Gå til innhold

bostøtte- hvorfor legges bruttoinntekt til grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

såvidt jeg har skjønt, er det brutto inntekt som legges til grunn for beregning av bostøtte, dette skjønner jeg ikke, det er jo av netto inntekt du må betale husleien din, hvorfor skal det ha noe å si hva du som er beløpet før skatt? mulig jeg er helt dum ,men dette skjønner jeg ikke. Jeg har laveste sats av attføringsstønad og har utbetalt 9000 kr pr måned, brutto er 11600 kr, og dette tror jeg er over grensene, men det er jo de 9000 kr jeg har å forholde meg til rent reelt, og ikke nettobeløpet. Kan noen forklare??

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

såvidt jeg har skjønt, er det brutto inntekt som legges til grunn for beregning av bostøtte, dette skjønner jeg ikke, det er jo av netto inntekt du må betale husleien din, hvorfor skal det ha noe å si hva du som er beløpet før skatt? mulig jeg er helt dum ,men dette skjønner jeg ikke. Jeg har laveste sats av attføringsstønad og har utbetalt 9000 kr pr måned, brutto er 11600 kr, og dette tror jeg er over grensene, men det er jo de 9000 kr jeg har å forholde meg til rent reelt, og ikke nettobeløpet. Kan noen forklare??

:ler: Trodde de la til grunn selvangivelsen fra fjoråret jeg... Hvis de legger til grunn brutto månedsinntekt, så trenger jeg en forklaring sjølv... :gjeiper:

Gjest redstar
Skrevet

Hm, dette lurer jeg også på.. noen som vet?

Skrevet

Fordi nettoiintekt er fullstendig irrelevant. Ellers kan man jo bare skru opp skatteprosenten sin for å få utbetalt mer enn man er berettiget til.

Skrevet

Fordi nettoiintekt er fullstendig irrelevant. Ellers kan man jo bare skru opp skatteprosenten sin for å få utbetalt mer enn man er berettiget til.

siden de har tilgang til skatteopplysninger er vel dette noe de kunne ha sjekket, hvis folk trakk veldig mye skatt for bevisst å spekulere i dette. Hvis man har rett skatteprosent etter det man tjener( det er jo dette skattekontoret fastsetter og grunnen til at vi leverer selvangivelse), hvorfor skal da ikke nettoinntekt være relevant, det er jo de pengene man har til livets opphold. skjønner det fortsatt ikke

Skrevet

ja, for de ser vel hvis man har skrudd opp skatteprosenten for å få lite utbetalt, de ser vel at skatteprosenten er altfor høy i forhold til inntekt. de har jo full tilgang til skatteopplysninger, og ser hvilken skatteprosent man har

Skrevet

Jeg tror fort det kunne blitt mye rot om de skulle beregne av nettoinntekt, da det er mange som både får igjen penger på skatten - og dermed skulle hatt mindre bostøtte - og som får baksmell - og dermed vil kreve mer. Dette er bare synsing fra min side, men kan tenkte meg de gjør det sånn for å slippe ekstraarbeidet. Og jeg går egentlig ut fra at de tar hensyn til at det er brutto de vurderer fra, så summen du får stemmer. De er jo klar over at folk betaler skatt.

Skrevet

Jeg tror fort det kunne blitt mye rot om de skulle beregne av nettoinntekt, da det er mange som både får igjen penger på skatten - og dermed skulle hatt mindre bostøtte - og som får baksmell - og dermed vil kreve mer. Dette er bare synsing fra min side, men kan tenkte meg de gjør det sånn for å slippe ekstraarbeidet. Og jeg går egentlig ut fra at de tar hensyn til at det er brutto de vurderer fra, så summen du får stemmer. De er jo klar over at folk betaler skatt.

ja, dette høres riktig ut! :) men jeg skjønner fortsatt ikke helt- de beregner utifra brutto, men tar hensyn til skattetrekk, hvordan?

Skrevet

ja, dette høres riktig ut! :) men jeg skjønner fortsatt ikke helt- de beregner utifra brutto, men tar hensyn til skattetrekk, hvordan?

Det vet jeg ikke nok om til å svare på, er jeg redd. Men det finnes vel noen standarder for det? Som at hvis du tjener 15'000 brutto skal du skatte ca. X antall prosent?

Skrevet

ja, nettopp, så da tar de hensyn til hva du har netto da eller? Hvis du trekker riktig skatteprosent i forhold til din inntekt?(og ikke langt over som en nevnte her, bevisst for å spekulere)

Skrevet

jeg lurer og på dette, det reklameres jo for at flere nå kan få bostøtte, men jeg tror er veldig vanskelig å få det innvilget

Skrevet

Bostøttereglene er jo ganske greie å forholde seg til, har man krav på det innenfor disse reglene, får man det.

Problemet slik jeg ser det er at de enten går ut i fra fjorårets likning, hvilket er greit om man hadde veldig lav inntekt for halvannet år siden, som er tiden det tar før husbanken har tilgang til siste likning (f.eks vil min inntekt i 2008 ligge til grunn for bostøtte helt til august 2010, om ikke systemet har endret seg siden jeg fikk støtte). Har du gått vesentlig ned i inntekt dt siste året går de ut fra dagens situasjon, men da tas plutselig mye mer med som inntekt, ting som ikke er med i likningen (bidrag, barnetrygd, studielån etc.), og da havner mange over grensa likevel, og vil ikke ha krav på støtte før liknigen for året med lav inntekt er tilgjengelig (fordi i likningen har plutselig en del av inntektene som husbanken la til grunn blitt borte fra vurderingen).

Innen man faktisk har en likning med lav nok inntekt til at man kan få bostøtte kan man jo ha fått en godt betalt jobb. Man er pliktig å innformere om vesentlig inntektsoppgang, men jeg har ikke inntrykk av at det er mange som melder fra, jeg fikk tilogmed beskjed om at det trengte jeg ikke, selv om det står klart i brosjyren at det skal man (NAV fikk hakaslepp da jeg ringte inn og meldte om at jeg nå har samboer og derfor ikke har krav på aleneforeldrestønader om 12 mnd., de fikk visst ikke mange slike henvendelser, nesten så jeg angrer ;) ).

Skrevet

ja, de sier jo at hvis du har høye boutgifter og lave inntekter, ja da kan du få bostøtte. Såå enkelt er det ikke. jeg søkte et år da jeg gikk på AAP og 108.000 i årsinntekt, men det kvalifiserte ikke til støtte. Du må ikke angre nei Leelo, du skal være stolt av deg selv, dagens samfunn trenger ærlige og redelige mennesker som deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...