Gjest indiska Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 I august gikk jeg over fra barnevernstjenesten til NAV når det kommer til dekning av husleie. Dette fordi jeg er under ettervern, altså over 18 og det da juridisk sett er NAV som skal dekke husleie. Samtidig som denne overgangen skjedde flyttet jeg til ny hybel i samarbeid med barnevernstjenesten. Bvt og jeg hadde møte med NAV i mai (altså lenge før jeg flyttet, for å få en glidende overgang) hvor det ble lovet gull og grønne skoger. Jeg har måttet søkt husleie hver måned, da jeg visstnok bare kan søke om en måned av gangen mens jeg venter på søknaden om bostøtte skal bli ferdigbehandlet. Og hver måned har husleien kommet forseint. Både jeg og barnevernstjenesten har tatt opp dette med nav, at det er uakseptabelt. Huseieren har også reagert på at husleien aldri har kommet tidsnok siden jeg flyttet inn. I september fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig å søke om husleiedekning for oktober ettersom jeg skulle få svar på bostøttesøknaden innen 10.10, og saksbehandler hos NAV så ingen grunn til at denne skulle bli avslått på bakgrunn av samtaler med barnevern/legeerklæringer (er kronisk syk). Men så ble altså vedtaket likevel avslått. Så nå står jeg her uten penger, med en huseier som sier at hvis husleien ikke er på konto innen 15 så vil han si opp leieforholdet. Jeg har prøvd å få dette gjennom til NAV, men får beskjed om at "det er synd at det er slik, men vi kan ikke gjøre noe med det, du får levere en søknad". Søknaden tar jo fem uker å behandle så det hjelper lite nå... Hva skal jeg gjøre? Saksbehandleren i bvt er sykmeldt, og de er overbelastet og kan ikke påta seg min sak som akuttsak
Gjest Nanne70 Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Har du familie eller venner som kan gi deg et "akuttlån" så du får dekket husleien? Kan du evt få et lån hos sosialkontoret?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Ta med deg soveposen og gå ned på Nav. Fortell dem at ettersom de har avslått søknaden din er du nå praktisk talt hjemløs og at du må bo der inntil de får behandlet søknaden din på nytt.
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Hvorfor fikk du avslag? Hva er begrunnelsen? Kan du spørre saksbehandleren som du har søkt om husleiedekningen fra før - forklare hva som har skjedd, og høre om de kan ta et hastevedtak hvis ikkel blir du hjemløs?
Gjest indiska Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Hvorfor fikk du avslag? Hva er begrunnelsen? Kan du spørre saksbehandleren som du har søkt om husleiedekningen fra før - forklare hva som har skjedd, og høre om de kan ta et hastevedtak hvis ikkel blir du hjemløs? Jeg har snakket med saksbehandleren som har gitt husleiedekning tidligere, men jeg fikk til svar at mange er i min situasjon og hun kan ikke prioritere meg fordi jeg ikke har søkt tidligere. Når jeg repliserer med at hun sa jeg IKKE skulle søke, sa hun bare "det er en vanskelig situasjon, men lever en søknad imorgen". Edit: bakgrunnen er at jeg er student. Det er en kompleks situasjon, men jeg har krav på bostøtte ettersom jeg har vært under barnevernet, ikke har krav på støtte fra lånekassen og er kronisk syk så jeg ikke kan jobbe i tillegg til studiene. Men denne saksgangen i bostøttesøknader er ikke individuell, så det blir visstnok automatisk avslag siden jeg krysset av på student. Individuell vurdering får jeg først når jeg har klagd på vedtaket. Endret 13. oktober 2010 av indiska
Inger88 Skrevet 13. oktober 2010 #6 Skrevet 13. oktober 2010 Systemet er helt vilt. En skal være rimelig oppegående for å finne ut av sine rettigheter og hvordan en går frem for å få dem. Er neimen ikke lett å vite...
Gjest indiska Skrevet 13. oktober 2010 #7 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Har du familie eller venner som kan gi deg et "akuttlån" så du får dekket husleien? Kan du evt få et lån hos sosialkontoret? Dessverre... Var under omsorg av barnevernet, så har ingen familie. Jeg får ikke lån hos sosialkontoret uten søknad, som tar flere uker. Dessuten har jeg ingen inntekt (noe som burde være åpenbart for sosialkontoret ettersom jeg går der!). Edit: skrivefeil Endret 13. oktober 2010 av indiska
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #8 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har snakket med saksbehandleren som har gitt husleiedekning tidligere, men jeg fikk til svar at mange er i min situasjon og hun kan ikke prioritere meg fordi jeg ikke har søkt tidligere. Når jeg repliserer med at hun sa jeg IKKE skulle søke, sa hun bare "det er en vanskelig situasjon, men lever en søknad imorgen". Min kommentar til dette er at saksbehandleren har så mye at det tytter over eller at hun er en *sensurert* Edit: bakgrunnen er at jeg er student. Det er en kompleks situasjon, men jeg har krav på bostøtte ettersom jeg har vært under barnevernet, ikke har krav på støtte fra lånekassen og er kronisk syk så jeg ikke kan jobbe i tillegg til studiene. Men denne saksgangen i bostøttesøknader er ikke individuell, så det blir visstnok automatisk avslag siden jeg krysset av på student. Individuell vurdering får jeg først når jeg har klagd på vedtaket. Det stemmer det. Jeg håper du har klagd? Ønsker deg lykke til med situasjonen !
Gjest indiska Skrevet 13. oktober 2010 #9 Skrevet 13. oktober 2010 Min kommentar til dette er at saksbehandleren har så mye at det tytter over eller at hun er en *sensurert* Det stemmer det. Jeg håper du har klagd? Ønsker deg lykke til med situasjonen ! Takk for gode tilbakemeldinger :-) Har klaget ja. Skal innom NAV imorgen og be om å få snakke med en leder. Jeg har et tidligere vedtak hvor det står "Det er vurdert riktig at NAV Drammen dekker husleie i påvente av behandling av AAP. Dersom du får avslag på dette vil du få utvidet sosialstønad. Dette for å sikre videre skolegang". AAP ble søkt i mai men har ikke fått svar enda. Det er vanskelig, jeg sliter meg gjennom skolen, sykdom, psykiske vansker og har utrolig lite energi til NAV. Men sånn er livet. Husleien forfaller på fredag og innen da må de ha funnet en ordning.
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #10 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Takk for gode tilbakemeldinger :-) Har klaget ja. Skal innom NAV imorgen og be om å få snakke med en leder. Jeg har et tidligere vedtak hvor det står "Det er vurdert riktig at NAV Drammen dekker husleie i påvente av behandling av AAP. Dersom du får avslag på dette vil du få utvidet sosialstønad. Dette for å sikre videre skolegang". AAP ble søkt i mai men har ikke fått svar enda. Det er vanskelig, jeg sliter meg gjennom skolen, sykdom, psykiske vansker og har utrolig lite energi til NAV. Men sånn er livet. Husleien forfaller på fredag og innen da må de ha funnet en ordning. Bare slenger ut en tanke nå: Husker noen har nevnt for meg at dersom man har problemer med sosialkontoret så kan man snakke med helse- og sosialombudet. Kanskje du skulle prøve det? Skjønner at du har lite energi til det, men for å ta det litt i forsvar. Sosialkontoret sine normer er at INGEN, og da mener jeg INGEN studenter får sosialstønad eller bostøtte. Det er nok, dessverre, derfor det er litt vanskelig. Hvis du har en psykolog så bruk det for det som det er verdt! De er kjempegod å ha Edit: Jeg må rose litt. Etter det jeg forstår har du hatt en tøff start, så jeg syns det er kjempeflott at du viser en vilje til å ta i det, og ikke bare skyve det under døren! Endret 13. oktober 2010 av Christina_
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #11 Skrevet 13. oktober 2010 Kan du fortelle huseier om situasjonene og så kan det hende du får en uke eller to på å ordne dette? Er ikke siker men kan man ikke få et hurtiglån fra sosialkontoret når slikt som dette skjer?
Gjest Uglefot Skrevet 13. oktober 2010 #12 Skrevet 13. oktober 2010 Takk for gode tilbakemeldinger :-) Har klaget ja. Skal innom NAV imorgen og be om å få snakke med en leder. Jeg har et tidligere vedtak hvor det står "Det er vurdert riktig at NAV Drammen dekker husleie i påvente av behandling av AAP. Dersom du får avslag på dette vil du få utvidet sosialstønad. Dette for å sikre videre skolegang". AAP ble søkt i mai men har ikke fått svar enda. Det er vanskelig, jeg sliter meg gjennom skolen, sykdom, psykiske vansker og har utrolig lite energi til NAV. Men sånn er livet. Husleien forfaller på fredag og innen da må de ha funnet en ordning. Kjenner jeg blir så provosert på dine vegner! Joda,det er fint at vi har et system som skal ta vare på oss alle sammen men da må det jo funke også! Jeg tror ikke de fleste vet hvor mye energi det går med på å måtte kjempe seg igjennom et veldig tungt og tregt system som har så stor makt over livskvaliteten til folk. Ja,for jeg mener det går ut over livskvaliteten når man stadig går rundt og lurer på om man har mulighet til å betale neste mnd husleie. Håper det ordner seg for deg,Ts
Jodi Skrevet 13. oktober 2010 #13 Skrevet 13. oktober 2010 Ring fylkesmannen, avdelingen for sosial. Forklar dem situasjonen, at du risikerer å miste boligen pga. rot fra NAV, og be de om å ta kontakt med NAV-kontoret ditt. Da skjer det nok ting.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #14 Skrevet 14. oktober 2010 Dersom de ovennevnte rådene ikke fungerer, anbefaler jeg deg å gå til media med denne saken. Da skal du se at noe blir gjort! Har sett flere lignende saker med mennesker som har store problemer grunnet feil/lang behandlingstid hos NAV, så du skal ikke være redd for å bruke media for det det er verdt. Lykke til!
