Gå til innhold

Mat-tradisjoner

helenaa

Anbefalte innlegg

Har dere noen tradisjon for å spise noe spesielt på lille julaften? I min familie er det vanlig med spekemat, men jeg må finne på noe annet siden jeg er gravid. Så alle forslag mottas med takk!

Jeg er ute etter middag og ev dessert-tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos hos har alltid lille julaften vært sånn vaske - pynte - siste forberedelserdagen (som den sikkert er mange steder!), og det naturlige matvalget har vært risengrynsgrøt. Koker opp og setter den i stekeovnen, så er den klar på ettermidddagen. Når freden senker seg utpå kvelden engang, lager vi gløgg med nøtter og rosiner og spiser pepperkaker. Superkos!

I år får vi gjester som skal være hos oss i julen, og som da kommer lille julaften. Vil derfor servere litt mer ordentlig mat enn grøt, men fremdeles ha det forholdsvis enkelt. Har da bestemt meg for sodd. Bare å varme opp "spannet" og skrelle og koke poteter og gulrøtter. Gløggtradisjonen holder jeg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge legen min går det fint å spise spekemat dersom det har vært frosset først. Jeg spiste dermed spekemat gjennom hele svangerskapet, bare hev det i fryseren noen dagen på forhånd.

Vi spiser ikke noe spesielt på juleaften, ett eller annet godt bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemkjørt pizza :fnise:

Er så mye å gjøre på lillejulaftenen at å lage ordentlig mat ikke prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kveldsmat hos mine foreldre, med rett og slett brød og pålegg. Og da er det jo selvsagt full oppdekning med alt av godt pålegg som er handlet inn til jul (sild, sylter, stek etc) og bruker vel også å steke opp noen karbonader og lage eggerøre til varmt. Både pappa og mannen får "matpakker" i julegave av jobben, så her får vi brukt litt av det :) Sitter lenge til bords og koser oss.. beste kvelden i jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid noe fisk eller grøt siden de neste dagene er fulle av kjøtt- og restemiddager. ;) Ovnsbakt laks, klippfisk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen spesielle mattradisjoner lille julaften - blir noe lettvint, siden dagen er nokså travel med de siste forbredelsene. Om kvelden, når treet er pyntet og roen har senket seg, blir det gløgg til de voksne og julebrus på ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Hjemkjørt pizza :fnise:

Er så mye å gjøre på lillejulaftenen at å lage ordentlig mat ikke prioriteres.

Vi pleier også ha noe i denne stilen på lille julaften :jepp:

Dagene frem mot lille julaften består av å vaske og rydde, og på lille julaften så lager vi juleskinke, janssons fristelse, kjøttboller som vi skal ha neste dag, så når jeg er ferdig med alt dette så gidder jeg ikke lage middag også.

Så da blir det hjemkjørt junkfood :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen i min familie har alltid vært å spise risengrynsgrøt med mandel i på lillejulaften. Den som får mandelen får selvsagt marsipangris, men det er ingen som liker det? Så kanskje på tide å finne på en ny premie :fnise:

Synes det er en koselig tradisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...