Norna Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg må inrømme jeg smiler bredt når jeg leser at et kirke er påtent. Kirkene har ikke så mye her i Norge å gjøre synes jeg.
Hoppetaujenta Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Å ikke like kirker står en da fritt til, men å brenne dem ned er en veldig dum ting å gjøre. Å være "tøffinger" i svarte klær som digger mørkemaktene; greit nok, men jøss for en umoden løsning da gitt! Jeg støtter det faktisk ikke, selv om ikke jeg heller liker alt det menneskene i kirkene står for. Selve bygningene har da aldri gjort noen noe som helst. Dessuten kan de være skikkelig stilige hus, noen av dem. Da smiler jeg nok litt bredere når noen har klart å tømme bankhvelv for store summer, uten å bli oppdaget og fakket. Det skal det en viss kløkt og flid til for å klare. Hvem som helst kan dynke en fille med bensin og tenne på.
Norna Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2010 Men mange vetter, tusser og troll kveles jo av kirkebyggene?
Fanderay Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg er ganske likegyldig til kirkebrenning, innbiller meg vel at de som syns det er stilig og noe de gjerne skulle ha gjort er de som vil framstå som "mad, bad & dangerous to know" les: posører. Kirkene har kanskje ikke så mye å gjøre her i Norge, men de kirkebyggene som har stått i flere 100 år har en arkitektonisk og historisk verdi uavhengig av religionen.
Betty2 Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Det å brenne ned en kirke er en umoralsk og egoistisk handling. kirken har i dag en fallende medlemsmasse, men de få som bruker kirken, burde får lov å ha dem i fred, hva om noen hadde gått å brent opp lokalene til andre grupper? eks det nye fotballhuset, eller eller lokalene der nye uoppdagede band holder på å øve? en annen grunn til at å brenne en kirke ikke burde skje er som fanderay sier, de gamle kirkebyggene har en arkitektonisk og historisk verdi. og de som bygger de nye kirkene i dag har mest sannsynlig ikke sett en gamme kirke, nye kirkebygg er tragisk og ligner mere på en fabrikk eller treningslokale fremfor en kirke.
Gjest Tsunade Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Kirkene har ikke så mye her i Norge å gjøre synes jeg. Hvorfor ikke? Men mange vetter, tusser og troll kveles jo av kirkebyggene? Du later da til å puste riktig så bra.
aline Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 hva er vitsen med trolleinnlegg når man selv roper og skriker opp om at det kun er trolling?
Gjest Hard Ride Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Må innrømme at jeg liker det jeg også, men det er ikke noe jeg vil praktisere. Når alt kommer til alt synes jeg det er feil, av den enkle grunn at det er ødeleggelse av andre eiendom, og du kan ikke gå rundt og tenne på andre menneskers bygninger. Er generelt i mot vandalisme og den type ting.
pingeline Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Forkastelig. En ting er at byggene har historisk verdi, og det er ellers på lik linje med å sette fyr på skoler, bolighus, butikker og lignende. Selv om ikke mennesker tar fysisk skade (her går jeg ut i fra at vi snakker om en tom kirke), så kan de ta økonomisk eller følelsesmessig skade.
^KinderMaxi^ Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Helt på tryne å tenne på kirker. Er ikke kristen eller noe, men en kirke betyr likevel mye for mange mennesker.
Donnie Darko Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Sålenge vi har en statskirke her i landet så er det våre skattepenger som blir brukt til å bygge de opp igjen så nei, liker ikke kirkebrenning. (selvom jeg skal innrømme at jeg smiler litt når jeg leser nyheten..)
samfunnsfiende Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 Kirkene har kanskje ikke så mye å gjøre her i Norge, men de kirkebyggene som har stått i flere 100 år har en arkitektonisk og historisk verdi uavhengig av religionen. Er generelt for alt som er destruktiv, som ødelegger for hva de fleste mennesker støtter, som spytter i trynet på folk, men mange kirker, både eldre og nye, er veldig fine, og veldig spesielle. Litt leit å brenne kirker bare for å gjøre et anti-religionsstatement.
Gjest brutal_mann Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg må inrømme jeg smiler bredt når jeg leser at et kirke er påtent. Kirkene har ikke så mye her i Norge å gjøre synes jeg. Å brenne kirker, moskeer, synagoger eller bøker... Det er patetisk det. Da har en lite å fare med argumenter og mangler totalt evne til å være et forbilde. Jeg synes religiøse mennesker er patetiske nek og til stor hinder for nødvendig forskning og utvikling, men jeg gidder ikke å fremstå som et totalitært regime...
