Gå til innhold

Dusjen gikk i stykker, hvem sitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier i et forholdsvis gammelt hus, istad når jeg dusjet så røyk slangen og det spruta villt rundt inne i dusjen. Det går ikke an å dusje i den mer, og i et par mnd nå så har jeg merket en vesentlig trykk-forskjell fra hvordan trykket var før og nå.

Jeg sa det til huseier at trykket var blitt så mye svakere og han byuttet pakning på den men det hjalp ikke. Så sa han at om jeg ikke var fornøyd så måtte jeg kjøpe ny dusjslange og hode etc.

Men idag røk altså den gamle dusjslangen og nå lurer jeg på om jeg må kjøpe ny selv eller er det huseier sitt ansvar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har opplevd samme eller som vet hvem sitt ansvar det er ?

Skrevet

Er redd for at han kommer til å be meg kjøpe ny, og jeg er totalt svak på å stå opp for meg, vil liksom ikke at det skal bli ekkelt mellom oss. Men har en ekkel følelse at det kommer til å se ut som at jeg er frekk..? Hva skal jeg si?

Hva hadde dere sagt til huseier? Sorry, men jeg har bare helt herpa selvtillit når det gjelder sånt. :S

Er liksom redd for at det skal bli sånn "ja hvorfor forteller du meg dette? Skal jeg betale for en dusj som ble ødelagt når du dusjet i den??" type situasjon..

Skrevet

Slangen koster litt over 100 kr da.

Skrevet

hadde sagt som det var og at jeg kjøper ny,du får kvitt og jeg trekker det fra når jeg bet husleie.Vist han ikke vet at han må stå for sånne ting, burde han lese lovene.Stå på ditt.lykke til.

Skrevet

Dusjslange og dusjhode koster vel en plass mellom 100 og 200 kr på Clas Ohlson. Jeg kjøpte en herlig massasjedusj der for 5-6 år siden. Det er jo fullt mulig å kjøpe dette, og ta vare på det gamle, for så å bytte tilbake når du flytter derifra, om du skulle føle for det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dusjslange og dusjhode koster vel en plass mellom 100 og 200 kr på Clas Ohlson. Jeg kjøpte en herlig massasjedusj der for 5-6 år siden. Det er jo fullt mulig å kjøpe dette, og ta vare på det gamle, for så å bytte tilbake når du flytter derifra, om du skulle føle for det.

Enig med siste taler. Jeg hadde presentert huseier for regningen og hvis han nekter å dekke det hadde jeg tatt vare på det gamle røklet og montert om på flyttedagen. Det kan han virkelig ikke si noe på.

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe en selv. