AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg og min mann satt ute på verandaen tidligere i kveld idet vi plutselig ser naboen (vi bor i rekkehus) komme hjem og har med seg to store akvarier. Vi snakker minst 800-1000 liter. Jeg kunne se at disse akvariene hadde skyvedører foran, og mener å huske at det er slike bur folk bruker til slanger og sånt?? Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig skal gjøre, er det min plikt å gjøre noe i det hele tatt? Hva ville dere gjort om dere mistenkte naboen for å ha ulovlige dyr? Snakket med ham? Anmeldt? Hva? Jeg har ingen kontakt med naboen annet enn vanlig hilsing når vi ser han, men jeg må si jeg liker svært lite tanken på å være nabo med en som kanskje har slanger..!!!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg og min mann satt ute på verandaen tidligere i kveld idet vi plutselig ser naboen (vi bor i rekkehus) komme hjem og har med seg to store akvarier. Vi snakker minst 800-1000 liter. Jeg kunne se at disse akvariene hadde skyvedører foran, og mener å huske at det er slike bur folk bruker til slanger og sånt?? Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig skal gjøre, er det min plikt å gjøre noe i det hele tatt? Hva ville dere gjort om dere mistenkte naboen for å ha ulovlige dyr? Snakket med ham? Anmeldt? Hva? Jeg har ingen kontakt med naboen annet enn vanlig hilsing når vi ser han, men jeg må si jeg liker svært lite tanken på å være nabo med en som kanskje har slanger..!!! Hadde bedd til gud om at den evtuelle slangen ikke kom seg laus Nei hva kan du gjør.. Litt tynt bevis at du bare så to akvariumer..
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har et slikt 1200 liters akvarium med skyvedører og reol under. Jeg hadde blitt mektig forbanna om naboer som ikke en gang gadd å bli kjent med meg ringte og meldte meg for ulovlig dyrehold. Jeg har blant annet lyssensetive fisk i det akvariet, og de har bare godt av å få lukket dørene når det er som lysest på sommerhalvåret. Gardiner hjelper ikke der. Ærlig talt, du skal ikke bare gå over til naboen og prøve å stifte litt bekjentskap? Nysgjerrighet drepte reven.
Raven Emerald Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 Det heter "terrarium", og kan også brukes til taranteller, gnagere, og annet. Jeg har et til hamsteren min. Veldig praktisk, siden jeg kan fylle masse strø inni til henne, så hun har å grave i. For ikke å snakke om at katten ikke har sjans til å skade henne, siden han ikke får så mye som ei klo inn til henne. Hamsteren har det utmerket inni der (MÅ være lufting i front, ikke bare oppå). Jeg tror disse også kan brukes til slamkrypere (fisk). Så nei, det trenger ikke å skulle brukes til slanger eller øgler, det er nok av andre landlevende dyr som også kan bruke dem. Selv om altså slanger og øgler også kan bruke dem.
Gjest Xelle Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Masse lovlige dyr som kan bruke de, som nevnt over, slamkrypere, diverse gnagere, skilpadder, eremittkrabber, edderkopper, skorpioner, tusenbein... mye som er lovlig som man kan bruke et stort terrarie til.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Blir ikke ulovlige dyr avlivet om det blir oppdaget?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Som tidligere nevnt over, så finnes det en god del dyr man har lov til å holde, og som bor i et terrarie. Og om det isåfall er reptiler av en ulovlig sort, så ser jeg ingen stor krise der heller. Det vil nok etterhvert løsne litt på reglene mtp hold av en del reptiler. De ble engang i tiden forbudt å holde i Norge, fordi de ikke tilhørte den norske faunaen... som om undulater, papegøyer, akvariefisker, marsvin, hamster etc etc tilhører den norske fauna noe mer...?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Som tidligere nevnt over, så finnes det en god del dyr man har lov til å holde, og som bor i et terrarie. Og om det isåfall er reptiler av en ulovlig sort, så ser jeg ingen stor krise der heller. Det vil nok etterhvert løsne litt på reglene mtp hold av en del reptiler. De ble engang i tiden forbudt å holde i Norge, fordi de ikke tilhørte den norske faunaen... som om undulater, papegøyer, akvariefisker, marsvin, hamster etc etc tilhører den norske fauna noe mer...? For ikke å snakke om Lamaer, afrikanske geiter, kashmirgeiter, latinamerikanske saueraser. Det er slikt som bønder her jeg bor har.
Independent_ Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Du skal i hvert fall ikke ringe å anmelde før du faktisk VET hva slags dyr de egentlig har/skal ha. Mine foreldre har et svært akvarium til gullfiskene som er bygd inn i veggen, og det er like stort som det du beskriver her. Riktig nok uten skyvedører, men fortsatt. Det kan like godt brukes til fisker som til annet, så du bør virkelig finne det ut før du evt. gjør noe med det. Jeg liker heller ikke tanken på de som eier ulovlige dyr, men jeg vet om flere som gjør det - de har fått advarseler fra politiet før, men har dyrene fortsatt, vet ikke hvorfor. Er ikke særlig mye de andre kan gjøre. Men det er en grunn til at den dyrearten er ulovlig i Norge, og da er det viktig å si fra dersom du finner ut at de har ulovlige dyr.
Miss Puddel Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 La dem være i fred! om de så har ulovlige dyr, så har du ikke noe med å blande deg i det. Du kan være ganske så sikker på at da passer de nok på dem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå