Gå til innhold

Ang. visning i utleiebolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt opp min leilighet fra januar og nå har huseier så smått begynt å holde visninger. Problemet er at han møter opp med folk på døra uten å gi beskjed først!

Første gang han gjorde det var leiligheten såpass ryddig så jeg lot de komme inn, men sa til huseier at han var nødt til å gi beskjed på forhånd når han skulle ha visning. Han svarte at han hadde lov til å vise fram leiligheten i oppsigelsesperioden. Det er jo greit det, men jeg prøvde å forklare at det burde være i hans interesse at leiligheten var ryddig når han skulle ha visning.

I går var jeg i dusjen når det ringte på døra, i nesten 5 minutter stod han å ringte på. Jeg hørte at han snakket med to stykker om leiligheten, så jeg åpnet rett og slett ikke. Jeg kan jo ikke nekte han å vise fram leiligheten, men jeg vil ikke ha noen inn i hjemmet mitt når jeg ikke har oversikt over hva som ligger framme og fortsatt har balsam i håret..

Kan jeg kreve at han gir beskjed dagen i forveien? (Han mente at det ikke var mulig..!) Kan jeg i det minste forlange å få noen timers forvarsel?

Takk for hjelpen på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det minner meg om den gangen jeg var russ og bodde på hybel. Vi skulle flytte ut ved skoleårets slutt, og de vi leide hos hadde tydeligvis begynt å lete etter nye leietakere. En dag fikk vi høre via via at noen i klassen under oss hadde vært på visning i leiligheten vår - uten at vi på noe som helst tidspunkt hadde fått beskjed om det! :sjokk: Dette var som sagt midt i russetida, så vi var knapt hjemom for å skifte, hive det skitne på gulvet og løpe ut igjen. I tillegg hadde jeg en privatisteksamen midt i russetida, så jeg hadde i alle fall ikke tatt meg tid til å rydde på noen uker. Skjønner faktisk ikke at de fikk opp døra til rommet mitt engang. :sjenert: Needless to say, de i klassen under fant seg en annen hybel. :fnise:

Uten at jeg vet hva som står i lover og paragrafer; selvfølgelig skal du ha beskjed på forhånd! Det er faktisk fremdeles ditt HJEM, din privatsone, og som du sier får han jo ikke leid ut en rotete leilighet der den tidligere leietakeren tusler rundt i håndkle med balsam i håret.

Skrevet

Helt utrolig at noen kan finne på noe slikt Juliane! Hadde vært bra sinna på huseieren hadde han gjort det samme..

Det værste er at huseieren her har en haug leiligheter, så han burde ha en viss rutine på det. Men han er helt håpløs når det kommer til leietakernes rettigheter. Hvis det ikke finnes en paragraf hvor det står klart og tydelig at han ikke kan komme uanmeldt er jeg redd han kommer til å fortsette slik det passer han. Ikke prater han spesielt godt norsk heller, så det er litt vanskelig å diskutere med han. "Nei, det er veldig vanskelig for meg" er stort sett svaret jeg får uansett hva det gjelder.

Jeg lurer på om jeg bare skal droppe å åpne når han kommer uanmeldt. Da blir han jo nødt til å begynne å ringe. Men er redd for at han til slutt bare låser seg inn i stedet. Det vil jeg virkelig ikke ha noe av..

Skrevet

Fra Husleieloven:

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

(Min utheving)

Å bare troppe opp på døra med potensielle nye leietakere er ikke "rimelig utstrekning".

Mitt tips: Ha det alltid ekstra rotete. Gå gjerne rundt i sjuskete klær. Er det feil ved leiligheten, sørg for at de alltid er synlige. Når han ringer på med potensielle leietakere, så si rett ut (så potensielle leietakere hører det): "Jeg er så lei av at du ikke gidder å avtale visningstid med meg, men bare tropper opp på døra uten forvarsel". En slik setning kan skremme vekk de fleste potensielle leietakere... Så spørs det nok om ikke utleier begynner å avtale tid, gitt!

Skrevet

Hvis du ser nederst på denne siden http://www.bolighjelpa.no/?q=node/410 står det at visningen må avtales. Det er synd det ikke står spesifikt i husleieloven for enkelte utleier er idioter. Men si til han at du har undersøkt litt hos forskjellige aktører som er behjelpelig med råd om leieforhold og at han er nødt til å avtale visningene med deg på forhånd og at du kommer ikke til å la han slippe inn de gangene han bare tropper opp på døren.

Litt bestemt men jeg antar det ikke er om å gjøre å ha et superforhold til han videre ;)

Skrevet

Haha, god plan Rosalie!

Bare synd jeg shina hele leiligheten i går i frykt for nye besøk.

Skal i allefall sørge for at de han tar med seg neste gang får vite hva jeg synes om huseieren.

Takk for alle innspillene. Skal vise han det som står på den siden Shade, samt paragrafen fra husleieloven. Dessuten kommer jeg nok ikke til å åpne med mindre han ringer først. Håper det hjelper.

Kjenner jeg begynner å bli lei vrange huseiere..

Skrevet

Enig i at du bør sørge for at de som kommer på visning får vite at dette ikke er avtalt. Som mulig leietaker hadde jeg satt stor pris på å få vite om sånne ting. Dersom utleier reagerer på dette får du bare si at han får begynne å følge reglene, du er bare åpen om at han ikke gjør det.

Jeg opplevde også dette en gang, plutselig sto utleier på døra med en jente som skulle se på hybelen min, før jeg formelt hadde sagt opp til og med. Jeg påpekte at dette ikke var avtalt, og jenta som sto der utbrøt "har du ikke avtalt visningen?!" til utleier, tok en overfladisk kikk på hybelen og gikk. Etter det begynte utleier å gjøre skikkelige avtaler.

De stedene jeg har bodd har vi enten gjort det slik at utleier har ringt og gjort en konkret avtale for hver enkelt visning, eller at vi har hatt fast visningsdag, feks hver torsdag mellom 18 og 21, så har utleier booket alle visningene den uka innenfor dette tidspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...