Gjest Uglefot Skrevet 14. oktober 2010 #15 Skrevet 14. oktober 2010 Fikk du snakket med noen på NAV idag,indiska?
Gjest indiska Skrevet 14. oktober 2010 #16 Skrevet 14. oktober 2010 Fikk du snakket med noen på NAV idag,indiska? Ja, men det ordnet seg dessverre ikke. Jeg satt der hele dagen, men det var ingen tilgjengelige saksbehandlere som kunne snakke med meg. Skrankedamene var veldig forståelsesfulle, men det var mye sykdom og underbemanning blant resten. Jeg prøvde å ringe alle mine fire (!) saksbehandlere, men ingen var på jobb den dagen, og det var heller ingen som hadde mulighet til å ta akuttsaker. Kunne søke nødpenger, men fikk beskjed om at dette var meningsløst ettersom de med underbemanningen uansett ikke fikk ordnet det på minst to uker. To uker på nødpenger, helt sykt! Prøvde også å ringe barnevernet igjen, men ettersom saksbehandleren min er sykemeldt har de ikke mulighet til å gjøre noe. Tilslutt brøt jeg sammen i gråt. Jeg drar tilbake imorgen med friskt mot, men jeg har lite håp. Det var visstnok mange som avspaserte på fredager så da også er de underbemannet.
Gjest Uglefot Skrevet 14. oktober 2010 #17 Skrevet 14. oktober 2010 Ja, men det ordnet seg dessverre ikke. Jeg satt der hele dagen, men det var ingen tilgjengelige saksbehandlere som kunne snakke med meg. Skrankedamene var veldig forståelsesfulle, men det var mye sykdom og underbemanning blant resten. Jeg prøvde å ringe alle mine fire (!) saksbehandlere, men ingen var på jobb den dagen, og det var heller ingen som hadde mulighet til å ta akuttsaker. Kunne søke nødpenger, men fikk beskjed om at dette var meningsløst ettersom de med underbemanningen uansett ikke fikk ordnet det på minst to uker. To uker på nødpenger, helt sykt! Prøvde også å ringe barnevernet igjen, men ettersom saksbehandleren min er sykemeldt har de ikke mulighet til å gjøre noe. Tilslutt brøt jeg sammen i gråt. Jeg drar tilbake imorgen med friskt mot, men jeg har lite håp. Det var visstnok mange som avspaserte på fredager så da også er de underbemannet. Herlighet,de kan da ikke la folk ta avspasering når de er underbemannet pågrunn av sykdom! Seriøst,dra dit så tidlig som mulig imorgen og om ikke noe skjer så ringer du søren meg media. Det du går igjennom nå skal ikke være nødvendig. Greit nok at folk kan bli syke men da må de kunne gjøre unntak i situasjoner som haster!! AAhh,jeg blir så frustrert på dine vegner!! Stå på!! Krysser fingrene for deg imorgen
Meridian Skrevet 14. oktober 2010 #18 Skrevet 14. oktober 2010 Tror du at du kan prate med huseieren din, og fortelle det sånn som det er? For når alt er i boks, vil vel pengene dine komme inn på konto regelmessig? Jeg er sikker på at huseieren vil forstå, at om han bare venter til du for alt iorden med denne bostøtten, så vil du være en sikker betaler. Håper jeg ikke misforstod noe, men dette må jo bare ordne seg.
Alastor Skrevet 14. oktober 2010 #19 Skrevet 14. oktober 2010 Huseier kan ikke si opp leiekontrakten bare som følge av at husleie ikke er betalt forresten, man har mange måter å stoppe en slik oppsigelse på - selv om de kanskje ikke er like snille mot utleieren.
Christina_ Skrevet 15. oktober 2010 #20 Skrevet 15. oktober 2010 *Nysgjerrig* Krysser fingrene mine for deg i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå