Gå til innhold

Hempe til å holde opp slep

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min kjole har ikke hempe til å holde opp slepet, så jeg skal få sydd på denne. Men jeg vet ikke helt hvor hempen bør være, derfor spøre jeg dere som har denne hvor på slepet den er?

Jeg mener altså ikke en hempe som man henger rundt hånda, men en slik man hekter opp under knytingen i ryggen.

Edit: mener å huske slepet er ca 1 meter fra der det treffer bakken til enden av slepet..

Endret av Ponine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du sy det opp selv? Hvis du går til en skredder så vet de hvor de skal festes =o)

Skrevet

Nei venninna til min mor skal sy, hun er syerske men har aldri sydd en slik hempe før.

Skrevet

Jeg hadde to hemper på mitt sleå (en på hver side liksom) og da lå det fint når jeg løftet det opp (litt i vifteform nesten). Tror du får ta på kjolen og så ser dere hvor det er logisk å feste den (eller dem). Lykke til!

Skrevet

Vi prøvde oss frem i butikken (sydamen deres skulle gjøre det), for å se hvor det var finest. Det høres logisk ut at det skal være omtrent én meter fra enden av slepet, hvis hempen skal festes på en knapp i hoftehøyde. Men prøv dere frem, og se hvor det blir penest.

Min kjole hadde et lag med organza utenpå, så det ble laget en splitt i organzaen (i baksømmen), og hempen ble festet til stoffet innenfor, som var sterkere. Hempen kunne da trekkes gjennom hullet når slepet skulle festes opp.

Skrevet

Ooo, takk for trådstart! Vet man kan henge opp slepet, men trodde det mått være litt "innebygd", altså at kjolen må passe til det. Jeg har hempe til å ha rundt hånda, og det er ikke tungt slep, men...jeg hadde nå håpa å slippe det alikevel :)

Skrevet

Min kjole hadde en slags snurpemekanisme som var innsydd i kjolen, men jeg syntes ikke det ble så pent, så da ble jeg vist alternativer. Veldig fornøyd med hempen, bortsett fra at den datt ned midt i brudevalsen.. :P Det gikk fint, men etterpå fikk jeg hjelp til å tvinne den rundt et par av knappene - da hang den fint resten av kvelden.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Kjolen henger hjemme hos min mor så jeg får ikke prøvd den før neste gang jeg drar dit. Skal prøve å se hvordan det blir med hemper på sidene også. Kjolen har et lag med chiffon ytters, så vi må nok gjøre som deg lilleGrete og feste den i laget under. Men vi har jo god tid ennå (sa hun, og plutselig var det juli 2011!!) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...