KR-øst Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 Det kan ikke være andre enn sinnsforvirrede hjerneskadde personer som tror de gjør noe lurt eller attpåtil tøft, ved å tenne på en kirke. Dessuten er vedkommende en pyroman. Det er vanskelig å finne en mer tåpelig person.
Gjest brutal_mann Skrevet 21. oktober 2010 #15 Skrevet 21. oktober 2010 Det kan ikke være andre enn sinnsforvirrede hjerneskadde personer som tror de gjør noe lurt eller attpåtil tøft, ved å tenne på en kirke. Dessuten er vedkommende en pyroman. Det er vanskelig å finne en mer tåpelig person. Pfff... Det er så lett så. De finner du inni kirkene.
Gjest BabyBlue Skrevet 21. oktober 2010 #16 Skrevet 21. oktober 2010 Wow, og dette ble skrevet av en voksen person? I stedenfor å tenke på hvor lite du liker kirkene kan du heller tenke på at kirkene har stor personlig og historisk verdi for mange folk. Jeg er ikke religiøs jeg heller, men makan til idioti skal man lete lenge etter.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #17 Skrevet 21. oktober 2010 Wow, og dette ble skrevet av en voksen person? I stedenfor å tenke på hvor lite du liker kirkene kan du heller tenke på at kirkene har stor personlig og historisk verdi for mange folk. Jeg er ikke religiøs jeg heller, men makan til idioti skal man lete lenge etter. Det er klart de har mye verdi, men kirkene representerer også en overtramp mot eldre norsk kultur og identitet. En fremmed religion som ble dyttet ned halsen på nordmenn. De 2 verste katastrofene som har rammet Norge gjennom historien er svartedauden og kristendom. Akkurat som at folk bør vise forståelse for kristne, synes jeg det går an å forstå hvorfor folk vil ha de kirkene fjernet.
Mann 42 Skrevet 21. oktober 2010 #18 Skrevet 21. oktober 2010 Det er klart de har mye verdi, men kirkene representerer også en overtramp mot eldre norsk kultur og identitet. En fremmed religion som ble dyttet ned halsen på nordmenn. De 2 verste katastrofene som har rammet Norge gjennom historien er svartedauden og kristendom. Akkurat som at folk bør vise forståelse for kristne, synes jeg det går an å forstå hvorfor folk vil ha de kirkene fjernet. For 1000 år siden.... Med "folk" mener du...? De som stort sett brenner kirker her tillands, har "tradisjonelt" vært satanister.- Og de er vel egentlig akkurat like gudetroende som de kristne, bare at de spiller for det andre laget. Ja, og så er de hakket mer destruktive, onskapsfulle og kriminelle enn de kristne noen gang var. Sånn sett, snute for snute, er kirkebrennere et større problem enn kristendommen, og jeg kan ikke bare meg for å tenke at Greven burde satt fyr på seg selv i samme slengen. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #19 Skrevet 21. oktober 2010 Å brenne kirker, moskeer, synagoger eller bøker... Det er patetisk det. Da har en lite å fare med argumenter og mangler totalt evne til å være et forbilde. Jeg synes religiøse mennesker er patetiske nek og til stor hinder for nødvendig forskning og utvikling, men jeg gidder ikke å fremstå som et totalitært regime... Jeg er religiøs, men har studert vitenskap og er lagt fra i veien for nødvendig forskning. Det at jeg tror på Gud gjør ikke at jeg står i veien for hva andre mennesker - eller samfunn for den saks skyld - ønsker å gjøre eller finne ut. Kunne egentlig godt tenke meg at du utdyper litt hva du egentlig mener med at vi står i veien, for jeg føler at det er en påstand uten hold.
Gjesten Skrevet 21. oktober 2010 #20 Skrevet 21. oktober 2010 For 1000 år siden.... Med "folk" mener du...? De som stort sett brenner kirker her tillands, har "tradisjonelt" vært satanister.- Og de er vel egentlig akkurat like gudetroende som de kristne, bare at de spiller for det andre laget. Ja, og så er de hakket mer destruktive, onskapsfulle og kriminelle enn de kristne noen gang var. Sånn sett, snute for snute, er kirkebrennere et større problem enn kristendommen, og jeg kan ikke bare meg for å tenke at Greven burde satt fyr på seg selv i samme slengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå