Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig kommer skattepengene, håper endringene i min selvangivelse ble godkjent.Noen flere som venter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Skatteoppgjøret er ferdig den 20. oktober.

Pengene vil bli utbetalt kort tid etter.

Dette er iallefall meldingen som automatisk blir sagt når man ringer skattekontoret.

Skrevet

På tide, vil jeg si ;)

Jeg betaler forsåvidt min skatt med glede, absolutt, men synes det er litt på kanten at fristen for å betale restskatt er et halvt år tidligere enn utbetaling av tilgodehavende... (fiffig illustrert hos oss i år: jeg fikk 10000 tilbake, og mannen fikk 10000 i smell. Nåde ham dersom han ikke betalte pronto, og jeg derimot venter fremdeles...)

Skrevet

om du vil vite oppgjøret dagen før logger du deg inn på www.altinn.no så ligger det på din side der fra den 19/10-10

Husk kodene er på skattekortet ditt eller du kan bruke minID, eller et smartkort fra Buypass.

Sjekk at ditt lokale kemnerkontor har rett kontonummer på deg. For bytte av kontonr må du legge ved attest fra banken på at du er rett innehaver av konto som faxes/mailes til kemneren. Kun Norske kontonummere er lov.

Ved utbetalingskort; påse å ha rett adresse i Folkeregisteret, ring 800 800 00 for skatt øst og Folkeregisteret.

Ved dødsfall; Da blir det sendt på utbetalingskort i posten til den som sitter på skifte-attesten. Ta med utbet.kort og skifteatt. i banken, så får du de utbet.

• Liker 1
Skrevet

om du vil vite oppgjøret dagen før logger du deg inn på www.altinn.no så ligger det på din side der fra den 19/10-10

Da skal jeg logge meg inn den 19. :Nikke:

Skrevet

Vi venter også i spenning :) Fint å vite at de ligger ute en dag tidligere på altinn.

Dersom man ikke får skatteoppgjøret før i oktober, så er man heller ikke pliktig til å betale restskatten før da. Men det blir kanskje annerledes når man er samboere. Vi er jo gift.

Skrevet

dårlig att vi ikke får vite det før vi har dem på konto, kunne jo fått vite det denne uken synes jeg da.

Skrevet (endret)

Vet jo ikke om jeg får igjen engang....så dette blir spennende.

Synes igrunnen det er rart det der at når en er gift med en som driver firma så får man ikke vite en dritt om skatten sin før den 19 oktober...

edit: leifer

Endret av La Guapa
Skrevet

Jeg venter også på 19. oktober!! Spennende spennende. Tror jeg får tilbake litt, men man vet jo aldri!

Hariette

Skrevet

Vet jo ikke om jeg får igjen engang....så dette blir spennende.

Synes igrunnen det er rart det der at når en er gift med en som driver firma så får man ikke vite en dritt om skatten sin før den 19 oktober...

edit: leifer

Det er jo fordi skatteoppgjøret for selvstendige ofte kommer senere (er selvstendig selv), og er man gift lignes man sammen, så det har jo en logisk forklaring.

Skrevet

Vi venter også i spenning :) Fint å vite at de ligger ute en dag tidligere på altinn.

Dersom man ikke får skatteoppgjøret før i oktober, så er man heller ikke pliktig til å betale restskatten før da. Men det blir kanskje annerledes når man er samboere. Vi er jo gift.

Må også huske på at det er gunstig rente på tilgodehavende og dette er skattefri kapitalinntekt :) Så har man evne til å betale inn endel i ekstra skatt på slutten av året vil det være god avkastning på de pengene, som forøvrig også forsvinner fra formuen.

Skrevet

Det er jo fordi skatteoppgjøret for selvstendige ofte kommer senere (er selvstendig selv), og er man gift lignes man sammen, så det har jo en logisk forklaring.

Klart det....men det er så rart at man ikke får vite noen ting før samme dag som evnt. utbealinger starter.

Fristen for innlevering var jo over for lenge siden...

Skrevet

Klart det....men det er så rart at man ikke får vite noen ting før samme dag som evnt. utbealinger starter.

I den perioden er det noen som går gjennom ligningen din. Så det er ikke spesielt rart at det tar litt tid.

Skrevet

Det er fordi saksbehandlerne har en tidsfrist på å gå gjennom alle søknadene. Skulle de lagt inn tall løpende hadde det antakeligvis vært litt av et merarbeid.

Skrevet

ok....men for de som får igjen penger på våren er det jo ikke sånn.....de får vite det flere uker før utbetaling! Er ikke det det samme?

Skrevet

Jeg hørte på tv 2 nå att skattelistene blir lagt ut i dag. Da burde vell skatteoppgjøret på altinn være ferdig også?

Skrevet

var ingen forandring på altinn hos meg.

Skrevet

ok....men for de som får igjen penger på våren er det jo ikke sånn.....de får vite det flere uker før utbetaling! Er ikke det det samme?

Nei, det er ingen forskjell på vårutlegg og høstutlegg. Utlegg en konkret dato, og deretter utbetaling umiddelbart etterpå. Noen ulikheter vil det dog være på grunn av forskjeller mellom kommunene.

Rent faktisk fungerer det slik at saksbehandlerne får en tidsfrist for vårsaker og en tidsfrist for høstsaker. Alt som skal gjøres av endringer må være ferdig innen denne fristen. Og om man ikke blir ferdig med å saksbehandle vårsakene blir de overført til høst. Dette skjer for eksempel med saker med store fradragskrav.

Etter fristen blir sakene sendt over til Skattedirektoratet og deretter oversendt kommunekassereren i den enkelte kommune. Så får vi skatteoppgjøret i posten fra SKD og etterhvert pengene fra kommunekassereren.

Sjekk ligningen deres, folkens! Det er kjempeviktig! (Og når jeg ser den generelle uvitenheten blant folk her inne, tenker jeg at mange skulle tatt seg et lite lynkurs i hva de ulike begrepene står for.) :)

Skrevet

Nei, det er ingen forskjell på vårutlegg og høstutlegg. Utlegg en konkret dato, og deretter utbetaling umiddelbart etterpå. Noen ulikheter vil det dog være på grunn av forskjeller mellom kommunene.

Rent faktisk fungerer det slik at saksbehandlerne får en tidsfrist for vårsaker og en tidsfrist for høstsaker. Alt som skal gjøres av endringer må være ferdig innen denne fristen. Og om man ikke blir ferdig med å saksbehandle vårsakene blir de overført til høst. Dette skjer for eksempel med saker med store fradragskrav.

Etter fristen blir sakene sendt over til Skattedirektoratet og deretter oversendt kommunekassereren i den enkelte kommune. Så får vi skatteoppgjøret i posten fra SKD og etterhvert pengene fra kommunekassereren.

Sjekk ligningen deres, folkens! Det er kjempeviktig! (Og når jeg ser den generelle uvitenheten blant folk her inne, tenker jeg at mange skulle tatt seg et lite lynkurs i hva de ulike begrepene står for.) :)

okidok, uvitende eller ikke jeg fikk svaret på Altinn i dag :)

29 000 til gode !!!!!!!!!!!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :romeo: :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...