Gå til innhold

Er det noen psykologer her?

Gjest Sukkerert

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerert

Det er kanskje liten sjangs for det ,men jeg hadde blitt vanvittig glad viss det var en person her som er i slutten av studiet nå eller som jobber som psykolog . Jeg holder på med introduksjonsstudiet i psykologi.

Hadde vært kjekt å få vite mer om hva jobben går ut på og hvor man kan få jobb.- Hvordan profesjonsstudiet er og hva det legges vekt på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du kan få jobb innen psykiatrien i alle fall.

Sånn, da har du i det minste ett eksempel...

Og ja, da går jobben ut på å samtale med pasienter, ta tester o.l. for å finne en diagnose til pasienter + samarbeide med miljøterapeuter. Gi info til de som jobber i miljøet hva du ønsker observasjoner av og motta info av hva som har blitt observert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen innlegg i denne tråden er slettet eller endret, da de var utenfor tema.

-Misty (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Takk for svar.Joda,vet at man kan jobbe innen pykiatrien. Det er jo det man først og fremst forbinder psykologer med. Men det er mange andre jobber innenfor psykologi.Jeg syns det virker spennende å jobbe innenfor forskning f eks innenfor språk . Har også hørt at å jobbe som nevropsykolog skal være spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei! Jeg er nyutdannet psykolog, og kan iallefall prøve å fortelle deg litt om hvilke jobber som er aktuelle for psykologer. Veldig mange (særlig unge, nyutdannede jenter) jobber i PPT, dvs. den pedagogisk-psykologiske tjenesten. Denne tjenesten finnes både for grunnskolen og vgs. og dette er en utredende instans. Det vil si at man utreder hvilke behov elever med ulike problemstillinger har, og anbefaler tiltak i forhold til undervisning etc. Problemstillingene kan være alt fra lærevansker til sosioemosjonelle vansker, men hovedregelen er at PPT ikke driver behandling, men heller henviser til BUP (barne- og ungdomspsykiatrien) dersom man anser det nødvendig med terapi. Innen BUP er det også mange psykologer, og de jobber hovedsakeling med behandling, men også en del utredning, avhengig av hva som er gjort fra før i forhold til den enkelte klienten. Du vet sikkert at det finnes mange ulike behandlingsretninger, men mange driver såkalt eklektisk, altså kombinerer litt de ulike retningene. Innen voksenpsykiatrien jobber det selvfølgelig også en del psykologer, både på poliklinikker , døgninstitusjoner og i privatpraksis. Problemstillingene er så mange at jeg ikke tror jeg skal gå inn på det her, men kan nevne rus, personlighetsforstyrrelser, affektive lidelser, angst, tvang etc. etc. Ellers er det jo en del som jobber innen familievern også, med parterapi, mekling ved skilsmisser etc. Nevropsykolgi er veldig "inn i tiden" nå, og det er stor mangel på spesialister der. Mange av disse psykologene jobber på sykehus i forhold til utredning av skader etter hodetraumer, rehabilitering etter f.eks hjerneslag, utredning av ADHD, epilepsi etc. Ellers er det også en del som velger å ikke jobbe klinisk men heller jobbe i organisasjoner med ledelsesutvikling, rekruttering etc. Flere på mitt kull konsentrerte seg nesten bare om dette når de kunne velge tema for oppgaver etc. og ønsker seg stillinger i stor organisasjoner som f.eks Statoil. Når det gjelder forskning, er det en del som velger å gå inn på doktorgrader etter embetsstudiet, og nå har det også kommet noen utlyste stillinger hvor man både får doktorgrad og spesialistutdanning på 7 år etter emb.studiet. Det er ellers en del som jober innen forebyggende samfunnspsykologi og forsker på hvordan man best kan forebygge alt fra røyking til AIDS. Jobbmulighetene er mange, og de jeg har nevnt her er bare de vanligste. Har hørt om psykologer som har jobbet med å anbefale aldersgrense på kinofilmer også, og ellers mange andre spennende jobber...du får bare spørre hvis du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo en del som jobber innen familievern også' date=' med parterapi, mekling ved skilsmisser etc. [/quote']

Denne biter kjenner jeg litt til. I familievernet er det overvekt av psykologer, og det virker som om det er et sted folk trives med å jobbe. Men familievernet foretrekker desverre ikke nyutdannede psykologer. De foretrekker folk som enten har fordypning i familieterapi eller som har jobbet andre steder tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jeg som skrev innlegget før Tjorvens. Det stemmer nok det du sier,Tjorven, og det er nok greit å ha litt erfaring før man begynner å jobbe i familievernet. Det kan være krevende å forholde seg til to parter samtidig, f.eks i vanskelige meklinger eller parterapier preget av høyt konfliktnivå, men når man har fått noen års erfaring på baken, er det jo et spennende felt!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være krevende å forholde seg til to parter samtidig, f.eks i vanskelige meklinger eller parterapier preget av høyt konfliktnivå, men når man har fått noen års erfaring på baken, er det jo et spennende felt!.

:Nikke: Det er et veldig spennende felt, og som sagt tror jeg det er mange som trives i den type jobb også. Mange blir i familievernet i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Takk for info,Gjest!

Ble litt inspirert av svaret ditt. Virker som det er mange varierte jobber å få. Stemmer det at man ikke kan jobbe i utlandet dersom man har tatt utdanninga her? Vet at man ikke kan jobbe i Norge dersom man har tatt utdanninga et annet sted (bortsett fra Danmark,Sverige og noen få skoler i Tyskland?) Så jeg lurer på om det funger slik "andre veien "også.

Ellers er jeg interessert i formgivning også(gikk den linja på videregående og lærte utrolig masse) Innen for markedsføring er kanskje ikke psykologi og estetiske fag noen dum sammensetning??

Ellers ska det jo være så utrolig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet. Hvordan synes du at det var? Må man jobbe dag og natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen! Det med jobbing i utlandet er jeg usikker på. Jeg har hørt at man kan jobbe i England dersom man har skrevet en såkalt empirisk hovedoppgave (en bestemt måte å skrive hovedoppgaven på), men ellers er jeg veldig usikker. Psykologforeningen vet sikkert dette (www.psychol.no).

Jeg vil jo absolutt tro at psykologi er aktuelt innen markedsføring selv om jeg ikke kjenner det arbeidsmarkedet selv. Man lærer jo en del om holdninger, holdningsendring etc. blant annet og ellers masse om hvordan mennesker tenker, så jeg tror nok ikke det er så dumt, men vil vel også tro at det ikke er så mange arbeidsplasser der som i vanlig klinisk arbeid. Men det som er så spennende med psykologi, er det er relevant i nesten alle sammenhenger!! Det er et kjempespennende studie, og jeg vil absolutt anbefale deg å satse på det dersom du er interessert i feltet. Det blir bare mer og mer spennende! Jeg var egentlig ikke så begeistret da jeg tok grunnfag, men har aldri angret på at jeg gikk videre!

Når det gjelder inntak til profesjonsstudiet, så er det hardt å komme inn ja. Nå er jo karakterststemet endret til bokstaver noen steder også, så da avgjøres vel noe av inntaket ved loddtrekning. Jeg søkte på vanlige tallkarakterer, og måtte ha gode karakterer fra grunnfag. Jeg leste masse på grunnfag og var veldig aktiv med å skrive oppgaver på seminargrupper, noe jeg fikk masse igjen for. Jeg hadde vel også en fordel med at jeg hadde studert før, og var litt inne i lesing etc. Men det er absolutt ikke umulig å komme inn, og litt flaks må man også ha (tror flaksen berget meg..), men jeg anbefaler deg å benytte deg av alle muligheter til å skrive oppgaver og få dem rettet. Fordelen med dette studiet, er at når man først kommer inn videre, blir man loset trygt gjennom de resterende årene. Det er nesten umulig å ikke komme seg gjennom på normert tid så lenge man tar studiene nogenlunde seriøst, for man blir fulgt veldig godt opp. Det er iallefall den erfaringen jeg har. Tror gjennomføringsprosenten er 95% eller noe sånt. Lykke til, og bare spør mer dersom du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...