Gjest Eurodice Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Jeg har nettopp sett siste halvdel av dette programmet på tv2, og må si at hadde disse ungene vært hos meg, ville jeg blitt sterkt fristet til å slenge dem i veggen. Jeg kan ikke fatte og begripe at foreldre kan bli så tafatte og la barna styre. Endret 13. oktober 2010 av Belladonna
Gjest BabyBlue Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Fri barneoppdragelse eller noe? Tsh. Når de ender opp i fengsel for tyveri/hærverk etc. sier de vel "Men jeg hadde fri barneoppdragelse! Foreldrene mine gjorde ikke en dritt, derfor kan jeg gjøre som jeg vil!" Noen foreldre må ta seg sammen. Mange er jo direkte redd for å gripe inn hver gang ungen gjør noe galt. Nå til dags blir jo det å gripe ungen lett i armen regnet som grov barnemishandling Og, ja, noen folk burde selvsagt ikke hatt barn til å begynne med ganske enkelt fordi de ikke er noe foreldremateriale og aldri kommer til å bli det heller. Å få barn er ikke en menneskerett, men noen tullinger fremstiller det jo på den måten. Er noen som rett og slett ikke takler det å være foreldre; og da ender de opp på sinnssyke tv-programmer
FrøkenFjong Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Fri barneoppdragelse er det dummeste som finnes. Det er en grunn til at barn har foreldre (veit at ikke alle foreldre duger) som har levd i denne verden en stund og som skal veilede, korrigere, råde og oppdra. Forskjell på å være barn og voksen rett og slett. Barn trenger grenser og forutsigbarhet, de har ingen forutsetninger for å ta alle avgjørelser på egen hånd. Men selvsagt med gode innslag av mulighet til å ta egne avgjørelser og prøve og feile.
Gjest Xelle Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Mange indianerstammer har fri oppdragelse der ungeer paa 4-5 laerer selv, peiver rundt paa egenhaand i uker avgangen. Saa aa si at det er totalt vaas er jo ikke riktig. Men foreldre maa jo kunne veilede og ikke gi fanden i ungene sine. Noen foreldre burde rett og slett aldri ha paatatt seg rollen.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Aaahhh... så deilig med alle fasitene som sitter rundt omkring...! Så godt med alle som vet hva de hadde gjort - basert på siste halvdel av et tv-program. Inngående kjennskap til familien og historien, selvsagt ikke nødvendig...
Titti72 Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Aaahhh... så deilig med alle fasitene som sitter rundt omkring...! Så godt med alle som vet hva de hadde gjort - basert på siste halvdel av et tv-program. Inngående kjennskap til familien og historien, selvsagt ikke nødvendig... Når en unge på 7 år kun spiser loff og smør, så trenger man ikke vite mer for å forstå at foreldrene er tafatte og feige! Om de så hadde viste en 24-timers maratonprogram, så hadde jeg hatt samme oppfatning alikevel. Feige og tafatte foreldre! Hadde du "dykket ned i problemene" og lett etter "psykiske mangler" kankje?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Det var en generell betraktning. Men jeg traff tydeligvis noen. åååå så sint.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg har ikke sett dette programmet, men jeg vil si at det generelt er for enkelt å skylde på foreldrene. "Perfekte" foreldre kan også få svært krevende barn. Og helt håpløse foreldre kan få "perfekte" barn. Og familier som ser perfekte ut trenger ikke å være så perfekte som de ser ut.
Havtorn Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Foreldre må rett og slett se an ungen sin og ikke tviholde på en filosofi de synes høres bra ut når den er en fryktelig dårlig idé for nettopp deres barn. Selv er jeg et resultat av ganske fri oppdragelse og kan med hånden på hjertet si at det ikke har ført til noe negativt. Det handler så fryktelig mye om individet..
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 *ler* Du trampet nok på noen tær der ja.... Egentlig trenger vi nok ikke slike programmer om oppdragelse i det hele tatt - er man "tafatt og feig" - eller ikke klarer foreldrerollen som man bør, kan man bare skrive inn på forumet her. Det er jo her alle ekspertene sitter.
Jens Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 er det i det hele tatt noen som praktiserer fri oppdragelse i dette landet??
Gjest Eurodice Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 Aaahhh... så deilig med alle fasitene som sitter rundt omkring...! Så godt med alle som vet hva de hadde gjort - basert på siste halvdel av et tv-program. Inngående kjennskap til familien og historien, selvsagt ikke nødvendig... Den var vel myntet på meg. I dette tilfellet så jeg bare slutten av programmet, men jeg har sett ganske mye på denne serien, supernanny eller hva det heter, og sett mange typer barn og foreldre. Jeg er selvsagt ikke voldelig som jeg muligens kunne bli mistenkt for å være, for å ha det sagt.
Gjest minni Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg så hele programmet. Det var definitivt foreldrenes mangel på grenser som var grunnen. Ikke en vanskelig guttunge. Alle barn når de vokser opp vil teste foreldrenes grenser og foreldrene er ansvarlige for å sette dem. De ga jo etter bare ungen sutret og hadde ikke satt grenser fra han var 2 år gammel og for første gang skulle begynne å spise fast mat. Jeg syns det var litt drøyt når han fikk alle disse sykdommene og munnsår og hun enda ikke klarte å gi han sunn mat fordi han fikk sutreanfall. Hun har aldri satt grenser for gutten, da har hun lært han at han får viljen sin og sånn er det. Ikke gutten som er vanskelig, men foreldrenes feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå