Gå til innhold

"Det er bedre å ha elsket og tapt enn aldri å ha elsket i det hele tatt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere enige i dette ordtaket? Hva er liksom grunnen til at man sier det? Hvorfor er det bedre å ha elsket og tapt, enn å aldri ha elsket?

Er det ikke bedre å aldri ha elsket, så vet man ikke hva man går glipp av? Å tape er jo bare vondt. Er det virkelig verdt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å sette det litt annerledes...ville du ha gått igjennom hele livet med konstant kroniske smerter eller ville du ha gått igjennom livet med perioder med kroniske smerter og oppleve perioder hvor du er smertefri?

Velger du å se på det som et tap? Er det ikke mye bedre å kjenne de deilige følelsene enn å aldri ha opplevd dem? uansett varighet?

ja,det kan være sårt,men det trenger jo ikke å gå den veien heller? Vil du si nei til noe som kan vare livet ut? Alt er et sjansespill uansett. Satser du ikke så kan du ikke vinne.

Skrevet

Don't cry beacause it's over, smile because it happened.

Skrevet

Jeg ville kanskje ha valgt og aldri ha elsket, da tapet er noe av det vondeste. "det man ikke kjenner til, har man ikke vondt av".

Skrevet

Jeg har akkurat opplevd å virkelig elsket -og tapt...

Ja, det gjorde fryktelig vondt, gjør ennå en gang i mellom, men ville ikke vært det foruten. Det å vite hvordan det føles :)

Eneste nå er at jeg lurer på om jeg noen gang skal få oppleve noe liknende igjen :)

Jeg håper :)

Skrevet

Jeg vil elske og risikere å "tape". Jeg elsker mine foreldre og mine barn. Akkurat nå har jeg ingen mann å elske.

Jeg ser ikke det som å tape, men som sorg.

Jeg ville følt meg som dersom jeg ikke turde å elske.

Ninni

Skrevet

Ordtake der er bullshit for oss som virkelig har elsket og merket hvor vondt det var når alt var tapt!

Ingenting er så vondt som å miste noen man elsker, skulle heller ha gått gjennom livet uten å ha elsket enn å ha det så vondt som nå når jeg har tapt!!

Skrevet

Jeg har mistet noen jeg har elsket og må si meg enig med ordtaket. Det var vondt, veldig vondt å miste han, og det var ikke snakk om å slå opp men dødsfall. Og jeg, til tross for uendelig mye triste og gråttunge dager, kan si at jeg er glad jeg kjente han, var sammen med han og for tiden vi fikk sammen. Der og da var det helt jævlig og seks måneder enda er det forsovidt det enda. Men jeg ville ikke vært foruten den opplevelsen og han betydde utrolig mye for meg.

Skrevet

Selv om jeg skulle risikere å tape i kjærligheten, så ville jeg ikke vært foruten alle de gode stundene sammen med min kjære. Uansett utfall vil det ha vært verdt det så lenge det varer.

Så ja, jeg synes nok virkelig det er noe i det ordtaket. Har jo tapt i kjærligheten tidligere, og selv om det gjorde vondt da det ble slutt, har jeg senere klart å huske de gode minnene med glede. Altså, det er verdt det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tror det er utrolig trist å leve livet uten variasjon i følelsene sine. Hvis man tilenhver tid er tilfreds, vil det gjøre en lykkelig? Aldri kjenne på sterke følelser, som til en viss grad iallefall er det som gjør at jeg føler at jeg lever? Om det er at jeg blir eitrande forbanna, føler at jeg elsker noen over alt i verden eller smerten det er over å miste noen.

Skrevet

Er det ikke nettopp følelsene da som beriker livet vårt ?

Ville aldri levd et liv uten å ha elsket -og bli elsket.

Det er en opplevelse i seg selv, og som i stor grad påvirker

en av de sterke sansene vi har fått utlevert.

Så er jo dette forløperen til menneskets formeringsevne, og det å få barn er også en berikelse til livet.

Definitivt støtter jeg ordtaket.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ikke helt sikker på om jeg vil se det som del av forplantningen da men, godt mulig det bare er jeg som er feil sammensatt, men for meg er det ingen sammenheng.

Så ønsker ikke jeg meg barn i det hele tatt da, men kunne godt tenkt meg å finne noen å elske (og bli elsket av) for det :fnise:

Skrevet

Ordtake der er bullshit for oss som virkelig har elsket og merket hvor vondt det var når alt var tapt!

Ingenting er så vondt som å miste noen man elsker, skulle heller ha gått gjennom livet uten å ha elsket enn å ha det så vondt som nå når jeg har tapt!!

Hvilken pessimisme!

Ja det gjør vondt,reis deg,tørk av deg skitten og snyt nesen din! Gå med hodet høyt hevet og se fremover. Vis hva du er god for,du skal se;en dag så forelsker du deg igjen,kanskje ikke for evig og alltid-hvem vet?

Den som lever får se og den som lever gir ikke opp.

Du kan velge å gi opp å sette deg i grøfta å se på alt det fine som går forbi deg og nekte å delta. Grav deg ned i elendigheten,det hjelper sikkert massevis.

Skrevet

Elsk mens du tør det, og lev mens du gjør det... (Piet Hein)

Veldig gode ord! :)

Skrevet

Elsk mens du tør det, og lev mens du gjør det... (Piet Hein)

Veldig gode ord! :)

Det ordtaket henger på kjøkkenveggen her, som jeg selv broderte for maaange år siden :)

Skrevet

Jeg ville aldri foruten :) Alt man lærer av å elske og å miste!! Det gjør en til et mye så sterkere og ærfarent menneske.

Jeg gråter enda en gang i blant over å ha mistet den jeg elsket mer enn alt. Men de gledene og minnene er alt verdt kjærlighetssorgen :) Bærer de i hjertet og vet at dette kan jeg gjøre en gang til!

Skrevet

Den smerten du har er fryktelig, men husk den gleden du hadde. Var ikke den mye større?

Når man har gått på ett tap, så er det om å gjøre å bare komme seg videre, trosse uvær, smerte og motvind og kjempe seg framover.

Når du er nederst, så går alle veier oppover, og motbakker er tunge.

Det er andre som har det som deg, som trenger kos og kjærlighet. Trolig klarer du ikke å kose andre, fordi den du mistet fortsatt blokkerer for din koselyst, men gled deg til du en gang kan gjøre det. Kanskje du skal begynne i det små, med litt god kommunikasjon.

Skrevet

Sånn som jeg tolker det er det ordtaket like bullshit som "Det du ikke dør av blir du sterkere av" og "Ikke så galt at det ikke er godt for noe"...

Det er jo mange måter å tolke ting på.

Skrevet

Sånn som jeg tolker det er det ordtaket like bullshit som "Det du ikke dør av blir du sterkere av" og "Ikke så galt at det ikke er godt for noe"...

Det er jo mange måter å tolke ting på.

Så hvordan er det du tolker disse ordtakene? Som ironi?

Ja,livet kan være hardt,men blir det noe bedre av å legge seg ned og gi opp?

Skrevet

Så hvordan er det du tolker disse ordtakene? Som ironi?

Ja,livet kan være hardt,men blir det noe bedre av å legge seg ned og gi opp?

Jeg tolker iallfall slike ordtak som en oppmuntring og støtte til å løfte seg selv opp etter håret når motgangen er som tyngst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...