AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Vi leier et litt eldre hus, og nå har vi oppdaget at det er mus i huset. Huseier sa ingenting om dette da vi skulle flytte inn. Hvis musene begynner og spise på tingene våre. Hvem sitt ansvar er dette da?
Miss Puddel Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 hvis det er så mye at det trengs mer enn vanlig utsetting av musefeller vil jeg si at det er huseier som skal dekke hjelp fra skadedyrfirmaer. Men i eldre hus må man nesten regne med mus, dere får gå til inkjøp av musefeller og sette ut på de stedene der dere er mest plaget. Vi leier selv et hus fra 1850 på en gård, og det er klart at det er mus her! Hver vinter og høst hører vi at det tusler i veggen, sånn er det bare i gamle hus. vi setter ut feller under kjøkkenbenken, og ellers på de stedene vi har sett at musene har vært på ferde. De første dagene tar vi gjerne en fire fem mus om dagen, og så etter en ukes tid så begynner antallet å ta av, og etterhvert blir det mindre aktivitet i veggen, og det blir mere ro.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Det er vel strengt tatt musene som burde skjerpe seg Men fra spøk til alvor: Vi fikk musefeller av huseier. Samtidig koster det jo omtrent ingenting for feller, så jeg ville nok kjøpt selv hvis ikke huseier hadde kommet med fellene da vi snakket om temaet. Etter at vi fikk katt forsvant musene.
Independent_ Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Kjøp stålull med såpe å tett i alle hull hvor mus kan komme inn. Så slipper dere musene. Ikke sett ut musefeller hvis dere har andre husdyr, hvis ikke kan dere glatt sette ut et par musefeller ved dører og sprekker. Men hvis musene spiser på noen av tingene deres til tross, er det deres ansvar og ikke huseier. Det er vanlig kunnskap å vite at i gamle hus er det et problem med mus - det er ikke noe huseier trenger å opplyse om.
Inger88 Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 Du kan jo kjøpe en sånn elektrisk musejager. Du plugger den i stikkontakten og den lager en høy lyd, som er for høy til at vi kan høre den, men musene får vondt i hodet av den og stikker.
Gjest ThatWoodcut Skrevet 13. oktober 2010 #6 Skrevet 13. oktober 2010 Vi leier hus, og vi har mus. Huseier har ikke sagt noe om å fikse det ettersom de også sliter med mus Men musene kommer ikke inn i huset vårt, de holder seg i veggene. Unntaket er at de sniker seg inn i kjøkkengangen og spiser opp kattematen.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #7 Skrevet 13. oktober 2010 Du kan jo kjøpe en sånn elektrisk musejager. Du plugger den i stikkontakten og den lager en høy lyd, som er for høy til at vi kan høre den, men musene får vondt i hodet av den og stikker. Disse har ingen dokumentert effekt. Utleier er pliktig til å fjerne skadedyrene, da vi har nulltoleranse for slikt i Norge. Normalt holder det at utleier kjøper inn noen feller som dere tømmer regelmessig.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #8 Skrevet 13. oktober 2010 Ts her, takk for svar alle sammen. Men det er ikke hvordan jeg skal bli kvitt musene jeg spør om, det vet jeg godt selv, har musefeller oppe + andre ting, men musene spiser på tingene våre inni huset. Det jeg lurer på er hvem sitt ansvar er det hvis musene spiser på sakene våre, da vi ikke en gang har blitt informert om at det er mus her?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Dere må vel passe på deres egne ting. Og mus i hus er jo ikke en permanent greie, dette problemet kan ha oppstått nå i høst feks, det er slett ikke sikkert at huseier var klar over dette. Så dere vil uansett ha ett dokumentasjonsproblem, dersom dere mener utleier burde sagt dette, og han kan ha vært i god tro, dersom han ikke har bodd i huset selv. Og det er alltid fare for en del mus i eldre hus, dersom det er gode musevilkår og kaldt om vinteren, dette er allmennkunnskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå