Gjest Harriet Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Hei jeg synes det er så synd at en må være 25 år for å bli beredskapshjem. På en måte synes jeg det er greit og for det er jo ikke alle som passer til å være beredskapshjem men jeg synes ikke dette burde bli vurdert bastant etter alder. Hadde syntes det var greit om de syntes de fant noen andre som passet bedre enn meg men slik det er her så skriker barnvernet etter beredskapshjem men meg vil de ikke ha. Jeg har mye erfaring med barn med sykdom og også barn som ikke har det så greit rettere sagt barn som har det helt forferdelig. Jeg jobber i ambulanse og har ofte møtt barn som har mistet foreldrene i ulykke barn sbarn som ahr blitt seksuelt misbrukt barn som har forsøkt og tatt livet av seg osv. Jeg har en søster og en bror som har spesielle behov jeg har vært besøkshjem og støttekontakt i mange år nå. Samtidig har jeg opplevd mye selv også. Jeg takler krisesituasjoner bra samtidig som jeg har mye erfaring med veldig ulike barn og situasjoner. Jeg vil gjerne få større mulighet til å hjelpe barn som virkelig treneger det noen forslag til annet lignende jeg kan gjøre enn beredskapshjem?
redchilli Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 støttekontakt? ta kontakt med kommunen og hør
Gjest Harriet Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 støttekontakt? ta kontakt med kommunen og hør Har alt vært støttekontakt og besøkshjem er jeg enda. Og det er fint det og Er det noen som vet om reglene om at en må være 25 år for å være beredskapshjem er absolutte over hele landet?
Envy Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Litt utenpå spørsmålet til TS, men hvordan blir man egentlig støttekontakt? M man være utdannet innen et eller annet spesielt?
Gjest Harriet Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Litt utenpå spørsmålet til TS, men hvordan blir man egentlig støttekontakt? M man være utdannet innen et eller annet spesielt? I utgangspunktet er det ikke spesielle krav til å bli støttekontakt. Men noen kan for eksempel ønske/eller det er en forutsetning at støttekontakten har lappen, er i en bestemt alder, har søsken på samme alder, er glad i å gå tur osv de velger en støttekontakt som passer (best) etter behovet. Du søker til kommunen.
Gjest Juliane Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Hvor gammel er du ts? Har du en stabil samboer/mann? Å være beredskapshjem krever enormt mye mer enn å ha jobbet med barn ulike situasjoner. Som beredskapshjem er du på jobb 24 timer i døgnet, og det er svært sjelden enslige får den jobben uansett alder. Det er ekstremt krevende å være "på hugget" på den måten. Når du blir 25 kan du søke, inntil da bør du slå deg til ro med å være støttekontakt og besøkshjem. Ikke vær så utålmodig. Hvordan har du forresten tenkt å kombinere disse tingene? Hvis du skal bli beredskapshjem blir det vanskelig (kanskje umulig?) å være besøkshjem samtidig. Hvordan vil det påvirke barnet du er besøkshjem for når du må slutte å ta imot dette barnet til fordel for andre barn? Mange er veldig idealistiske og ukritisk til egne begrensninger i ung alder. Selv var jeg klar til å ta på meg hva som helst da jeg var 22. Jeg følte meg moden og klar for alt. Heldigvis ble det ikke noe tøft ansvar på meg utenom vanlig jobb, for 3-4 år senere innså jeg at jeg hadde vært i overkant blåøyd og naiv i forhold til hva jeg var moden nok for. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, ts. Men slike erfaringer er med på å gjøre at aldersgrensen på 25 år er ganske spikret. Det er viktig at man er fullstendig ferdig med ungdomstiden før man påtar seg en så viktig oppgave.
Gjest Harriet Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg er 23 og bor i lag med samboer som jeg har vært sammen med i 5 år. Har bare et besøkshjemsbarn nå, fordi dette barnet har spesielle behov, men dette barnet skal snart flytte. Grunnen til at jeg vil være beredskapshjem nå er fordi jeg føler vi har veldig mye tid og god mulighet til å være beredskapshjem og at vi har mye og gi barnet, samboer er like gammel som meg og jobber også i ambulanse han har jobbet både i barnehage og på skole han har også erfaring fra jobb på et barnhjem/krisesenter i utlandet der han jobbet i litt over et år. Nå må det jo også nevnes at jeg aldri hadde villet bli besøkshjem hadde det ikke vært for at jeg og sambo i fellesskap har lyst til å gjøre dette. Så hadde jeg aldri kunne vært beredskapshjem alene tenk om jeg hadde fått en virkelig ille ungdom som voldtok barn, ranet butikker og hadde null respekt for meg da ville det jo muligens ikke gått noe bra i det hele tatt da personen med rimelig sannsynlighet hadde vert sterkere enn meg. Jeg vet ikke helt om det vil passe for oss og være beredskapshjem senere da vi har lyst på en hund. Jeg vet at det er greit og ha hund selv om en er beredskapshjem men jeg ser for meg det som slitsomt og trasig om en da for eksempel får en ungdom som prøver og drepe hunden eller er slem mot hund. Jeg har jo selvsagt andre som kunne passet hunden men ikke så lett i mange måneder..
Gjest Skeptisk Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Dette virker ikke så veldig gjennomtenkt ts. Det passer ikke senere fordi dere vil ha hund??? Dere burde nok heller skrinlegge alle planer om å bli beredskapshjem i noen år inntil dere har prioriteringene i livet på plass.
Gjest Kristin Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Dette virker ikke så veldig gjennomtenkt ts. Det passer ikke senere fordi dere vil ha hund??? Dere burde nok heller skrinlegge alle planer om å bli beredskapshjem i noen år inntil dere har prioriteringene i livet på plass. Hva var det så galt med??? TS sier at de i framtiden vil ha hund det blir jo litt lenge vente med hunden da om de først må vente år på å bli beredskapshjem.
Gjest Skeptisk Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Hva var det så galt med??? TS sier at de i framtiden vil ha hund det blir jo litt lenge vente med hunden da om de først må vente år på å bli beredskapshjem. Å være beredskapshjem er ikke noe man gjør i full fart fordi man har det travelt med å skaffe seg hund. Først skal man gjennom nøye vurderinger og godkjenning hos barnevern/BUF-etat, og man skal gjennom et PRIDE-kurs. Sånn som ts skriver her og framstiller saken virker hun som en typisk utålmodig ung kvinne som vil gjøre alt så fort som mulig, har ikke tid til å vente på at ting skal ligge til rette. Sånne personer passer ikke til å være beredskapshjem, etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Et beredskapshjem er jo et krisehjem for barn/ungdom som krever akutt-plassering, og da synes jeg i grunnen aldersgrensen burde vært enda høyere enn 25. Minst 30. Jeg synes virkelig TS fremviser en umoden holdning til hva det vil si å være beredskapshjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå