Gå til innhold

gjøre et bilde skarpere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tok et bilde i sommer som er så utrolig fint. Men det er litt uskarpt. Er det mulig på noen måte å gjøre det skarpere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpne Photoshop og velg Filters>Sharpen.

Har du ikke Photoshop er vel Gimp et fullgodt alternativ som garantert har samme funksjonalitet. Jeg har ikke brukt det, så jeg kjenner ikke detaljene...

Skrevet

Åpne Photoshop og velg Filters>Sharpen.

Har du ikke Photoshop er vel Gimp et fullgodt alternativ som garantert har samme funksjonalitet. Jeg har ikke brukt det, så jeg kjenner ikke detaljene...

Det kommer vel litt an på hva som gjør at bildet er uskarpt. Om det er bevegelseuskarpt vil vel neppe Sharpen-filteret være til stor hjelp.

Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Er bildet bevegelsesuskarpt så er det dessverre ikke så fryktelig mye å gjøre. Et sharpen-filter kan faktisk være til grei hjelp, men som regel er bildet uansett ødelagt.

Mitt beste tips for å unngå bevegelsesuskarpe bilder er å sette kameraet på serieopptak og ta en fire-fem bilder på rekke og rad, da holder man som regel kameraet ganske stille på de midterste bildene, i motsetning til det første hvor man mest sannsynlig får bevegelser i kameraet fordi man skal trykke ned utløseren.

Skrevet

Det er ikke bevegelsesuskarpt, men mer 'grovt' eller hva jeg skal si. Skal prøve sharpen i photoshop :) Tusen takk!

Skrevet

Det er ikke bevegelsesuskarpt, men mer 'grovt' eller hva jeg skal si. Skal prøve sharpen i photoshop :) Tusen takk!

Ah, var bildet tatt i litt dårlig lys kanskje? Da er det nok iso-verdien som ble skrudd opp i automatikken i kamera da du tok bildet. Da blir gjerne bildet kornete. Eksempel

Prøv Filter - Noise - Reduce Noise. (Photoshop)

Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Er bildet bevegelsesuskarpt så er det dessverre ikke så fryktelig mye å gjøre. Et sharpen-filter kan faktisk være til grei hjelp, men som regel er bildet uansett ødelagt.

Mitt beste tips for å unngå bevegelsesuskarpe bilder er å sette kameraet på serieopptak og ta en fire-fem bilder på rekke og rad, da holder man som regel kameraet ganske stille på de midterste bildene, i motsetning til det første hvor man mest sannsynlig får bevegelser i kameraet fordi man skal trykke ned utløseren.

Tusen takk for tips, den hadde jeg ikke tenkt på!

Skrevet (endret)

Det kan jo også være ute av fokus. Uansett er det bare å prøve seg frem med ulike filtre i PS. Husk å sørge for at du aldri overlagrer originalen!

fruBeist: Bare hyggelig. Etter noen tusen bilder i lite lys og lav ISO lærer man seg ett og annet triks...

Endret av aluminium
Skrevet

Hei!

Jeg tok et bilde i sommer som er så utrolig fint. Men det er litt uskarpt. Er det mulig på noen måte å gjøre det skarpere?

Prøv deg litt frem med "unsharp mask" i PhotoShop.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...