Gå til innhold

Når begynnte dere med pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat det er vel strengt tatt ikke poenget med å lære ungene å gå på do at det er slitsomt å skifte bleier?

jenta mi er 2 år og vill bare gå på do. sier selv ifra når hun vill tisse. selv om det kommer i bleien åsså, så tisser hun endel på do.

begynte med potte da hun var 1,5 år.

.)

Skrevet

No er det ikkje alle ungar som vil sitje på potte eller do då, og då hjelper det lite kor tidleg ein startar...

Gjest Margrethe
Skrevet

Begynte pottetreninga den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Nå er frøkna fem måneder og lett å lese i forhold til bæsjinga, så det går særs sjelden i bleia. Når vi er hjemme, bruker hun stort sett kun truse (og strømpebukse/bukse)når ho er våken. Merker på ho at ho blir urolig når hun må tisse, og da holder jeg ho over potta. Hadde lest om EC-metoden før ho blei født, men hadde faktisk ikke trudd det skulle fungere så bra. Anbefales :)

Skrevet

Begynte pottetreninga den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Nå er frøkna fem måneder og lett å lese i forhold til bæsjinga, så det går særs sjelden i bleia. Når vi er hjemme, bruker hun stort sett kun truse (og strømpebukse/bukse)når ho er våken. Merker på ho at ho blir urolig når hun må tisse, og da holder jeg ho over potta. Hadde lest om EC-metoden før ho blei født, men hadde faktisk ikke trudd det skulle fungere så bra. Anbefales :)

:sjokkert:

Skrevet

Snuppa vår er snart 11 mnd, men jeg vurderer ikke å begynne. Hun har hatt ekstremt treg mage helt siden fødselen, og bæsjer max en gang i uka, og da med store smerter og mye gråt. Da er det kosing og trøsting og nærkontakt for alle penga mens det står på. Har ikke hjerte til å sette henne på potte da (selv om det er lett å lese signalene på forhånd).

Det er nok en skremmende opplevelse for henne, det å ha avføring, og jeg håper hun ikke vil slite med dette i flere år framover. :-(

(Ja, vi gir henne laktulose, sviskesaft, svisker, maltsukker etc, og på helsestasjonen påstår de at dette er normalt og det ikke er så mye å gjøre med det.)

Skrevet

No er det ikkje alle ungar som vil sitje på potte eller do då, og då hjelper det lite kor tidleg ein startar...

Dette er "problemet" for oss, hadde tenkt å begynne tidlig, og har gjort noen forsøk, men ungen sitter jo ALDRI stille! Det hjelper ikke med en bok f.eks, om han leser i en bok skal han enten stå, eller frese rundt på bilen sin samtidig. Den eneste måten å få han til å sitte på do er i så fall å holde han fast, og det kan jo umulig gi særlig positivt forhold til dogåing. Så da får vi vel bare vente til han blir klar.

Skrevet (endret)

Vi har også delvis gitt opp; hun har rett og slett ikke tid til å sitte i ro, og reiser seg opp fra potta og hyyler. Og vi startet kanskje rundt 6-7 måneders alder, men ble aldri konsekvente nok.

Nå har vi kjøpt enda en potte (den store fra Baby Björn, med ordentlig rygg), og har tenkt å teste om bestikkelser kan fungere, men jeg tviler sterkt. Samtidig blir hun så utrolig raskt sår i huden av bæsj; på ti minutter får hun sår i huden. :tristbla:

Hun er straks 15 måneder gammel.

Endret av Honesty
Skrevet

Hvordan setter man egentlig en nyfødt på potte? Og hvordan ser man på dem at de skal tisse eller bæsje?

Gutten min er 2,5 år. Vi har hatt potte og doring tilgjengelig siden han var 1,5, men han har aldri villet bruke dem. Med bestikkelser har jeg fått ham til å sitte på do et par ganger, men han er tydelig redd, så har ikke villet presse for mye.

Skrevet

Vi bruker ikke potte, men doring. Liker ikke potte, jeg. Men vi begynte med doring nå for en mnd tid siden, guttungen var da rundt 2år og 1mnd. Han ønsket selv å sitte på do. Han har tisset på do et par ganger bare, og sier ikke fra. Men han ønsker ofte å sitte på do selv og da lar vi han. Stresser ikke med det, regner med at han blir tørr til han er 3, iallfall så godt som.

Skrevet

Eldste sluttet med bleier da hun var 3. Vi prøvde den sommeren hun var 2,5, og var skråsikre på at det kom til å gå som en drøm. Hun var moden for alderen og språklig sterk, og flink til å si fra om tisse- og bæsjebehov. Det funket likevel ikke, fordi hun rett og slett ikke fikk det til rent fysiologisk (hadde mange små lekkasjer, klarte ikke holde seg lenge nok til å "samle opp" en stor nok dose til å få alt ut i do). Vips, så mistet hun motet, så vi tok en pause.

EC-metoden høres veldig flott ut, men jeg er nok mer tilhenger av å bare prøve seg frem med det som føles naturlig eller funker, uten å tenke så mye på å følge en spesiell metode (jfr. den populære baby-led weaning-metoden - hos oss har det funket like greit å la babyen få plukke smaksprøver uten å kalle det for noe spesielt ;)). Når det er sagt, ser jeg for meg at det er lettere å pottetrene nr. 1 fra tidlig alder, når man ikke har andre barn å konsentrere seg om. Jeg ser ihvertfall at det hadde vært utrolig krevende å følge opp nr. 2 så tett, med en aktiv toåring løpende rundt.

