Gå til innhold

vil noen fortelle om hvordan fengselslivet er..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk plutselig en tanke idag om hvordan det er å være i norsk fengsel. Skjønner om det ikke blir skrevet en prikk her!!

Hvordan blir man behandlet? Uavhengig av hvilken dom man soner for..

Hva får man å spise, hvordan er systemet med permisjoner?

Hvordan er fengselsvaktene, forskjellsbehandler de?

Jeg lurer egentlig på alt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk plutselig en tanke idag om hvordan det er å være i norsk fengsel. Skjønner om det ikke blir skrevet en prikk her!!

Hvordan blir man behandlet? Uavhengig av hvilken dom man soner for..

Hva får man å spise, hvordan er systemet med permisjoner?

Hvordan er fengselsvaktene, forskjellsbehandler de?

Jeg lurer egentlig på alt..

Jeg har ikke personlig erfaring med å sone i fengsel, men jeg tror at et "opphold" i fengsel er ganske varierende, og avhengif av hva du er dømt for - fordi det kan ha noe å si for hvor du blir sendt for å sone og hvilke tiltak du blir tilbudt i tiden du er der. Jeg har fått med meg at voldtektsforbrytere/overgripere er lite populære uansett, det er ikke bare på amerikansk film..

Drapsdømte sitter ikke sammen med skattesnytere, f.eks, og er du kvinne er det ikke alle fengsel du får sone i. Når du er voldsdømt kan du f.eks sitte på en avdeling med større sikring enn hvis du har dratt en løgn eller 5 for nav.

I Verdal fengsel går noe av arbeidstiltakene ut på pallesnekring, tror de fleste fengsel gir innsatte en mulighet til å tjene små summer ved å utføre noe arbeid i ukedagene, og også som et tidsfordriv. Noen små fengsel der man sitter kanskje 25 dager for fyllekjøring, kan man vandre fritt i et oppholdsrom med tv/bøker sammen med andre innsatte innenfor visse tidsrom på dagen, så det er nok forskjellige typer soningstilbud og tiltak :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei :)

Har sonet 2 ganger i Evje fengsel og der er det luksus i forhold til mange andre steder i landet her!

Og der satt jeg sammen med mange forskjellige mennesker med forskjellige dommer. drapsdømte og skattesnylter og pedofile jævler, fyllekjørere og voldsdømte. alt mulig blir satt sammen.

Der jobber man fra 8- 15 og tjener ca 55 -65 kr hver dag og middag halv 4 og etter det så gjør man såsi hva man vil innenfor gjerdene såklart.

Betjentene er veldig hyggelige der (med noen unntak!).

Man får også være med på forskjellige kurs å får kursbevis, og man kan også ta skole der,

og de som trenger det får være med på rusmestring.

Man har også forskjellige aktiviteter på kveldene og i helgene.

Vasker rommene hver lørdag. Maten der er god, men etter noen måneder med såsi samme meny hver uke, blir man litt lei!

Det er både Jente og gutte fengsel, så jeg fant jo min store kjærlighet der første gangen jeg satt inne.. så det var veldig greit andre gangen jeg kom igjen for da hadde jeg han der å alle de andre jeg kjente fra før av, så derfor jeg har en veldig positiv erfaring med fengsel :P

Men har lært å skal ALDRI inn igjen, det samme gjelder min kjære som kommer kommer ut om noen dager :):)

• Liker 1
Skrevet

Hei :)

Har sonet 2 ganger i Evje fengsel og der er det luksus i forhold til mange andre steder i landet her!

Og der satt jeg sammen med mange forskjellige mennesker med forskjellige dommer. drapsdømte og skattesnylter og pedofile jævler, fyllekjørere og voldsdømte. alt mulig blir satt sammen.

Der jobber man fra 8- 15 og tjener ca 55 -65 kr hver dag og middag halv 4 og etter det så gjør man såsi hva man vil innenfor gjerdene såklart.

Betjentene er veldig hyggelige der (med noen unntak!).

Man får også være med på forskjellige kurs å får kursbevis, og man kan også ta skole der,

og de som trenger det får være med på rusmestring.

Man har også forskjellige aktiviteter på kveldene og i helgene.

Vasker rommene hver lørdag. Maten der er god, men etter noen måneder med såsi samme meny hver uke, blir man litt lei!

Det er både Jente og gutte fengsel, så jeg fant jo min store kjærlighet der første gangen jeg satt inne.. så det var veldig greit andre gangen jeg kom igjen for da hadde jeg han der å alle de andre jeg kjente fra før av, så derfor jeg har en veldig positiv erfaring med fengsel :P

Men har lært å skal ALDRI inn igjen, det samme gjelder min kjære som kommer kommer ut om noen dager :):)

Med andre ord: Fengsel i Norge er rene luksusen - Sett bort ifra det at man ikke kan bevege seg utenfor murene får man gratis mat, gratis bolig, gratis kursing, kjæreste, venner, osv. Hadde jeg ikke vært fornøyd med livet slik det er nå hadde jeg kanskje funnet på noen sprell selv;)

• Liker 3
Skrevet

Med andre ord: Fengsel i Norge er rene luksusen - Sett bort ifra det at man ikke kan bevege seg utenfor murene får man gratis mat, gratis bolig, gratis kursing, kjæreste, venner, osv. Hadde jeg ikke vært fornøyd med livet slik det er nå hadde jeg kanskje funnet på noen sprell selv;)

Med andre ord, du har ikke lyst til å havne bak murene, selv om du mener det høres aldri så fantastisk ut å bli sperret inne?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet som lærer i fengsel, og mitt inntrykk er at fengselsopplevelsen kan variere fra innsatt til innsatt. Som tidligere nevnt får pedofile veldig mye bråk og styr fra de andre innsatte, mange opplever konstant mobbing pga. dette. Og det hjelper ikke å ikke si hva du sitter inne for, da blir du stemplet som pedofil med en gang.

For oss på utsiden tror jeg det er lett å tenke at fengsel i Norge er litt for bra. Man har eget rom, mat, kan jobbe, ta studiekompetanse/fagbrev, universitets- og høgskoleutdanning. Men det er frihetsberøvelsen som er den virkelige straffen, og det er dét de fleste sliter med. I tillegg synes jeg personlig at miljøet virket ganske "giftig" på en del av de innsatte, spesielt de unge ble påvirket av de eldre, og de som satt på virkelig alvorlige dommer ble nesten sett opp til. Det syntes jeg ikke noe om, fengsel skal i utgangspunktet være et sted for rehabilitering, men det er dessverre ikke alltid det funker slik.

• Liker 1
Skrevet

superMe: Flott! Jeg blir så glad for å lese innlegg som ditt! For det er så få som skjønner at de godene man har i fengsel, jobb, tv for å få inntrykk fra verden utenfor murene og ikke bare innenfor, kurs, skole, etc. er til for at mennesker skal rehabiliteres og kunne bli en del av samfunnet heller enn å fortsette å være en belastning for seg selv og andre.

Det motsatte ser vi jo i USA, hvor folk sperres inne uten store kursmuligheter eller stort annet enn å drive dank hele dagen sammen med andre innsatte. Da blir det også et veldig tett miljø både innenfor og utenfor murene mellom de som har opplevd å sitte inne. Og da har folk lettere for å fortsette å leve slik. De kjenner jo de menneskene som er bak murene. Der slipper de å frykte for hvordan andre ser på de.

Jeg blir trist inni meg når folk tror at det å bli sperret inne i mange år av gangen er en glede og en fornøyelse. Merkelig nok er det ingen av de som tror dette som selv har lyst til å bli sperret inne...

Skrevet

Jeg glemte å nevne at vi jobber jo utenfor fengselet i arbeidstia å om man trenger noe eller må ta ut penger til å handle for osvosv så blir man kjørt dit man vil :P

Noen kan ta lappen der inne også!

for meg så var det en frihet å komme dit første gangen, for jeg var i et kaotisk liv å var stengt inne i mitt eget hjem å tanker å min daværende kjæreste.. det er mange som har det sånn der og faktisk trenger den vendingen i livet sitt.. nå oppfordrer jeg ikke til å havne i fengsel eller noe som helst, for all del ikke! haha.. Men om det dessverre er faktum at man skal inn så ta det som en ferie å en lærdom å virkelig bruk tida der på å kvitte seg med vonde og dumme ting i livet å kom ut igjen som en bedre og mye sterkere person!

Jeg angrer ikke et sekund nå på at jeg havnet der.

De eldre burde heller vurdere å bli kriminelle, der får de mye mer hjelp å gratis bosted med flatskjerm på rommene og eget stort bad, å mat og lønn ihvertfall enn hva man gjør på gamlehjem!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet som lærer i fengsel, og mitt inntrykk er at fengselsopplevelsen kan variere fra innsatt til innsatt. Som tidligere nevnt får pedofile veldig mye bråk og styr fra de andre innsatte, mange opplever konstant mobbing pga. dette. Og det hjelper ikke å ikke si hva du sitter inne for, da blir du stemplet som pedofil med en gang.

For oss på utsiden tror jeg det er lett å tenke at fengsel i Norge er litt for bra. Man har eget rom, mat, kan jobbe, ta studiekompetanse/fagbrev, universitets- og høgskoleutdanning. Men det er frihetsberøvelsen som er den virkelige straffen, og det er dét de fleste sliter med. I tillegg synes jeg personlig at miljøet virket ganske "giftig" på en del av de innsatte, spesielt de unge ble påvirket av de eldre, og de som satt på virkelig alvorlige dommer ble nesten sett opp til. Det syntes jeg ikke noe om, fengsel skal i utgangspunktet være et sted for rehabilitering, men det er dessverre ikke alltid det funker slik.

Hvorfor vet alle andre medfanger hva du sitter inne for? Finnes det ikke personvern i fengsel?

Skrevet

Hvorfor vet alle andre medfanger hva du sitter inne for? Finnes det ikke personvern i fengsel?

Det er standard blandt innsatte å snakke om hva man sitte inne for eller under hvilket "tema".. det er det første man snakker om når det kommer en ny person inn..

Skrevet

Jeg vet om en som har sittet inne med en pedo. Og personen jeg kjenner visste ikke om dette i starten. Men var veldig opprørt. Jeg vil ikke gå inn på detaljer.

Skrevet

Kan jeg spørre om hva du satt inne for, LadyinAwsomeness, og hvorfor du satt inne to ganger?

Skrevet

Kan jeg spørre om hva du satt inne for, LadyinAwsomeness, og hvorfor du satt inne to ganger?

Ikke noe særlig alvorlige saker. :)

Rettsystemet gjorde feil ved å ikke ta med siste saken min sammen med de andre sakene jeg satt inne for første gangen, så da måtte jeg sitte to ganger..

Skrevet

Hvor lenge satt du inne?

Skrevet

Hvor lenge satt du inne?

Det kan være det samme :)

• Liker 5
Skrevet

Hvor man sitter inne har vel en del å si for hvordan opplevelsen blir. Å sitte på Ila må f.eks være værre enn å sitte i Hof fengsel, og det å være i forvaring må være værre enn en "vanlig" fengselsstraff.

Jeg må derimot si at jeg synes det er ille at de som sitter i fengsel har bedre boforhold enn de som bor på gamlehjem. Enerom er tross alt en luksus.

Skrevet

Det var for ti år siden, de fleste har enerom på sykehjem nå.

Skrevet

Det var for ti år siden, de fleste har enerom på sykehjem nå.

Ikke her jeg bor. Her har vi fortsatt "besteforeldre på lager" (og ja, det er bokstavlig talt).

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet

Jeg satt inne i 7 mnd på åpne fengsel, og dette er min erfaring. Bastøy er et flott sted, og hadde det ikke vært et fengsel ville det vært supert. Du må på ingen måte tro at selv om fengslet er flott, har enerom og fanger står fritt til å gjøre ganske mye, så er det ikke frihet. Det er en enorm stor påkjenning å sitte i fengsel, og mye takke være fangene selv. På to fengsler jeg var, så møtte jeg en hel del mennesker med nervene utpå hude. Jeg var også sterkt påvirket av å sitte i fengsel, men prøvde å gjøre noe fornuftig. Men problemet er at det er kun 10% oppegående. 90% er mennesker som prater om dop, hvorfor de sitter inne, hva de skal gjøre neste gang. Det er 2 spørsmål som fangene alltid vil få ut av deg, 1, hvor lenge sitter du? og 2, hva sitter du for? Hvor lenge du sitter har mye å si i forhold til hvem du burde følge og ha kontakt med. Det er kipt å bli kjent med noen som skal hjem om 1 uke. Hva du sitter for er et spørsmål mange fanger bruker for å sammenligne og "heve" seg over deg. Svarer du ikke på det spørsmålet, så ikke forvent å få kontakt med de 90 %, jeg valgte å ikke prate fengselspraten, og jeg spurte heller ingen hva de satt for. En narkodømt vil heve seg over en drapsdømt. Drapsdømt vil heve seg over rusmissbruker, som igjen hever seg over sedelighetsdømte, som igjen hever seg over narkodømte osv osv.. Jeg fant 2 stk som ikke pratet om fengsellivet, og da går dagene mye raskere. Finner du også treningskompisser, da er du heldig. Lagidrett burde være en smal sak i fengsel, men det er alt for mange som har personlige vanskeligheter for å få det til. Sladring i fengsel er enormt, og rykter kan gå kjempefort. Sedlighetsdømte blir rakket ned på, og omså fordømt av resten av fangene, mens narkoselgere er helt normale. Voldutøvere, økonomi, rusmissbrukere, er liksom bare ok. Så det er medfanger som er de største drittsekkene i fengsler.

Vi har fangevoktere som også er drittsekker, og jeg var selv i en merkelig situasjon med en fangevokter, og fikk oppleve at fangevoktere har mye makt, og kan gjøre stor skade på din soning. Mange av vokterne kan virke hyggelig å greie, men er det et rykte på den person, så styr unna. Men hadde fangene ikke vært å hestkuker, hadde nok vokterne også vært bedre. Jeg pratet med en del folk, og jeg spurte spørsmålet, "har du skyldfølelse for det du ble dømt for" og det var av 30 personer 2 som svarte ja.

Jeg var uten min familie i 7 mnd, og når jeg kom hjem fikk jeg ikke aap som forespeilet fra nav, ikke jobb, og sleit med ettervirkninger i 5 mnd etterpå. Livet blir vanlig igjen, det bare tar lang tid. Fra pågripelse til dom kan det ta 18 måneder, fra dom til soning 3 måneder. I denne tiden kan du miste inntekt, jobb, venner, familie, yrkesmulighet, og når du soner har du ingen inntekt. Kommer ut så kan det være tøft uten støtte fra nav. Så det er ikke bare en soning på noen månder mange opplever, men den totalt straffen man ikke ser kan være dobbelt så stor.

Siste råd til småbarnsforeldre. Nav har en egen lov som handheves slik, om du egentlig skal i pappapermisjon dagen før du settes fri, så mister du muligheten til pappapermisjon, og den overføres ikke til mor. Det beste rådet er å si til nav før du skal sone at du flytter pappapermen til siste mulig dato. Om du gjør dette, vil ikke nav kunne ta den bort. Jeg fikk ikke 10 uker perm med ungen min, og for det har jeg et grunnleggende hat mot nav. Det er reint sadistisk lov, som kun er en tilleggstraff.

Skrevet

Det kommer jo an på hvilket fengsel, dere må huske på at man etterhvert kan flyttes til et mer åpent fengsel eller komme der fra starten. Hva det kommer an på vet jeg ikke med sikkerhet,  men tror mindre forbrytere soner steder der det er ganske åpent med hvordan man kan bevege seg og gjøre, innenfor visse grenser selvfølgelig. 

Andre forbrytere kan jo sitte i fengel ser de får en halvtimes luftetur i en liten gård hver  dag, bortsett fra det sitter de innelåst på celle. 

Vet hvertfall at det ikke er så fritt som beskrives her for alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...