Gå til innhold

Hva er forskjell i + og - på briller?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym TS
Skrevet

Jeg var hos en optiker som stresset, og hui og hast fant han ut at jeg trengte briller med +0,50 i styrke. hovedsakelig lesebriller.

Når jeg f.eks leser, føler jeg at jeg må ha boka nærma øynene... Er det ikke minus jeg skulle hatt i styrken da??

Skrevet

Minus er for nærsynthet ja, men hva du trenger kan vel bare optikeren si. Men mange selger jo slike billige lesebriller i standerdstyrke, Nille f.eks. Så du kan jo dra å prøve før du ev. kjøper noe.

Skrevet (endret)

Hvis du er usikker på at optikeren har gjort ting riktig, så kan du jo nevne det du sier her til optikeren. Kanskje han har en forklaring. :) Vanskelig for oss å svare på.

Det er riktig at minus er for nærsynthet og pluss er for langsynthet, men det kan jo for alt jeg vet være at også langsynte kan ha problemer med å lese bok på normal avstand og justerer med å holde boka nærmere.

Endret av *Numi*
Skrevet

Minus vil si at du er nærsynt, og pluss vil si at du er langsynt. Må du ha boken nermere for å kunne lese er du nærsynt.

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

- er når du er nærsynt, det vil si at du ikke ser hva som er på tv når du sitter i sofaen f.eks.

+ er når du er langsyntd det vil si at du sliter med å lese det som står i avisa, bøker osv. så viss det vr problemet i utgangspunktet. og du føler du fortsatt må ha boka nærmere, kan det være at du rett og slett ikke har fått sterke nok briller. viss problemet er motsatt, har du fått feil styrketype. altså ja du skulle hatt minus og ikke pluss ;) men ta det opp med en optiker, enten den du var hos eller en annen. viss du føler at den du var hos ikke gjorde en skikkelig jobb :)

Skrevet

Jeg var hos en optiker som stresset, og hui og hast fant han ut at jeg trengte briller med +0,50 i styrke. hovedsakelig lesebriller.

Når jeg f.eks leser, føler jeg at jeg må ha boka nærma øynene... Er det ikke minus jeg skulle hatt i styrken da??

Du er altså nærsynt. Dette betyr at det skarpeste bildepunktet oppstår foran netthinnen din. Derfor må du flytte boka nærmere øynene for at det skarpeste punktet skal havne lenger bak, altså på netthinnen. I stedet for å flytte boka nærmere kan du bruke linser eller briller som gjør at det skarpeste punktet flyttes lenger bak, altså flytter det frem til netthinna, derfor tegnet +. Har du - syn (nærsynt, bildet havner foran netthinna) må du ha + briller (skyve bildet nærmere/til netthinna). Desto mer nærsynt, jo lenger unna netthinna skapes bildet av det du ser på og jo høyere + må du ha på styrken.

Langsynt vil si at bildets skarpeste skapes BAK netthinna. Bildet må flyttes i motsatt retning. Langsynt kalles +-syn fordi det skarpeste bildet ligger lenger bak enn netthinna. For å flytte bildet frem til netthinna må det brukes minusglass som bryter bildet tidligere, slik at det skarpeste bildet nå havner på netthinna.

mvh onlinelege.no

Skrevet

Jeg er nærsynt og bruker -2. Min bestemor er også nærsynt, men hun bruker +briller når hun skal lese, og det samme gjorde min bestefar. Aner ikke hvorfor det er sånn, men disse +brillene var altså kun for lesing, selv om de ellers brukte -. Kanskje fordi +briller forstørrer, og man ofte har problemer med liten skrift når man blir eldre?

• 3 måneder senere...
Gjest mariann
Skrevet

Skrevet

Konkav vs. konveks linse.

Gjest mariann
Skrevet

neida det er langsynt som må ha boka nærmere øynene.jeg er nærsynt og bruker med minus 2,5,ser heilt fint når jeg leser osv,men vanskelig å se på avstand.

det er jo ikke mye med +0,5 da,du er heldig...

Skrevet

neida det er langsynt som må ha boka nærmere øynene.jeg er nærsynt og bruker med minus 2,5,ser heilt fint når jeg leser osv,men vanskelig å se på avstand.

det er jo ikke mye med +0,5 da,du er heldig...

Er man langsynt vil man etter hvert ikke ha lange nok armer til å kunne lese avisen, og man trenger plussbriller for å kompensere for dette. Er man nærsynt derimot, da må man ha avisen veldig nærme nesa, og man trenger minusbriller for å kompensere for dette. Dette er den grunnleggende logikken bak syn og brilleglass.

Hvor mye pluss eller minus man trenger avhenger av hvor dårlig syn man har og hva man skal bruke brillene til. Jeg er f.eks +0,75 på det ene øye og -0,75 på det andre. Jeg bruker kun pc/lesebriller og har da +0,50 på det øyet som er langsynt og -0,25 på det øyet som er nærsynt.

Har man tilleggsting som skjeve hornhinner osv, kan det hende at man må ha en helt annen styrke enn synt i seg selv tilsier. Brillestyrke er dessverre ikke noe som kan leses av på en tabell, det er mange hensyn som må taes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...