Gjest TS Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Hei Har ei datter på fire som flere ganger i det siste har sagt "ingen liker meg", "jeg er ikke fin", ingen synes jeg har fine leker "o.l.Skjeønner ikke hvor dette helt kommer fra, hun får da masse kjærlighet og oppmærksomhet,men har hatt en periode hvor hun har vært veldig opptat av å ville pynte seg og være fin.har bedt personalet i barnehage å følge litt med,om det kan være noe som skjer dær.... Trenger råd/synpunkter rundt dette.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Hei Har ei datter på fire som flere ganger i det siste har sagt "ingen liker meg", "jeg er ikke fin", ingen synes jeg har fine leker "o.l.Skjeønner ikke hvor dette helt kommer fra, hun får da masse kjærlighet og oppmærksomhet,men har hatt en periode hvor hun har vært veldig opptat av å ville pynte seg og være fin.har bedt personalet i barnehage å følge litt med,om det kan være noe som skjer dær.... Trenger råd/synpunkter rundt dette. Har litt samme erfaring med min datter, hun er 5 nå, er ekstremt fokusert på klær, frisyre, utseende, er livredd for å bli oppfattet som stygg. Kombinert med dette er hun veldig hygienisk, vasker hendene uoppfordret, er opptatt av smitte og bakterier og spredning, og opptatt av å holde seg frisk/ha god helse.... Jeg synes jo hun er alt for liten til dette, har alltid tenkt at det er litt unormalt, men de voksne i b hagen mener alt er som det skal være, at hun ikke skiller seg nevneverdig ut. Min oppfatning er at konformitetspresset og fokus på utseende er helt sykelig i dag, mye verre enn da jeg vokste opp på 80 tallet. Har dessverre ingen råd/synspunkt, har prøvd forskjellige ting for å få jenta mi til å fokusere mindre på utseendet og mer på andre ting, med vekslende hell. Hun insisterer på å bruke pensko ved enhver anledning, også skogsturer, og skjønner ikke hvorfor hun ikke får lov til å sminke seg daglig (!). Hvis vi er ute og hun får øye på noen som ikke er pyntet og fin, blir hun synlig forbløffet og kan gjerne påpeke det høyt, at den damen har klær som en mann osv. Jentene i b hagen driver utstrakt bytting av klær og sko. Glitter, paljetter, tyll, blonder, sløyfer, rosa tynne kjoler, tynnstrømpebukser osv er ting som gjør deg poppis og ettertraktet i jenteflokken.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #3 Skrevet 12. oktober 2010 Hun insisterer på å bruke pensko ved enhver anledning, også skogsturer, og skjønner ikke hvorfor hun ikke får lov til å sminke seg daglig (!). Får hun lov til å sminke seg _i det hele tatt_??
Hanselot Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Hei Har ei datter på fire som flere ganger i det siste har sagt "ingen liker meg", "jeg er ikke fin", ingen synes jeg har fine leker "o.l.Skjeønner ikke hvor dette helt kommer fra, hun får da masse kjærlighet og oppmærksomhet,men har hatt en periode hvor hun har vært veldig opptat av å ville pynte seg og være fin.har bedt personalet i barnehage å følge litt med,om det kan være noe som skjer dær.... Trenger råd/synpunkter rundt dette. Litt forenklet så er det alltid "alle" eller "ingen" når det kommer til barns oppfatning av ting.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #5 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg mener og ha lest at barn kan få dårlig selvtillit fra 2 års alderen. Jeg tror jeg ville pratet med noen som har peiling og hørt om hun kanskje har dårlig selvtillit.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Kanskje det kan være slik at noen andre jenter i barnehagen pynter seg mye og får mye ros for det? Vet noen barnehager har bestemt seg for å ikke kommentere barns klær for å hindre at det blir sånn at noen barn pynter seg hver dag.
Mie Marie Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg jobber i barnehage og har hører dette en del, spesielt av barn i 4-5 års alderen. Foreldre kommer og forteller at barnet deres opplever at ingen liker det/vil ikke leke med det. Jeg hadde ei jente for noen år siden som ofte kom hjem og fortalte dette til foreldrene sine og de var bekymret. Vi begynte å observere barnet i lek med andre og så at slike kommentarer kom aldri, men det vi så var at barnet selv var den som ikke ville leke med andre eller ikke leke det de andre ville leke. Da de andre begynte å leke opplevde jenta at ingen ville leke med henne fordi de ikke ville leke hennes lek og hun ville ikke bli med på de andres lek. Da ble hun alene for hun ville ikke leke med noen andre barn heller. Ellers kan barn i den alderen være "slemme" mot hverandre hvis de er uenige. Da kommer ofte slik kommentarer som at jeg vil ikke leke med deg, du er slem, jeg liker ikke å leke med deg osv... Kan det være at barnet ditt oppleves av de andre barna som en som maser om oppmerksomhet og postivite tilbakemeldinger om seg selv fordi hunn har vært opptatt av å pynte seg og se fin ut og de da spiller på det når de blir uenige. Det er vanskelig å si når man ikke kjenner barna eller ser dem i hverdagen. Jeg kommer bare med evt årsaker og påstår ingen ting. Håper det ordner seg for det er ingen god følelse å ikke føle seg likt og godtatt av andre.
miato Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Takk for mulige innsynsvinkler på dette. har selv vært innom tanken på om det skyldes dårlig selvtillit,hun er litt engstelig av seg og veldig avh. av mammaen sin. hun er et aktivt barn og krever ganske mye oppmerksomhet... får se litt hvordan ting utarter seg.skal også spørre noen om råd rundt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå