Gå til innhold

Psykisk syk og slanking/trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå, for første gang i mitt liv, begynne å slanke meg. Har for første gang i mitt liv brukt en sånn BMI kalkulator, og fant ut at den var 27. Altså ikke kraftig overvekt, men en del mer enn hva som er bra for meg i følge den side. Der sto det at 20-25 er vanlig?

Jeg er psykisk syk (ikke sånn som noen som i en liten periode er deprimerte, men har vært fanget i mitt eget hus i 10-15 år nå). Jeg er 25 år gammel, og 180 høy. Vekta har gradvis gått opp. For 10 år siden hadde jeg nesten spiseforstyrrelser andre veien, og pga psyken har jeg så og si ingen struktur i hverdagen. Jeg kan ikke lage mat. Jeg har aldri hatt den styrken (psykisk) til å klare dette. Jeg sliter med å i det hele tatt eksistere.

Jeg vil så gjerne gjøre noe, men ikke en sånn superslanking hvor man bare spretter opp igjen, jeg vil endre livsstil til en viss grad. Så mye som mulig for meg i min situasjon, men jeg vet rett og slett i hvordan jeg skal starte. Jeg kan google og lete meg rundt på nett, men spør heller her fordi jeg ikke kan klare "normale" program man finner på nettet, og trenger å sette opp et eget startopplegg, håper at noen kan komme med tips her.

Problemer jeg har:

*Kan ikke lage mat annet enn å slenge en pizza i ovnen, så matlaging må være forholdsvis rask og lett til å begynne med

*Trening må foregå innendørs i eget hjem. Har lette håndvekter, ikke andre hjelpemidler.

*Fått beskjed av lege at jeg må begynne veldig forsiktig da min fysiske form er langt under normalen

Spiser ikke:

*Fisk

*Sopp

*tomat

*allergisk mot nesten all frukt. Kan spise noe i veldig små mengder. Jordbær og epler er fy-fy

*nøtter

mvh Maria

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes du skal få henvisning av legen til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med mat og helt sikkert treningsopplegg som passer til deg.

som du sier, du har fått beskjed om at helse din ligger langt under "normalen" - og det er kjempeviktig at du gjør ting riktig.

håper du klarer å øve deg opp på å klare matlaging, kanskje du kan forsøke med ett måltid i uken som du lager nesten fra bunn?

og så kan du kanksje etterhvert øke oftere?

ser jo at du kan spise ALLE grønnsaker bortsett fra sopp og tomat.

en superenkel greie å lage - som kun krever at du klarer legge ting inn i ovnen(akkurat som pizza) er:

kylling med grønnsaker og potet.

kylling kan bakes både med og uten folie eller stekepose, og grønnsakene legger du ret ti folie med litt olje. potetene likeså :)

hvis du er såpass psykisk nede at du ikke klarer ha et normalt kosthold med matlaging, så bør du få hjelp av noen som kan jobbe med deg sammen om dette. kan hjemmesykepleie være et alternativ? at du får hjelp til å øve deg på matlaging?

snakk med legen din!

Skrevet

TS her.

Takk for svar! Jeg kommer meg ikke til legen før i starten av desember, dessverre. Jeg skal ta det opp med henne, men hadde vært greit å kunne starte nå.

Problemet mitt (psyken) er at jeg må legge listen lavt for å kunne gjennomføre over tid. Hadde du gitt meg en ukemeny så hadde jeg helt sikkert greid å holde den i en uke (selv med mine dårlige kokkekunnskaper), men det er fordi jeg har ok med overskudd akkurat nå. Og det med overskuddet er også grunnen til at jeg gjerne vil prøve nå allerede, for hvis jeg greier å få lært meg ting når jeg kan, så er det jo dermed mye lettere når jeg ikke kan, altså de dagene da det er vanskelig nok å komme seg ut av sengen.

Hva slags olje anbefaler du meg å bruke på grønnsaker og potet? Og siden jeg har innrømmet hvor blank jeg er allerede...hva slags grønnsaker anbefaler du? :sjenert:

mvh Maria

Gjest Nanne70
Skrevet

Kan du skaffe deg en kokebok for nybegynnere? Kanskje det kan være til hjelp?

Skrevet

Hei!

Jeg anbefaler deg å steke alt i Cocosa (den med brun etikett er uten smak). Kokosolje er veldig varmestabil (blir ikke omdannet til transfettsyrer og sånn drit ved steking), og bra for fettforbrenning.

Deretter anbefaler jeg deg å starte med sånne frosne grønnsaksblandinger, det finner store, 5 kilos pakker som er billigere enn de små hvis du synes det er dyrt. Frosne grønnsaker inneholder like mye næring som friske (hvis ikke mer!), og er ferdig kuttet og klare til woking/steking/ovnsbaking. Tid og temperatur står også på pakka (ihvertfall de små).

Wok er kjempelett og kan varieres i det uendelige! Du bare veksler på hvilken grønnsaksblanding du bruker, og varierer mellom fisk, kylling, svin, storfe, reker osv. En av mine favorittoppskrifter er slik:

Laksefilet uten skinn

frosne grønnsaker

1 boks kokosmelk

1-2 ss sitronjuice

salt og pepper

Brun ris eller quinoa (frø som brukes istedet for ris, helsekost)

Mengden med laks og grønnsaker varierer, men jeg pleier å lage mer enn jeg kan spise, så har jeg til flere måltider. Det er viktig å smake seg frem til passe mengde salt og pepper og sitronjuice.

Stek laks i wokpanne (med cocosa) til den er gjennomstekt, del opp i små biter med en sleiv. Ha i grønnsaker og rør til de er varme, ha i kokosmelk, sitronjuice og krydder. Rør litt til, og la det småkoke til du ikke gidder å vente lenger. ;) Hele greia tar 15-20 min.

Samme kan gjøres med andre kjøttslag, og forskjellige grønnsaker. Blir gangske variert da. =)

Skrevet

Kanskje du kunne skrive ut noen enkle, sunne oppskrifter på matprat.no? De oppskriftene pleier å være ganske enkle og raske å lage.

Jeg sliter også med å finne overskudd i hverdagen, bl.a til matlaging. Har erfaring med depresjoner og angst selv, så jeg vet hva det dreier seg om. Jeg er også overvektig, med bmi på ca 29. Jeg har fått beskjed av min lege om å gå ned i vekt, pga ulike helsemessige årsaker. Men det er ikke så lett når man nesten ikke tør å gå ut av huset... :gjeiper:

Jeg forsøker likevel å gå turer så ofte jeg kan, da frisk luft og lett trim virker oppfriskende på psyken min. Men jeg passer på å gå på steder der sjangsen for å møte folk er minst mulig. Kanskje du skulle gå til anskaffelse av en hund? Da får du deg en turvenn som aksepterer deg slik du er, og som ikke 'krever' annet enn mat, kos og lufteturer.

Er det umulig for deg å komme deg ut, så får du trene deg opp hjemme i din egen stue :) Du kan jo kjøpe deg en trenings-dvd? Da kan du selv bestemme hvilke øvelser du vil ta. Det vanskelig å komme igang med en slik livstilsendring, men du vil nok etterhvert oppdage at det gjør deg godt. Lykke til. :klemmer:

Skrevet

Så flott at du vil gjøre noe med livsstilen din! Ikke se på det som slanking, men å få en bedre livsstil som er godt for både helse og kropp :)

Ta en titt på matprat.no (kjøtt og kylling-oppskrifter), frukt.no (grønnsaksoppskrifter) ol. Ofte kan det være mange ingredienser, men jeg pleier bare å bruke det jeg har lyst på/liker.

Jeg bruker veldig mye salater til f.eks kjøttboller, koteletter ol. Og kan vaiereres i det uendelige. Det tar heller ikke lang tid å lage, bare å kutte opp grønnsakene :)

Salatblader, agurk, paprika, kidneybønner, fetaost, oliven, osv osv.

Skrevet

Angående trening: klarer du å gå turer på morgenen eller kvelden når det ikke er så mange mennesker ute? Kroppen har godt av å bevege seg litt i frisk luft :) Evnt om du har en hage du kan småjogge litt rundt i.

Ellers så kan du jo bestille noen treningsvideoer, og trene litt i stua. Jeg har ingen erfaring med slike videoer, men det kunne jo sikkert vært litt gøy? F.eks nintendo wii har noen spill som både er gøy og man får opp pulsen litt.

Når du får et sunnere kosthold og får begevet deg mer så vil jeg tro at du får mer overskudd :)

Skrevet

TS her.

Tusen takk for mange gode og hjelpsomme svar! Her har jeg litt av hvert å prøve, ser jeg. :klemmer:

Det er ganske overveldene å skulle endre livsstil (takk for den, liker den bedre jeg), spesielt når man mangler kunnskap. Dette med hva man skal spise er ikke bare bare å sette seg inn i heller, for det ligger så mye forskjellig informasjon ute på nettet, så hjelpen her setter jeg veldig stor pris på.

Jeg har hund (som blir gått tur med av familiemedlemmer da jeg ikke har hatt mulighet selv), og i natt så tok jeg på oss godt med reflex og gikk ut i mørket sammen med henne. Det var faktisk ganske godt. For hodet, i allefall, bena var ikke helt begeistret, men det er ikke så rart siden de er sofaslitere de også! Trygghet å ha med seg hund på nattestid, men var veldig deilig å kunne gå uten noen forstyrrelser. Mørkt og kaldt, stille og deilig. Skal prøve igjen i natt.

Ellers har jeg begynt med de andre måltidene allerede. 40g kornblanding med melk og et halvt glass juice til frokost. Grovt brød (1,5 til 2 tynne skiver) med egg ble det i dag. Og da også mindre middag (hva den middagen var trenger vi ikke gå inn på, siden jeg ikke har handlet enda!). Et av mine problemer har vært at jeg ikke har hatt overskudd til å ta meg mat i det hele tatt. Så har noen gang blitt en grandiosa til middag, kanskje kornblanding (alt for mye) til kvelds. Så jeg har spist 1-2 måltider, og heller overspist da. Det vil jeg ha slutt på.

mvh Maria

Skrevet

Så flink du har vært :) Må begynne i det små! Tipper at hunden også liker å gå en nattestur, høres veldig koselig ut.

Det er veldig lite næring i grandiosa, så det er ikke rart at du overspiser på kvelden da. Prøve fremover å innføre litt sunnere måltider jevnt fordelt utover dagen, slik at du ikke overspiser på kvelden og natta.

Jeg synes du er flink, stå på!

Skrevet

Jeg blir i godt humør av musikk. Har tenkt å kjøpe video med Zumba (dans). Det virker veldig morsomt og er god trim. Kanskje det er noe du kunne prøve. Koster rundt 500 kr.

Skrevet

Så bra at du vil ha en forandring! Se på det som livsstilsendring/forandring. :)

Jeg har også slitt mye. Sittet hjemme, ikke vært ute, ikke turt å ta bussen, vanskelig å gå på butikken. Og fordi jeg var alt for mye for meg selv fikk jeg ikke vært i aktivitet... det er begrenset hvor mye man til slutt orker fordi man går i den samme tralten hver eneste dag. Man blir fanget og det blir en ond sirkel. Men den er det mulig å bryte! Jeg trodde ikke det var mulig. Livet mitt besto av å gå til psykolog som eneste faste punkt i hverdagen. En og annen legetime, og ellers ingenting. Hadde jeg en avtale var det et slit å gjøre det fordi det ble så "mye" å gjøre. Vet ikke om du kjenner deg igjen.

Jeg turte ikke dra på fest fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle komme meg hjem f.eks. Da sa jeg heller nei.

For meg ble det høna eller egget. Jeg prøvde å bli litt mer sosial. Først og fremst ved å be folk hjem til meg siden jeg ikke turte å dra noe sted. Når jeg hadde folk på besøk hadde jeg det hyggelig. Og de andre ble mer bevisst på at "jeg fantes". Dessuten var jeg åpen om problemene mine. Hvor mine grenser gikk, hva jeg var i stand til å gjennomføre og være med på.

Min erfaring er at folk er mye mer hjelpsomme når man sier helt konkret hva som er problemet. F.eks. at jeg ikke turte å dra til byen fordi det var skummelt. Da fikk jeg en venninne til å stå på bussholdeplassen når jeg gikk av bussen. Jeg fortalte at jeg var redd for å ta buss i seg selv og derfor kom til å være utafor og kanskje ikke være i stand til å være så veldig sosial uansett. Men da hadde jeg forklart det og ytret et ønske om at jeg ville forsøke. Når jeg hadde "øvd" meg på å ta bussen, være ute, møte folk så gikk det lettere. Dermed fikk jeg mer invitasjoner, de rundt skjønte at jeg ikke var hjemme fordi jeg ikke gadd noe annet. Åpenhet ble nøkkelen. Bare noen erfaringer...

Det ER mulig å komme seg ut av huset etter 10-15 år. Det er ikke lett, ergo er man avhengig av å ha noen til å hjelpe seg. Det er ingen svakhet. Jeg forklarte opp og i mente, og selv de som ikke skjønte bæret av hva det innebærer å ha angst og depresjoner, forsto til en viss grad hva de kunne være behjelpelige med. Kanskje ikke hvorfor, men det var ok for dem å få høre HVA de kunne bidra med uansett grunn. Helt konkret.

Når det gjelder aktivitet er det ingen myte at det hjelper å komme seg ut i friluft. Dørstokkmila er veldig lang. Det handler om å presse seg selv. Vil du virkelig ha en endring i kosthold er det mulig. Men fokuser heller på at du vil ut av problemene. Uansett hva slags psykisk sykdom man har i bunn. Er man deprimert ER man ikke en depressiv person. Det er en sykdom, men man er ingen diagnose. Husk det!

Bruk hunden. Gå tur på kvelden når det ikke er noen mennesker ute. Evnt. bare vær ute på kvelden en halvtime, sitte ute rett og slett. Hva som helst. Til og med å gå ut om man røyker. (Jeg røyker, men satt inne av ren og skjær vane. Da jeg bestemte meg for å gå ut fikk jeg i det minste litt luft og klarte å "se ting rundt meg" litt mer. Om du ikke røyker kan du ha helt andre, teite løsninger bare for å få litt luft. "Jeg må fise. Jeg gjør det ute." Hehe. Det med frisk luft er ikke tull!)

Jeg gikk på medisiner. Jeg ble sulten. Jeg var sulten, immobil, så ikke folk, sov dårlig, var ikke ute +++. I tillegg var jeg tiltaksløs og lagde aldri ordentlig mat. Det ble dårlige løsninger, mye godteri, rødvin og tull. I tillegg til at jeg satt på ræva. Jeg kan ikke si jeg tok en avgjørelse om å gjøre noe drastisk, men jeg prøvde å tenke over hva jeg drev med. Leste litt om hva jeg gjorde med kroppen og hjernen min. Prøvde å konferere med de rundt meg. Prøvde å ta kontakt med folk selv om det føltes ubehagelig. Det ble en aha-opplevelse å både lære seg hvordan kroppen fungerte og hva jeg gjorde med meg selv - og den overraskende opplevelsen av at venner/bekjente/naboer/helsepersonell/familie var villige til å hjelpe til på de måtene de kunne. F.eks. at noen kunne hjelpe meg med å handle. Eller kjøre meg til og fra. Gå en tur. Hva som helst. Vi mennesker er ikke laget for å være alene. Vi er flokkdyr.

Du kan begynne med å lære deg litt om kosthold. Kanskje ikke det en gang, men bare ha en kostplan å forholde deg til med noen alternativer. Nøkkelregel er stabilt blodsukker. Hvis du setter deg som mål å spise "normalt" og variert ut ifra en kostliste. (Det finnes mange gode på nett.) Har du klart det en uke kan du klare det lenger. Klarer du én dag er det bedre enn ingen.

Jeg har lister og poengberegning på alt mulig. F.eks. "Jeg skal legge meg før 01.00" - jeg laget et fysisk skjema og krysset av med poeng for hver kveld jeg klarte det. Poengene ble omgjort til penger som jeg la bort og kunne bruke på noe jeg ønsket meg. Andre skjemaer var: "Jeg har ikke spist sjokolade". Når jeg innså at det var litt for mye ble den endret til: "Jeg har bare spist én sjokolade og ikke fem i dag". Skjønner? Det handler om å motivere seg selv. Uansett hvor "dårlig" alt er kan man alltids finne noe positivt. Det er det man må klistre seg fast til. Greit at det allment sett ikke er storartet, men er man immobil, redd, deprimert, har lite peiling på livsstil og alt det der, så er alle mulige løsninger for mer motivasjon bedre enn ingenting.

Dette ble mye babbel ser jeg. Noen punkter:

1. Sett deg noen realistiske mål. Når du ikke de målene setter du nye. Så lenge du kan se at det er progeresjon øker det selvfølelsen. Ingen andre trenger å vite. Det er for din egen del.

2. Snakk med legen din om ernæringsfysiolog. Det er faktisk et veldig bra tilbud! Siden du har legetime om ganske lenge er det fullt mulig å ta kontakt med en privat selv. (Det koster kanskje litt, men det er verdt det!!!!) Om du ikke tør å ringe, kan du få en venn til å gjøre det. Evnt. sende en mail og forklare situasjonen til ulike mennesker. Kanskje til og med en anonyn mailadresse du lager deg om du syns det er pinlig. Er det mulig for deg kan du melde deg på grete roede kurs. Ikke fordi du er så innmari overvektig, men fordi det uansett finnes gode ting å lære der. Som informasjon om kosthold, rutiner (!), mengde, matlagingstips osv. Du kan også melde deg inn på nett og få tilgang på forumet. Mye nyttig å lære der.

Et kurs vil gjøre at du kommer i kontakt med mennesker og har noe å gå til også. I tillegg til mennesker som har mye til felles med deg, de samme tankene om hvor håpløse de er, hvor dårlig de styrer hverdagen, det å ikke like sin egen kropp, ikke vite hva/hvor mye/hvor ofte man skal spise. (Jeg kommer bare med masse antagelser på litt generelt grunnlag, så de tingene jeg nevner passer deg kanskje ikke. Det er i beste mening!)

3. Fokuser på hva du klarer. Helt generelt. Hvilke bittesmå steg kan du ta for å endre et eller annet av det du sliter med? Redd for å ringe; øv på det. Redd for å ta kontakt med venner; øv på det. Redd for å snakke med noen om problmene dine; start med å dele det på nett. Små steg. Om alt mulig. Bare det er sannsynlig at det vil være en progresjon. Det vil motivere deg på mange, mange områder.

4. Mat. Kosthold er viktig. Det er kjempevanskelig å ikke raske med seg en sjokolade når man først er på butikken. Greit nok, du kjøper det. Men kjøp I TILLEGG med deg grønt, frukt, matvarer du ikke egentlig kjenner til, noe nytt, noe du har hørt om at folk kanskje sier er sunt. Så kan du ta det med hjem, søke på nett og finne oppskrifter, tips og råd. Tipset om Wok er bra. Wok er lett. Bare å steke de grønnsakene du har, de grønnsakene du liker - eller noen nye du kanskje ikke har smakt før. Prøv deg fram med å lage mat fra bunnen av. Kanskje er det ikke så sunt til syvende og sist fordi man gjerne putter på noen klatter rømme osv. Men da har du i hvert fall prøvd ut forskjellige ting du ikke er vant til. Bare det å lage maten selv i det hele tatt er jo en kjempebra ting! Grandiosa er greit av og til, men det bidrar ikke med noe kostholdsmessig.

Spis alltid frokost! Grovt brød, knekkebrød, havregrøt i normale porsjoner, usukret juice, vann, grønt i tillegg. Spiser du nok fra datens begynnelse blir du ikke så sugen på ting utover dagen.

Øvelser du kan gjøre hjemme? Video er et fint forslag. Det finnes mye ute på nett også. På youtube.com kan du søke på "pilates" f.eks. Det finnes mye å teste ut. På nrk.no/puls har de også noen øvelser/treningsprogrammer. Man skal ikke undervurderer normal aktivitet heller. Eller helt bittesmå løsninger. Som å legge fjernkontrollen ved tv´n og ikke der man sitter så man må reise seg for å skifte kanal. (Høres teit ut. Jeg vet. Men jeg måtte det...) Å ha på vekkerklokka hver dag, men legge den på andre siden av rommet. Ha alarm på mobilen for ulike ting man burde gjøre. Som klesvask, vaske badet, gå ut en tur. Alt dette er også noe du kan lage skjemaer over. I begynnelsen for å se hva du faktisk gjør. (Ikke fokuser på det du ikke gjør!)

Dette ble nok litt generelt. Jeg aner ingenting om ditt funksjonsnivå. Men jeg har erfaringer både via meg selv og andre på at det "folk flest" anser som vanlige aktiviteter, dagligdagse rutiner ikke er så lett eller dagligdags for alle. Bare det å komme seg ut av senga var for meg et ork. Det å ringe kontofonen eller betale regninger. Det å innse at man må komme seg på butikken. Ofte hadde jeg så mye angst at jeg rett og slett bare rasket med meg hurtigmat på butikken fordi jeg ikke orket å være der lenger enn helt nødvendig. Uaktuelt å kikke, undersøke og se hva jeg skulle ha. Vet ikke om du har det sånn, men du kan jo se over noen middagsforslag, kostholdsråd og skrive ned en liste over hva du trenger for å lage akkurat den maten før du drar på butikken. Da kan du plukke med deg det du trenger veldig fort.

Jeg roser deg virkelig for at du vil gjøre en endring! Det er (faen meg) ikke lett. Uansett hva slags grunn eller utgangspunkt man har.

Jeg har tro på at vektnedgang eller slanking ikke er et poeng i seg selv. Men det å få det bedre med seg selv gjør at man kanskje ønsker å gjøre mer også. Fordi man føler seg bedre, har andre rutiner, føler seg vel med kroppen, vanene blir bedre.

Kosthold og akivitet er kjempeviktig når man sliter! Det er et ork å endre noe som helst, men det vil bære frukter som er helt umulige å forestille seg når man først begynner med det. Å "gi opp" er ikke noe ord - det handler om å gi seg selv noe NYTT.

Hadde visst ingen konkrete kostholdsråd. Mange her inne som kan dette godt og kan komme med middagstips, kostlister, treningsalternativer etc. Jeg er kanskje mer ute etter å si noe om at psykiske problemer er mulig å gjøre noe med - og det vil bære frukter. Man ER ingen psykisk lidelse. Og har man vært syk i x-antall år er det ikke umulig å komme seg igjen og få det bedre.

Heier på deg! :)

Skrevet

Hei!

Jeg anbefaler deg å steke alt i Cocosa (den med brun etikett er uten smak). Kokosolje er veldig varmestabil (blir ikke omdannet til transfettsyrer og sånn drit ved steking), og bra for fettforbrenning.

Deretter anbefaler jeg deg å starte med sånne frosne grønnsaksblandinger, det finner store, 5 kilos pakker som er billigere enn de små hvis du synes det er dyrt. Frosne grønnsaker inneholder like mye næring som friske (hvis ikke mer!), og er ferdig kuttet og klare til woking/steking/ovnsbaking. Tid og temperatur står også på pakka (ihvertfall de små).

Wok er kjempelett og kan varieres i det uendelige! Du bare veksler på hvilken grønnsaksblanding du bruker, og varierer mellom fisk, kylling, svin, storfe, reker osv. En av mine favorittoppskrifter er slik:

Laksefilet uten skinn

frosne grønnsaker

1 boks kokosmelk

1-2 ss sitronjuice

salt og pepper

Brun ris eller quinoa (frø som brukes istedet for ris, helsekost)

Mengden med laks og grønnsaker varierer, men jeg pleier å lage mer enn jeg kan spise, så har jeg til flere måltider. Det er viktig å smake seg frem til passe mengde salt og pepper og sitronjuice.

Stek laks i wokpanne (med cocosa) til den er gjennomstekt, del opp i små biter med en sleiv. Ha i grønnsaker og rør til de er varme, ha i kokosmelk, sitronjuice og krydder. Rør litt til, og la det småkoke til du ikke gidder å vente lenger. ;) Hele greia tar 15-20 min.

Samme kan gjøres med andre kjøttslag, og forskjellige grønnsaker. Blir gangske variert da. =)

mange gode innspill her, men jeg tenker at man bør ta sikte på å tenke enkelst mulig. wok er et supert innspill sånn sett.

jeg tar som utgangspunkt at ts kanksje ikke orker/takler/har energi til å oppsøke flere butikker på en gang.

i tillegg nevner hun jo at hun er ganske "grønn" på området, så jeg ville muligens tenkt å unngå litt mer spesielle kostholdsråd.

generelle kostholdsråd:

- ta trankapsel rett før et måltid - helst tusen gram. (dette er VELDIG viktig for psykisk helse)

- svar på oljesp.mål: bruk gjerne noe smakløst, type solsikkeolje.

- du kan spise ALT av grønnsaker, gjerne frosne. de er like vitaminrike som ferske.

- kjøp fullkornsris fra uncle ben i porsjonsposer(alle butikker har den).

- kjøp kyllingsfilet/koteletter som du fryser sånn at du kan ta en og en opp av gangen.

du gjør veldig lurt i å lese litt kostholdsbøker som er fornuftige og enkle, og jeg personlig liker veldig godt kari jaquesson.

hun babler ikke ivei om alskens trender og detaljer, men holder seg til normal sunn mat:

http://karijaquesson.blogg.no/1250172608_ketsjup_er_lreit.html

kikk litt på oppskriftene , og se etter hva hun har i. du vil helt sikkert alltid se at hun anbefaler "tallerken" modellen; ca halv tallerken med grønnsaker, 1/4 del med kjøtt/fisk, og 1/4 del med sakte karbohydrater som fullkornsris/potet eller liknende.

hvis du klarer å finne et lite skogholt, et fint vann, eller koselig park som du kan gå litt tur i - så er det virkelig balsam for hjerte og sjel.

Skrevet

Det som er veldig viktig er å få i seg proteiner og sundt fett - altså det umettete fettet, og å ligge unna det hvite melet og sukkeret. De kan hende du ikke tåler gluten eller melk.

Fettet metter mer enn melet, for å si det sånn. Og det er viktig å få i seg nok proteiner, slik at kroppen kan fungere. Cellene er avhengig av aminosyrene som fins i proteiner og uten disse aminosyrene kan det oppstå sykdom osv...

Har selv vært psykisk syk, men lever veldig bra idag på den nye kosten min.

Fikk aldri hjelp av ernæringsysiolog, fordi de var så opptatt av karbohydrater og stivelse noe jeg overhodet ikke tålte.

Dessuten, om du ikke tåler melk eller hvete, og kutter ut dette, så kommer du til å tåle andre ting som du ikke har tålt før.

Skrevet

Joanna Hall har noen kjempebra treningsvideoer hvor du kan velge nivå litt selv. Jeg bruker videoene selv, og er det eneste av sitt slag som knærne mine tåler. Hun viser ett nivå selv, samtidig som hun har med seg to andre som viser et nivå over og et nivå under det hun selv gjør, altså hvordan gjøre øvelsene lettere og hardere. Øvelsene er lette, og det er vanskelig å gjøre noe "feil". Her er en dobbelt-pack til 5,99 £: http://www.amazon.co.uk/Joanna-Hall-Total-Body-Plan/dp/B0010TG248/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1287326404&sr=8-1

Ellers kan jeg anbefale boka "Hybelmat" av Bratvold og Johansen. Der blir alt rundt enkel matlaging forklart. Oppbevaring, frysing, holdbarhet av forskjellig mat, og hvordan man lager enkel mat på kort tid. Den har virkelig hjulpet meg, jeg er nemlig helt dust når det gjelder å lage mat!

Andre treningstips kan du finne på exercise.about.com, som f.eks. om styrketrening: http://exercise.about.com/cs/exerciseworkouts/a/weight101_2.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...