• Liker 1
Skrevet

Dette er "problemet" for oss, hadde tenkt å begynne tidlig, og har gjort noen forsøk, men ungen sitter jo ALDRI stille! Det hjelper ikke med en bok f.eks, om han leser i en bok skal han enten stå, eller frese rundt på bilen sin samtidig. Den eneste måten å få han til å sitte på do er i så fall å holde han fast, og det kan jo umulig gi særlig positivt forhold til dogåing. Så da får vi vel bare vente til han blir klar.

Slik er det her og. Prøvde og setje minsten på potte frå 8-10 mnd, men det blir berre tull. Han sit ikkje stille, og ikkje skjønner han kva han skal gjere der heller. Ikkje har eg tid til å bruke timesvis på å "lese signaler" og drive og halde ungen fast i potta heller... Som du påpeiker, er det jo greit å prøve å gi eit positivt forhald til dette...

Eldste sluttet med bleier da hun var 3. Vi prøvde den sommeren hun var 2,5, og var skråsikre på at det kom til å gå som en drøm. Hun var moden for alderen og språklig sterk, og flink til å si fra om tisse- og bæsjebehov. Det funket likevel ikke, fordi hun rett og slett ikke fikk det til rent fysiologisk (hadde mange små lekkasjer, klarte ikke holde seg lenge nok til å "samle opp" en stor nok dose til å få alt ut i do). Vips, så mistet hun motet, så vi tok en pause.

EC-metoden høres veldig flott ut, men jeg er nok mer tilhenger av å bare prøve seg frem med det som føles naturlig eller funker, uten å tenke så mye på å følge en spesiell metode (jfr. den populære baby-led weaning-metoden - hos oss har det funket like greit å la babyen få plukke smaksprøver uten å kalle det for noe spesielt ;)). Når det er sagt, ser jeg for meg at det er lettere å pottetrene nr. 1 fra tidlig alder, når man ikke har andre barn å konsentrere seg om. Jeg ser ihvertfall at det hadde vært utrolig krevende å følge opp nr. 2 så tett, med en aktiv toåring løpende rundt.

Nettopp - å drive og "lese signaler" og flotte greier når ein har ein eller fleire andre småungar å ta vare på, er vel nesten å ville seg sjølv vondt. Evnt må ein gi f i alt anna enn å følgje opp minstens avføringsbehov samt det nødvendigaste med dei andre ungane. Høyrest ikkje gjennomførbart ut.

Eg skjønner for øvrig heller ikkje kva slags signaler ein nyfødd (eller større unge for den saks skuld) sender ut når han/ho må tisse? Eg ser ikkje alltid på ungane om dei må bæsje eingong...

Skrevet

Min sønn ble alltid veldig urolig som baby når han ville bæsje, og han bæsjet alltid etter at bleia kom av. Da ble det veldig enkelt for oss å holde ham over do. Når han ville tisse ble han fjern i blikket og blank på øynene. I tillegg kom begge deler innen et visst tidsrom etter amming. Fremdeles må han på do etter store måltider, og sånn er det gjerne for voksne også :)

Men som i de fleste andre diskusjoner rundt barneoppdragelse kan man vel konkludere med at babyer og barn er forskjellige og ikke alle lar seg lese like enkelt. Foreldrene er også forskjellige. Enhver må følge de rytmene og rutinene som passer seg og sin familie.

Skrevet

Vi begynte så smått med pottetrening ved ca 2 år, men hadde null suksess før sønnen nærmet seg tre. Rett over 3-års alderen slutten han helt med bleier, noen dager etter bursdagen sin.

Vi hadde en lang periode med pottevegring ved 2-2,5 og do var rett og slett skummelt, så det ville han ikke sitte på. Det løsnet sikkert brått fordi barnet var modent og så de andre i bhg slutte med bleier.

Skrevet

Vi begynte å sette datteren på potte ca èn gang daglig da hun var omkring 1 år. Det kom litt tiss i begynnelsa, men etterhvert begynte å hun å se på potta som en stol man skal sitte og lese i når man er naken. Da la vi den unna en stund for å kunne introdusere den senere som "en stol man tisser og bæsjer i". Så ble potta glemt, og vi kjøpte do-ring. Den synes hun er skummel, og hun har aldri sittet på den, selv om hun synes at toalettet i seg selv er veldig fascinerende. Når hun er med meg eller pappan på do så prater hun om tiss og bæsj, men vil ikke prøve selv.

Nå er hun 2 år og 2 mnd, og i dag tok vi fram potta igjen. Da tissa hun med en gang, og det var hun VELDIG stolt over. Vi tok med potta fra stua og inn på badet og dømte det i do, og hun fikk trekke opp. Dette var stas! Så da skal vi prøve igjen i morgen og se om hun synes det er like gøy.

Hvis hun ikke vil, gjemmer vi potta en stund til. Pottetrening skal være gøy for alle, synes jeg. Hun blir 3 neste sommer og da skal vi prøve litt "hardere", hvis hun ikke ønsker å bli tørr på eget initiativ framover. Vi planlegger imidlertid å få nr 2 neste sommer, og jeg har lest om at det er vanskelig å få nybakte storesøsken til å bli bleietørre. Det tar vi som det kommer. Hvis hun ikke vil på potta/do-ring så gjemmer vi den en periode før vi prøver igjen. Jeg har til gode å se funksjonsfriske tenåringer med bleie, så før eller siden går det nok bra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...