de fleste kjendiser har peiling på sminke eller har stylister som har peiling, så hva driver kidsa til denne sminkelooken? Hvorfor mener de at dårlig lagt sminke er "kult"?
Gjest Dainty Skrevet 16. oktober 2010 #13 Skrevet 16. oktober 2010 Det er da greit at mor er teit og dum og gammeldags - men jeg forstår ikke hva som får de til å tro at det er pent å se ut slik? Kan ikke skylde på media, ettersom de fleste kjendiser har peiling på sminke eller har stylister som har peiling, så hva driver kidsa til denne sminkelooken? Hvorfor mener de at dårlig lagt sminke er "kult"? Fordi de fortsatt på mange måter er barn, og barn ser ting annerledes enn voksne. De har ikke samme oppfatning av eget speilbilde, eller realiteter, som de vil ha om noen år. Det voksne oppfatter som skittenbrun foundation, kan de oppfatte som hudfarget. Dette er en fase de skal igjennom. Og de skal få lov til å gå igjennom den. De kommer ut på andre siden, helt fint.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #14 Skrevet 16. oktober 2010 Mulig jeg er streng her, men min 13 åring får ikke bruke sminke til daglig. Hun har nydelig hud, ingen kviser. Bruker bare vann til å vaske ansiktet morgen og kveld, og bruker en nøytral krem. Og hun er virkelig vakker, alle sier det! De gangene hun har vært på klassefester har hun fått sminket seg litt (og da mener jeg litt..), og jeg har vist henne og forklart henne at det beste er å sminke seg mest mulig naturlig.. Så da har hun brukt brun kajal, mascara, litt rouge og lipgloss.. Og jeg har forklart henne viktigheta med å fjerne sminken før hun legger seg... Den sminken hun har er ordentlige produkter, en god mascara og en god kajal. Foundation får hun ikke bruke så lenge hun ikke trenger det, da jeg er ganske sikker på at det tetter huden. Heldigvis er det ikke stort sminke og motepress i klassen hennes!
Gjest youlookslashy Skrevet 25. oktober 2010 #15 Skrevet 25. oktober 2010 vært igjennom den fasen selv, og dere... når man aldri har fått lov til å røre sminke, så begynner man faktisk å dykke i sminkepungen så fort man "tør". (altså ikke er "redd" for mor, hihi) så... ja. Det hadde jo selvfølgelig vært kjekt å fått råd fra mor, men i alle fall MIN mor har aldri sminket seg annet enn til fest (hun er allergisk, går greit i ny og ne, men ikke gjentagende), å jeg har alltid fått streng beskjed om at sminke er nei-nei. i 12 års aldern var plutselig brunkrem og eyeliner sabla gøy, og mascara'n ble smurt utover så mye man bare fikk på. innen et halvt år var plutselig målet å få det så naturlig som mulig.. det ordner seg for de fleste, alle bekymrede mødre, bare la oss prøve, feile, og lære av våre egne feil - jente på 14
2ne2 Skrevet 26. oktober 2010 #16 Skrevet 26. oktober 2010 I starten vil man vel bruke masse sminke, men jeg ville kanskje tipset ungdommen slik at resultatet av brunkremen i hvertfall var en nyanse som passet huden og vist hvordan man fikk et gjevnt resultat. (Det værste jeg ser er orange tryner med skille ved halsen..).
^KinderMaxi^ Skrevet 26. oktober 2010 #17 Skrevet 26. oktober 2010 Da jeg var 13 brukte jeg kun mascara. Syns ungdommen i dag ser eldre ut enn det de er, pga for mye sminke. Men de lærer vel av sine "feil" til slutt. Om foreldre syns det er ok at de går ute sånn, så er det dems problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå