Gå til innhold

bekmret 17 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

håper jeg kan få mest mulig hjelp og er svært takknemlig hvis noen har informasjon

Saken gjelder en familie på 5, jeg, to småsøsken og to storesøsken. problemet er med min storebror som gjør det vanskelig for oss å fungere som en familie, han har noe problemer med sinnet sitt og kan ha vanskeligheter med å kontrollere seg når han blir sint. han har tidligere tilbringet rundt 4 år på institusjon og det fungerte greit. men det var da han flyttet hjem livet vårt ble snudd opp ned. når han blir sint pleier han å slå hull i vegger eller dører, og min mor som er eneforsørger for 5 barn har ganske dårlig råd så det blir veldig vanskelig for henne å rette opp skadene over tid. han har konstant kompiser på besøk døgnet rundt, noen ganger mange på en gang, vi får ikke noe privatliv siden det er hele tiden noen fremmede i huset, i tilegg han drar ut sent på kvelden og kommer hjem like før solen står opp, og min mor er våken hele den tiden for å sørge for at han kommer hjem, jeg har sagt til henne flere ganger at hun skal legge seg eller at jeg kan være våken istedenfor henne men hun nekter hver gang. i tillegg bruker han hasj og ecstacy og politiet har kommet flere ganger og ransakt rommet hans, noe som har aldri skjedd med oss andre før. jeg bekymrer meg særlig over min mor som har null makt over han. vi har snakket med barnevernet flere ganger og de har sagt at i den alderen han er i kan han bestemme selv og at de ikke kan gi han hjelp med mindre han vil det selv, noe som han ikke vil. de ga oss et tilbud om at vi andre kan flytte til fosterhjem, men jeg synes det er uaktuelt at fire personer skal splittes i hvert sitt fosterhjem på grunn av en person. og ingen er så hjerteløse at de går fra sin mor når de vet at hun har det ille. hun har store fysiske problemer og tar flere piller daglig mot angst, depresjoner osv bare på grunn av han. jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler meg helt hjelpeløs, jeg tilbringer 10 timer på skolen hver dag og det merkes at skolegangen min blir dårligere og dårligere, jeg var (er) en over middels elev karaktermessig men nå føler jeg det går ut av kontroll siden jeg tar på ansvaret for å være våken helt til han kommer hjem fordi at min mor skal kunne sove, noen ganger får jeg sove bare 3 timer. jeg er også bekymret for mine lillebrødre som sakte men sikkert følger i hans fotspor siden de trur det er kult. jeg føler nå at hele familien er ødelagt og at vi er splittet, jeg begynner å få angst døgnet rundt på grunn av å konstant tenke på at min mor skal ha det bra, klasseturer eller å gå ut med venner er uaktuelt siden jeg må vite at hun har det bra for å slappe av. ingen 17 åringer burde gå igjennom dette og det ødelegger for en. jeg gråter meg til sengs hver kveld og har lyst til å avslutte livet mitt når jeg ser min mor lei seg, min far døde for 5 år siden og alt ansvaret er på henne nå, dette er veldig alvorlig, vær så snill å gi meg hjelp før jeg blir mentalt ustabil.

Gjest Taxmannen
Skrevet

Jeg hadde gidda og lest det vist du hadde fiksa noe avsnitt her og der. får serr vont i øynene vist jeg prøver og lese all den teksten uten pause.

Skrevet

Kan desverre ikke bidra med annet enn å råde deg til å kontakte familievernkontoret i kommunen (tror det heter det). Håper du får noe hjelp der.

Dessuten burde taxmann som svarte ovenfor her bli lukket inne et eller annet sted, maken til id...

Skrevet

Du kan jo prøve å konfrontere han med akkurat det du sier her, og si at han ødelegger familien og at det er best om han flytter ut for familiens beste osv. Det ville i allefall jeg gjort. Lykke til :)

Skrevet

Kan desverre ikke bidra med annet enn å råde deg til å kontakte familievernkontoret i kommunen (tror det heter det). Håper du får noe hjelp der.

Dessuten burde taxmann som svarte ovenfor her bli lukket inne et eller annet sted, maken til id...

Skrevet

Skulle så gjerne ha hjulpet deg. Jeg syns det er rart at ikke barnevernet eller andre profesjonelle kan hjelpe dere bedre med å finne løsninger. Er det andre profesjonelle dere kan få hjelp av? Familievernkontoret, Røde Kors, fastlegen?

Ta først og fremst vare på deg selv. Fortsett og gjør ditt beste på skolen. Kosthold og fysisk aktivitet (feks turer) er viktig (jeg har selv vært langt nede og vet at det er viktig). Har du snakket med helsesøster og lærer? Pass på at at du ikke sitter alene med de vonde tankene dine.

Hjelp og støtt din mor. Hun trenger å høre at du bryr deg og er glad i henne. Hjelp til med husarbeid i den grad du kan og klarer.

Jeg vet ikke hvor gamle dine småsøsken er, men kan det hjelpe om de kommer inn i fritidsorganisjasjoner/-miljø der de får bedre impulser enn gjennom broren din?

Du skriver at dere har dårlig råd. Finnes det organisasjoner i nærmiljøet deres kan hjelpe dere med å ta småsøkene dine (og deg) med på turer og aktiviteter gratis/for en billig penge?

Skrevet

Kjære deg, forstår at dette er vanskelig for dere. Det er nok ikke noen som kan hjelpe broren din hvis han ikke selv ønsker hjelp. Men moren din burde kunne få veiledning fra enten barnevern eller en PMTO-terapeut (Parent Management Training). Jeg synes dere kan ta kontakt med barnevernet igjen, evt. familievernkontoret, og be om veiledning.

Håper det ordner seg for familien din. :klem:

Skrevet

Er det du eller storebroren din som er 17 år?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Hvis TS er ekte, snakk med mamman din du.

Endret av Furstina
Skrevet (endret)

Jeg hadde gidda og lest det vist du hadde fiksa noe avsnitt her og der. får serr vont i øynene vist jeg prøver og lese all den teksten uten pause.

Smarting du ;) Ser at din egen skriving jammen ikke er feilfri den heller!

http://www.bufetat.no/familievern/

Til høyre på denne siden kan du skrolle deg frem til et familievernkontor der du bor

Endret av Duracella
Skrevet

Jag stänger tråden och vill uppmana dig att ta kontakt med Familievernkontoret eller kanske till och med Mental helse för att få stöd.

Hoppas du och familjen kan få den professionella hjälp som ni behöver.

/Furstina (mod)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...