Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en veninne som er i ferd med å innlede et forhold til en annen mann enn samboeren. Jeg kjenner henne så godt at jeg vet at dette handler om at hun trenger en bekreftelse eller noe. Denne mannen er ikke en bra mann, og jeg er helt sikker på at det ikke kommer noe godt ut av dette. Hun er i tidlig førtiår og har en super mann og tre flotte barn. Jeg har prøvd å snakke med henne om dette, men jeg når ikke så godt gjennom. Dette er vel egentlig ikke min sak, men som venninne føler jeg at jeg må forsøke å få henne til å se realitetene her. Hva kan jeg gjøre? Jeg liker heller ikke å gå rundt å vite om dette, for hennes mann er en kompis av familien, så dette er ikke bra for noen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ikke ditt problem. Du kan faktisk ikke vite hva som skjer i en annen persons hode.

Men dere er gode venner, så du kan jo prøve deg på en "jeg er glad i deg, er du sikker på at du ønsker å ofre hele forholdet, samboerskapet, økonomien, kjærligheten og tryggheten til fordel fo han fyren..?" Ta en alvorsprat. Men du kan ikke forvente å snakke henne ut av det.. Det er et valg hun må ta selv.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med forrige innlegger. Det er ikke din sak, kanskje, men hvis du kjenner henne så godt at du vet hun er i ferd med å gjøre noe hun ikke vil, så skjønner jeg godt at du vil gjøre noe. Men hva? Hvis du er helt sikker på at din venninne vil sitte igjen som den tapende part, er det vel nesten en "plikt" å forsøke å få henne ut av det før det er for sent? JEg synes du skal si akkurat det du tenker i alle fall. Men det er ikke lett, nei.

Skrevet

Ikke ditt problem. Du kan faktisk ikke vite hva som skjer i en annen persons hode.

Men dere er gode venner, så du kan jo prøve deg på en "jeg er glad i deg, er du sikker på at du ønsker å ofre hele forholdet, samboerskapet, økonomien, kjærligheten og tryggheten til fordel fo han fyren..?" Ta en alvorsprat. Men du kan ikke forvente å snakke henne ut av det.. Det er et valg hun må ta selv.

Deler denne. Det eneste du kan, som venninne, er å antyde mulige konsekvenser - for de ser hun sannsynligvis ikke selv, fordi hun er der hun er. Det er ingen vits å forsøke å snakke moral til et menneske som er forelsket og trenger bekreftelse på seg selv, og sannsynligvis vil hun oppfatte det som utidig innblanding. Men du kan spørre henne om hun virkelig ønsker å ofre alt det Kevlarsjäl antyder her.

Skrevet

Jeg har vært/er i en situasjon som den din venninne er i, og jeg skulle inderlig ønske jeg hadde hatt en venninne som deg...

Skrevet

Jeg hadde håpet, og tror, at noen av mine venninner ville satt seg ned sammen med meg og snakket med meg.

Ala: "Du vet jeg er glad i deg AnonymBruker, og at jeg bare ønsker deg det beste, og du vet at det ikke er lett å ta opp sånne ting som jeg har tenkt til å ta opp med deg nå, så jeg håper du kan ha det i bakhodet når jeg spør deg om du virkelig har tenkt gjennom de valgene du er i ferd med å ta nå. Jeg er ikke her for å dømme deg, men jeg er her gjerne og snakker åpent med deg, så du kan sortere litt det som skjer oppe i hodet ditt nå."

Jeg tenker at det er det gode venner gjør.

TS: Jeg synes du skal snakke med henne, åpent og ikke-dømmende. Hør hva som foregår i hodet hennes, og hvorfor hun gjør som hun gjør. Ikke fortell henne at hun ikke ser realiteten. Din og hennes realitet er ikke den samme, så da kan hun like gjerne si til deg at du ikke ser realiteten, og da er dere inne i en lite fruktbar dialog. Vær nysgjerrig, lyttende og varm. Ikke gi henne svarene, men gi henne muligheten til å utforske de alternativene hun føler at hun står mellom :)

Gjest venninna
Skrevet

Min erfaring er at det ikke nytter å snakke fornuft med en menneske som har bestemt seg, men de kommer gjerne i ettertid og ønsker at de hadde hørt på de som prøvde å snakke fornuft. Etterpåklokskap.

Jeg ville ha gjort som Kevlarsjäl, snakket med henne men ikke regnet med at hun ville ha endret mening. Ingen liker å se vennene sine gjøre dumme valg, men det er ikke så mye vi kan gjøre for å unngå at de gjør dem når de først har bestemt seg.

Skrevet

hennes mann er en kompis av familien.

Akkurat dette hadde jeg minnet henne om og fått henne til å åpne øynene. Jeg vil ikke at mine venner skal oppføre seg bedritent mot mine andre venner. Selv om det er min aller beste venninne som vil gjøre noe som kommer til å gå ut over en mer perifer venn.

Utroskap er noe av det verste man kan utsette andre mennesker for, og jeg vil rett og slett ikke ha utro mennesker i min nærmeste krets, uansett hvor super personen måtte være på andre områder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...