Gå til innhold

Delt bosted, spørsmål om barnetrygd og skatteklasse 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min X vurderer å inngå avtale om delt bosted for vår sønn, da vi begge ønsker å ha de samme rettighetene ift. barnet, og barnet selv ønsker å bo 50/50. Ser at de fleste som velger delt omsorg også har barnetrygd og skatteklasse2 annethvert år.

Leste også et sted at man ved "delt omsorg" ikke regnes som enslig forsørger lenger og dermed heller ikke har krav på utvidet barnetrygd. Stemmer det??

I så fall må vi jo inngå avtale om at den ene har hovedomsorgen men at den andre har 50% samvær. Dette ønsker vi jo egentlig ikke, vi vil ha de samme rettighetene og pliktene ift. barnet og de daglige avgjørelsene som skal tas. Og en trygghet for at ingen tar med seg barnet og flytter.

Men er det mulig å inngå avtale om delt bosted/omsorg, men at utvidet barnetrygd for enslig forsørger samt skatteklasse 2 gis til samme forelder hvert år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved motivasjonen for delt bosted - det høres nemlig ut som det er foreldrenes rettighetsperspektiv som legges til grunn. Samtidig som man altså forventer rettigheter som er forbeholdt enslige forsørgere. Men - enslig forsøger er man ikke om man kun har barnet 50% av tiden - selv om man står som hovedomsorgsperson. Det må være noe sånt som 60/40 deling for at den med 60 skal få rettighetene som enslig forsørger.

Verdien av den ekstra barnetrygden utgjør knapt 12 000 kr pr. år. For hver forelder blir det mindre enn 500 kr i mnd. Men det er dere altså villige til å gjøre dere til trygdesvindlere for?

Skrevet

Hei - det er trådstarter som svarer deg her:

Jeg tror du misforstår spørsmålet. Ingen av oss har tenkt å gjøre seg til trygdesvindler. Vi krever ikke noe annet enn det man har krav på i utgangspunktet, men lurer bare om det er mulig å styre det til èn av oss eller om vi MÅ ta det annet hvert år. Grunnen er så enkel som at den ene av oss står bedre stilt enn den andre i utgangspunktet, og vi er enige om hvem av oss som eventuelt skal ha trygden og skattefordelen. Den andre får jo da ingen ting, så dette er ikke snakk om svindel. Jeg tror du må lese spørsmålet og ikke i utgangspunktet tro at alle foreldre her inne er ute etter å svindle systemet.

Og til kritikken om motivasjon - det er ut fra barnets ønske, i hvilket han har krav på å bli hørt i følge lovverket. Barnet er ten-åring! Videre er det etter flere år med godt samarbeid og en annen samværsordning at vi ser behovet for å endre litt på mønsteret, etter hva som er best for barnet og de to familiene. Ved å inngå avtale om delt bosted/delt omsorg, lover vi faktisk hverandre at vi ikke vil ta med barnet og flytte langt vekk. For eksempel. Vi lover også hverandre og barnet at vi vil ta del i viktige avgjørelser om oppvekst og utdanning. Kan ikke se det negative for barnet i dette?

Mottar gjerne svar på spørsmålet mitt fremfor kritikk for standpunktet og usaklige innlegg om å snyte systemet og gjøre seg til svindler. Makan...

Skrevet

.. og en presisering til fra trådstarter:

Det stemmer ikke at man ikke lenger defineres som eneforsørger ved delt bosted. Se denne artikkelen: Rikstrygdeverket om dobbelt barnetrygd

Man blir altså vurdert hver for seg. Om den ene fortsatt bor alene, f.eks. får han/hun tillegget som enslig forsørger i den tiden han/hun har barnet boende hos seg. Har den andre forelderen f.eks. giftet seg på nytt, får han/hun "bare" ordinær trygd i den tiden barnet bor hos vedkommende.

Helt logisk og rettferdig. Bare ikke informert godt nok om fra Rikstrygdeverket.

Skrevet

Hvorfor spør dere ikke bare hos NAV? Det er jo de som vet det - vi her inne kan synse mye, men reell kunnskap får dere bare der.

Jeg TROR at man kan avtale at den ene skal få skattekl. 2 og barnetrygden, evt ekstra barnetrygd, hvert år, selv om man har avtalt delt bosted. Jeg trodde ikke man fikk ekstra barnetrygd ved delt bosted, fordi ingen av partene da er reelt enslige forsørgere.

Dere må gjøre hva dere vil - men var det min unge som var såpass stor OG samarbeidet hadde funka bra hittil, så ville jeg neppe lagd voldsomme nye avtaler. Hvor lenge tror du egentlig ungen blir boende hjemme? Og hvis dere må ha avtaler for å hindre den andre i å flytte med barnet - hvor godt er samarbeidet egentlig da?

også er det litt usjarmerende med ts som både gir nye opplysninger OG blir fornærma fordi de ikke får svar i tråd med sine forventninger. Noen har faktisk gidda å forsøke og gi et svar....

Skrevet

Jeg og min X vurderer å inngå avtale om delt bosted for vår sønn, da vi begge ønsker å ha de samme rettighetene ift. barnet, og barnet selv ønsker å bo 50/50. Ser at de fleste som velger delt omsorg også har barnetrygd og skatteklasse2 annethvert år.

Leste også et sted at man ved "delt omsorg" ikke regnes som enslig forsørger lenger og dermed heller ikke har krav på utvidet barnetrygd. Stemmer det??

I så fall må vi jo inngå avtale om at den ene har hovedomsorgen men at den andre har 50% samvær. Dette ønsker vi jo egentlig ikke, vi vil ha de samme rettighetene og pliktene ift. barnet og de daglige avgjørelsene som skal tas. Og en trygghet for at ingen tar med seg barnet og flytter.

Men er det mulig å inngå avtale om delt bosted/omsorg, men at utvidet barnetrygd for enslig forsørger samt skatteklasse 2 gis til samme forelder hvert år?

Jeg vil begynne med å gratulere deres barn med 2 foreldre som faktisk innser at barn i utgangspunktet har rett til like mye samvær med begge sine foreldre.

Deretter vil jeg rose dere for å legge ego tilside og vise at dere faktisk ønsker å samarbeide til barnets beste.

Problemet du beskriver er at myndighetene ikke har laget noe system som aksepterer felles omsorg med delt bosted. Måten dette praktiseres på er derfor at dere har bostedsadresse annethvert år og dermed også mottar barnetrygd/skatteklasse 2 annethvert år.

Jeg kjenner et ex-par som har en gutt som var 3 år da de startet å praktisere felles omsorg, og de bruker løsningen fortsatt selv om barnet nå har passert 10 år. Hovedårsaken er at det gitt barnet mulighet til å velge den løsningen barnet er sterkest tilhenger av samtidig som det både gir bedre samarbeid mellom foreldrene og mer fritid og på sikt bedre økonomi for begge foreldrene.

Men ettersom myndighetene krever èn bostadsadresse og at den økonomiske støtten er bygget rundt dette må dere altså praktisere delt omsorg ved å ha bostedsadresse annethvert år.

Husk at dere selv må melde fra om dette til folkeregisteret og skattemyndighetene hvert år.

Den løsningen mine bekjente benytter er å ha en fast overførsel av 50% av barnetrygden og 50% av fordelen ved skatteklasse 2, hver mnd. På den måten blir det aldri krangling om hvem som hadde omsorgen når det måtte kjøpes en ny sykkel eller liknende (ettersom dette skal betales av bostedsforelder).

Med den løsningen dere og barnet har valgt vil dere ha MYE større forutsetning for å få til et godt samarbeid i framtiden. Dette kommer også barnet til gode. Og selv om dere kan være uenig også med felles omsorg noen ganger vil det gi et mye bedre klima enn om dere valgte løsningen der den ene foreldren har begrensede rettigheter til f.eks. å følge opp barnet.

Skrevet

Med den løsningen dere og barnet har valgt vil dere ha MYE større forutsetning for å få til et godt samarbeid i framtiden. Dette kommer også barnet til gode. Og selv om dere kan være uenig også med felles omsorg noen ganger vil det gi et mye bedre klima enn om dere valgte løsningen der den ene foreldren har begrensede rettigheter til f.eks. å følge opp barnet.

Dette stemmer overhode ikke med virkeligheten.

Delt bosted er en løsning som KAN fungere - men det er ikke et trylleformular for forholdet barn/foreldre eller mellom de skilte foreldrene.

Delt bosted har ingenting å si for foreldrenes mulighet eller rettigheter til å følge opp barnet - BEGGE har rett til dette når de har del i foreldreansvaret. Det handler kun om å faktisk gjøre det.

Delt bosted kan like gjerne føre til en uendelighet av krangel mellom foreldrene, slik at barnet lever i en evig konflikt. Det kan igjen bidra til at barnet føler seg uvelkommen begge steder, det har ikke noe hjem.

Delt bosted er en av flere mulige løsninger når foreldrene ikke lenger bor sammen, men det er IKKE den eneste rette.

Skrevet

Delt bosted har ingenting å si for foreldrenes mulighet eller rettigheter til å følge opp barnet - BEGGE har rett til dette når de har del i foreldreansvaret. Det handler kun om å faktisk gjøre det.

Vil bare kommentere akkurat denne. Begge foreldre har PLIKT til å følge opp sine barn. Bare synd at en del ikke gjør sin plikt.

Skrevet

Jeg er skattejurist og jobber hos Skatteetaten, og kan derfor bare svare på spørsmålet angående skatteklasse. Barnetrygd har jeg ikke kunnskaper om.

Det er ikke mulig at dere begge blir lignet i skatteklasse 2 hvert år. Det vanlige i slike tilfeller er å bli lignet i skatteklasse 2 annenhvert år. Kan være lurt å legge ved skriftlig avtale dere imellom ved selvangivelsen, så slipper dere eventuelle problemer med Skatteetaten.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Trygde svinde! Hmm er Normannen blitt SÅ skeptiske til den norske familien at man tror folk alti svindler ? Sitter her og leser og har lest andre plasser. Når folk har et konkret spørsmål tar jo folk helt av å kaller folk trygde svindlere osv. I norges land betaler man 20-30 % av inntekten sin til vår felleskasse staten for at man skal akkurat få slike sikretsnett ved en skilsmisse. Etter mitt skjønn skulle vi hatt 10 ganger høyere barnetryg og begge skulle fått det. Jeg går på arbeids avklarings penger nå, og jeg er på ingen måte taknemlig til staten for at jeg motar pengene. Det er mine egne penger jeg motar og jeg får alt for lite penger. Jeg bor og på en øy, så jeg kan ikke skryte over at mine skatte penger som jeg blir tvungen til å betale hver måned går til veier eller sykehus. Alle snakker om dette fantastiske velferd systemet. Det er ikke et velferdsystem. Man betaler en forsikring til staten, så vist man kommer i uføre hjelper de deg til å holde hode over vannet ! Men ikke mer en det.. Som enslig forsørger, kunne man heller sluppet å betale skatt, isteden for å mota det som en slags sosial ordning. Alt det papir arbeid og kontor folk som sitter å knotter på de maskinene for å veta vetak etter vetak. ÆSJ !!

Skrevet (endret)

Dette stemmer overhode ikke med virkeligheten.

Delt bosted er en løsning som KAN fungere - men det er ikke et trylleformular for forholdet barn/foreldre eller mellom de skilte foreldrene.

Delt bosted kan like gjerne føre til en uendelighet av krangel mellom foreldrene, slik at barnet lever i en evig konflikt. Det kan igjen bidra til at barnet føler seg uvelkommen begge steder, det har ikke noe hjem.

Delt bosted er en av flere mulige løsninger når foreldrene ikke lenger bor sammen, men det er IKKE den eneste rette.

Dere må gjøre hva dere vil - men var det min unge som var såpass stor OG samarbeidet hadde funka bra hittil, så ville jeg neppe lagd voldsomme nye avtaler. Hvor lenge tror du egentlig ungen blir boende hjemme? Og hvis dere må ha avtaler for å hindre den andre i å flytte med barnet - hvor godt er samarbeidet egentlig da?

Det var veldig så negatve man skulle være da.... :)

Det finnes ingen trylleformular! Dvs. legger man konflikter bak seg, fokuserer på barna og klarer å ha et godt samarbeid så er mye gjort! (dette har jeg 17 års erfaring med!!!)

Men man trenger skriftlige avtaler selv om barna er tenåringer og også når man som foreldre samarbeider godt og har en god tone! Når man skal dele barnetrygden f.eks. så ønsker NAV kopi av avtalen som er inngått mellom foreldrene! Og som skattejuristen her sier (sitert under)er det greit å sende med kopi av avtalen til Skattemyndighetene også. Det gjør ihvertfall vi.

Nå sier TS selv at hun og eksen alltid har hatt et godt forhold og samarbeider godt. Det er en god forutsetning for å få til 50/50.

Selv har jeg praktisert dette med mine barn men stort hell!

Jeg har forsøkt samtlige løsninger - alt etter hvor vi har bodd og hva barna har ønsket.

Jeg er skattejurist og jobber hos Skatteetaten, og kan derfor bare svare på spørsmålet angående skatteklasse. Barnetrygd har jeg ikke kunnskaper om.

Det er ikke mulig at dere begge blir lignet i skatteklasse 2 hvert år. Det vanlige i slike tilfeller er å bli lignet i skatteklasse 2 annenhvert år. Kan være lurt å legge ved skriftlig avtale dere imellom ved selvangivelsen, så slipper dere eventuelle problemer med Skatteetaten.

Ekstra barnetrygd får man utifra sin egne sivile status.

Jeg og min eks har to barn sammen. Den eldste bodde fast hos sin far og hadde samvær hos meg. Far fikk da barnetrygden for ham.

Vår andre sønn bor 50/50, her mottar vi halv barnetrygd hver.

Far fikk i tillegg en ekstra barnetrygd ettersom han var enslig. Jeg som samboer hadde ikke krav på dette.

Til TS: Du og barnas far får halvparten hver av barnetrygden. Er en av dere enslige får den personen ekstra barnetrygd.

Endret av Lizzee
Skrevet

Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved motivasjonen for delt bosted - det høres nemlig ut som det er foreldrenes rettighetsperspektiv som legges til grunn. Samtidig som man altså forventer rettigheter som er forbeholdt enslige forsørgere. Men - enslig forsøger er man ikke om man kun har barnet 50% av tiden - selv om man står som hovedomsorgsperson. Det må være noe sånt som 60/40 deling for at den med 60 skal få rettighetene som enslig forsørger.

Verdien av den ekstra barnetrygden utgjør knapt 12 000 kr pr. år. For hver forelder blir det mindre enn 500 kr i mnd. Men det er dere altså villige til å gjøre dere til trygdesvindlere for?

Her har du ikke peiling!!

Det er ikke omsorgsfordelingen som gir en rettigheter som enslig forsørger.

Det er sivilstatusen!! Altså om man er enslig (=enslig forsørger) eller om man bor med en annen i et parforhold! Gjør man det siste så får man ikke ekstra barnetrygd. Er man enslig så er man enslig forsørger og får ekstra barnetrygd.

Har man full omsorg og er enslig får man en hel ekstra barnetrygd.

Har man 50/50 og er enslig så får man en halv ekstra barnetrygd.

Det eneste måte å svindle her er at man ikke opplyser til NAV (på det skjemaet man må sende inn årlig) at man er i et nytt samboerforhold eller har giftet seg....

Skrevet

Men ettersom myndighetene krever èn bostadsadresse og at den økonomiske støtten er bygget rundt dette må dere altså praktisere delt omsorg ved å ha bostedsadresse annethvert år.

Husk at dere selv må melde fra om dette til folkeregisteret og skattemyndighetene hvert år.

Den løsningen mine bekjente benytter er å ha en fast overførsel av 50% av barnetrygden og 50% av fordelen ved skatteklasse 2, hver mnd. På den måten blir det aldri krangling om hvem som hadde omsorgen når det måtte kjøpes en ny sykkel eller liknende (ettersom dette skal betales av bostedsforelder).

Myndighetene har ikke krevd dette i vårt tilfelle. Altså at bostedsadressen endres annethvert år. Vi har bare sendt NAV en inn kopi av vår avtale om delt omsorg og får barnetrygden 50/50 utbetalt uten noe mer om og men. Sønnen vår har hele tiden hatt adresse hos meg og faren har fått halve barnetrygden for ham i flere år nå.

Skatteklasse 2 bytter vi bare på og melder dette ved levering av selvangivelsen.

Også har vi aldri hatt noen sånne strenge regler med hensyn til at "bostedsforelder" skal være ansvarlig for innkjøp osv. Men så har vi ekstremt godt samarbeid også, og deler på utgiftene til barna uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...