Gå til innhold

Forby røyk for de mindre

11 stemmer

1. 1. Bør røyking bli forbudt for personer født etter 1993?

• Nei
      3
    • Ja
      8
    • Ingen formening
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Satt og diskuterte med noen venninner her en dag om at alt hadde blitt så bedre om man forbøy røyking og at hun mente at vi bare kunne forby det med en gang.

Selv tror jeg ikke noe på å forby det over natta, det må i såfall skje gradvis.

Så var det en venninne som sa, hva om vi forbøy det for alle som ikke er blitt 18 ennå? De som er over vil få lov som før.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes om det forslaget hennes. Hva mener du om å forby røyk for alle som ikke er blitt 18 ennå, det vil si, å forby røyk for alle som er født etter 1993, mens alle som var født før vil kunne fortsette med røykingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som i nekte dem å røyke for alltid, også etter at de blir voksne? Tror diskrimineringslovgivningen hadde satt en stopper for det...

Skrevet

Som i nekte dem å røyke for alltid, også etter at de blir voksne? Tror diskrimineringslovgivningen hadde satt en stopper for det...

Ja, det er det lurer på.

Skrevet

Er umulig å kontrollere.

Dersom du tok noen i å røyke, hva skulle straffen bli da? bot? Ungommen er under 18 år og forsørges av foreldrene. Hvem skal da betale?

Uansett så har politiet viktigere ting å gjøre.

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Er da straff nok i seg selv at de ødelegger helsa, huden og munnhulen mens de enda er så dumme at de ikke skjønner konsekvensene

Skrevet

Et forbud mot røyk vil jo praktiseres på den måten at tobakk rett og slett ikke blir solgt i Norge lengre. Jeg er 100% for et slikt forbud, selv om jeg røyker selv.

Men det hadde nok blitt haraball hvis noen skulle få fortsette å røyke, mens andre igjen ikke fikk lov. Vanskelig å håndheve ville det også vært.

Skrevet

Tråden dreier seg om å forby røyking for de under 18 år.

I dag er det 18-årsgrense for å kjøpe røyk, men ingen sanksjoner for å røyke selv om de er under 18.

Skrevet

Tråden dreier seg om å forby røyking for de under 18 år.

Vet ikke helt om du misforstod (eller bare jeg som misforstår hva du mener), men tråden dreier seg om at de som ikke er blitt 18 ennå (i 2010 feks) ikke skal få lov å begynne å røyke noen sinne, inkludert i 2015, 2030, 2075 osv...

Mens de som allerede er over 18 får fortsette. Med en slik regel så vil røykerene før eller siden dø ut da vi vil få lite eller ingen hye røykere etter hvert.

Skrevet

Vet ikke helt om du misforstod (eller bare jeg som misforstår hva du mener), men tråden dreier seg om at de som ikke er blitt 18 ennå (i 2010 feks) ikke skal få lov å begynne å røyke noen sinne, inkludert i 2015, 2030, 2075 osv...

Mens de som allerede er over 18 får fortsette. Med en slik regel så vil røykerene før eller siden dø ut da vi vil få lite eller ingen hye røykere etter hvert.

Da har jeg iallfall misforstått.

Da er svaret mitt helt klart nei. Du kan ikke skille en befolkning på den måten. Det blir enten eller og at det gjelder for alle.

AB tidliger i diskusjonen.

Skrevet

Eg syns det hadde vore heilt flott om røyk ikkje gikk an å kjøpe for dei som er født i 1993 og seinare.

Eg trur ikkje ein kunne ha gjort det forbudt i den form at dei som evt vart "ferska" medan dei røykte fekk ei straff. Men at dei ikkje kunne ha kjøpt røyk sjølv ville ha gjort alt vanskelegare.

I tillegg synast eg at røyk kunne ha vore på resept som ein måtte få skriven ut av legen. Dvs: ein hadde fått tak i det, men det hadde kanskje vore enklare å berre slutte? ;) (Og ja; eg er seriøs!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...