Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg er 15 år og veier 67 kilo og er 173 høy. Jeg syntes selv det er en del, og syntes det er veldig kjedelig å skal veie så mye i forhold til de fleste jenter på min alder.

Jeg føler jeg må tenke på hva jeg skal spise og hvor mye jeg skal spise. Jeg kommer IKKE til å begynne med spise forstyrellser og sånt usunne greier. Fordi det er mye bedre å gå ordentlig ned i vekt ved å trene og spise riktig. Jeg vill bare ned til 60 kilo..

Noen som vet om hvordan man kan gå ned?

ps: jeg trener sirka hver dag uten om lørdager og noen ganger Tirsdager :)

Håper det er noen som kan hjelpe meg :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det første jeg vil si er: Du er ikke overvektg. Du har en BMI på 21 som er på den nedre scalaen av normalvekt. At andre på din alder veier mindre enn deg, skal du ikke bry deg om, da vekt ikke nødvendigvis har en sammenheng med alder. Du er kanskje lengre enn andre? Har kanskje tyngre beinbygning? Har kanskje mer muskler?

Jeg ville ikke anbefalt for deg å gå inn for å slanke deg. Jeg tror mye av ønsket ditt om å gå ned i vekt kan sitte i hodet, og at det er dagens ideal om at syltynn er normalt er hva som driver deg (Mulig jeg tar feil, men har selv vært 15 år og misfornøyd med kroppen min)

Fokuser heller på å spise regelmessig og sunne måltid, tren fordi det er morsomt og unn deg noe godt i helgene, det kommer man langt med i livet :) Bli fornøyd med deg selv og hvordan du ser ut, fokuser på det positive og si til deg selv: Jeg er pen, jeg er FLOTT, jeg er akkurat sånn som jeg burde være. Og om andre skulle kommentere at du veier mye, prøv å ikke bry deg, fordi du veier ikke for mye.

Nå kan ikke jeg si hva du skal gjøre, men for din egen del så tror jeg det er viktig å ikke fokusere på vekta. Det var fordi jeg fokuserte på at jeg var tyngre enn alle andre at jeg utviklet anoreksi. Og tro meg, jeg sa også at jeg bare ville ned 5kg, og skulle ikke få anoreksi. 15kg mindre og med en BMI på 16 så var sannheten plutselig en annen.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Du utvikles ennå, så videre anbefaling enn å være aktiv og kutte ut snop burde ikke noen annen enn en ernæringsfysiolog gi.

Skrevet

Fortsett med treningen, ikke fråts i snop, ha jevne måltider og få i deg mye grønnsaker.

Du er ikke overvektig, og det er bra at du trener. Bare få i deg riktig mat, ikke hopp over måltider og ikke spise for mye kjeks og drikk for mye brus. :)

Skrevet

Hva med å ta resten av familien med på å lage litt sunnere mat?

At dere gjør det sammen.

Du bor vel hjemme og da er du prisgitt hva foreldre lager til/kjøper inn mat. Tilby deg å lage eller gå sammen flere i familien. Kos å lage mat sammen.

Skrevet

Hei!

Det første jeg vil si er: Du er ikke overvektg. Du har en BMI på 21 som er på den nedre scalaen av normalvekt. At andre på din alder veier mindre enn deg, skal du ikke bry deg om, da vekt ikke nødvendigvis har en sammenheng med alder. Du er kanskje lengre enn andre? Har kanskje tyngre beinbygning? Har kanskje mer muskler?

Jeg ville ikke anbefalt for deg å gå inn for å slanke deg. Jeg tror mye av ønsket ditt om å gå ned i vekt kan sitte i hodet, og at det er dagens ideal om at syltynn er normalt er hva som driver deg (Mulig jeg tar feil, men har selv vært 15 år og misfornøyd med kroppen min)

Fokuser heller på å spise regelmessig og sunne måltid, tren fordi det er morsomt og unn deg noe godt i helgene, det kommer man langt med i livet :) Bli fornøyd med deg selv og hvordan du ser ut, fokuser på det positive og si til deg selv: Jeg er pen, jeg er FLOTT, jeg er akkurat sånn som jeg burde være. Og om andre skulle kommentere at du veier mye, prøv å ikke bry deg, fordi du veier ikke for mye.

Nå kan ikke jeg si hva du skal gjøre, men for din egen del så tror jeg det er viktig å ikke fokusere på vekta. Det var fordi jeg fokuserte på at jeg var tyngre enn alle andre at jeg utviklet anoreksi. Og tro meg, jeg sa også at jeg bare ville ned 5kg, og skulle ikke få anoreksi. 15kg mindre og med en BMI på 16 så var sannheten plutselig en annen.

Lykke til! :klemmer:

Ehm, ja jeg trener masse, og jeg ELSKER det. Jeg klarer nesten ikke en dag uten trening, og terningen går som regel ut på 2 timer hver gang. Det er kjempe morsomt. Og tusen takk for at du skrev, det ga meg litt annet syn på det med vekt å gjøre. Takk!? :D

Skrevet

takk for svarene deres, det hjalp veldig!! :)

Og ja, familien min er ganske så sunne, og vi koser oss i helgene som en normal familie ;)

Men takk til dere som svarte!! :)

Skrevet

Hei

jeg er 15 år og veier 67 kilo og er 173 høy. Jeg syntes selv det er en del, og syntes det er veldig kjedelig å skal veie så mye i forhold til de fleste jenter på min alder.

Jeg føler jeg må tenke på hva jeg skal spise og hvor mye jeg skal spise. Jeg kommer IKKE til å begynne med spise forstyrellser og sånt usunne greier. Fordi det er mye bedre å gå ordentlig ned i vekt ved å trene og spise riktig. Jeg vill bare ned til 60 kilo..

Tror du folk planlegger å få en spiseforstyrrelse?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg ville kuttet ut alt av hvitt sukker, både i mat og i godteri, og lagt inn en ekstra halvtime trening hver dag. Så hvis du allerede trener 1 time hver dag, tren 1,5.

Edit: ser du trener opptil to timer hver dag, så jeg vet faktisk ikke om jeg ville anbefalt deg mer trening allikevel jeg.. Kanskje du kan snakke litt med en kostholdsekspert i steden? Det kan hende du spiser feil type mat, får i deg for mange kalorier, eller sånt vi på KG ikke får med oss :)

Endret av Kevlarsjäl
Gjest Loveheartx
Skrevet

Tror du folk planlegger å få en spiseforstyrrelse?

Ja, det finnes de som planlegger/VIL ha en spiseforstyrrelse. Jeg har hørt om mange jenter som prøver å få anoreksi. Fordi de er desperate etter å bli tynne, og gjør alt de kan for å bli det.

Skrevet

Ja, det finnes de som planlegger/VIL ha en spiseforstyrrelse. Jeg har hørt om mange jenter som prøver å få anoreksi. Fordi de er desperate etter å bli tynne, og gjør alt de kan for å bli det.

Da vet de i såfall ikke hva det innebærer, men jeg vet om flere bloggere som har slike "wannabe anorectic" blogger, men det er veldig tydelig i måten de omtaler temaet at de egentlig ikke vet helt hva det dreier seg om.

Jeg tror vel heller egentlig ikke at det bare er å bestemme seg for å få anoreksi, det er så mye mye mer som ligger bak enn bare det å slutte å spise. Kroppen er jo bygd slik at man nesten føler at man MÅ ha mat tilslutt om det går for lang tid, og det må ligge en del mer bak for å klare å la vær.

Skrevet

Hei

Husk at muskler veier MASSE! :)

Skrevet

For det første er du ikke feit, veldig mange rundt 15 år er veldig tynne, men de aller fleste legger på seg i løpet av noen år. Antagligvis er du en av de med mye musker som kanskje er tidlig utviklet. Jeg tror det beste du kan gjøre er å unngå å legge på deg, det kommer nok veldig mange av de du sammenligner deg med nå til å gjøre. Jeg vet i alle fall at jeg hadde vært fornøyd om jeg veide det samme som deg i dag (er 24 og ca like høy. Da jeg var 15 veide jeg ca det samme som deg og var ikke fornøyd, men når jeg ser på bilder av meg selv fra den gangen så ser jeg at jeg ikke var tjukk. Ta heller vare på den kroppen du har, da kan du leve et langt og sunt liv, om noen år skal du se at veldig mange misunner deg

Skrevet

Du er helt normalvektig. Det er bare dumt for deg å slanke deg. Spiseforstyrrelser er ikke noe man bevisst går inn for å få. Når du trener så mye som du gjør så er musklene mye av vekta di, og det er topp. Hvis du går ned såpass mange kilo vil du virkelig merke det på treninga, og ikke få like mye utbytte.

Skrevet

Dette er tull. Hvis du er så desperat for å bli tynn at du slutter å spise og bevisst gjør ting for å utvikle en spisefortstyrrelse, så har du allerede en spiseforstyrrelse.

Skrevet

du er ikke overvektig, og bør ikke slanke deg i det hele tatt.

i tillegg trener du mye, og trenger derfor den maten du får i deg. du sier du er i en familie som er normalt sunne, og jeg er helt sikker på at det er nettopp derfor du er såpass sunn og frisk som du er :)

i tenårene legger man grunnlag for mye - også utvikling av hjerne. dersom du velger å slanke deg så kan du risikere å forstyrre denne utviklingen.....det vil du vel ikke?

har du noen ganger tenkt på hvorfor såpass mange er enten tynne eller overvektige? det er fordi de har et veldig vondt forhold til kroppen og mat.

hver gang de spiser så har de kjempedårlig samvittighet, og de er sp påvirket av det at de ødelegger kroppen sin.

vær heller glad for den kroppen du har - som er kjempesunn, frisk og faktisk veldig slank!

slanker du det så blir du faktisk undervektig, og det akn du bli alvorlig syk av. det går ikke an å kontrollere at man ikke utvikler en spiseforstyrrelse om man først setter igang med slikt usunt kroppsfokus....det er nettopp slik det begynte for veldig mange, og de ødelegger hele livet sitt.....

jeg er 30 år oh har venninner som fortsatt sliter med dette(så mye at det ødelegger livet), de var i tidlig tenår når de uskyldig begynte med slanking og mye trening.

Skrevet (endret)

Hei på deg!

Enig i svarene over her.. Ikke la andres utseende og kropper ligge til grunn for ditt ønske om å slanke deg. Som andre også har sagt har du en veldig normalvektig BMI.

Hva med andre fokus?

* spise 5 frukt/grønt om dagen

* gode middagsmåltider, gjerne laget fra bunn av hjemme med familien

* snop kun i helgene

*bygge bedre kondis

* evnt trene litt forsiktig styrke (arrester meg om dette er skadelig for en 15 år gammel jente i utvikling)

Du er sikkert kjempeflott som du er ;)

(og husk, både du og venninnene dine kan og vil trolig vokse videre, bli høyere og gjerne få mer former fremover.. om 3 år kan det være du som er smalere enn dine venninner- helt naturlig..)

Endret av Aurelia
Gjest Tigress
Skrevet

Hei

Kva trener du? Er det viktig for deg å vere lett for å prestere bra, eller er det berre for å sjå betre ut? Vekta di er heilt normal, og om du trener så mykje som du seier så må du nok rekne med å ha litt meir musklar enn venninnene dine. Vekt i seg sjølv er ikkje noko poeng å hengje seg opp i såsant du ikkje treng å vere lett, til dømes for å konkurrere i ei vektklasse eller skal sykle veldig snøgt i motbakke...

Skrevet

Hei

Skrevet

Takk for alle svarene :DD

Og jeg vill ikke ha dette innlegget inne lenger, fordi jeg er kommet over det nå

og takk for alle svarene jeg har fått. det hjelper virkelig.

Men nå trenger jeg ikke flere svar! :)

Takk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...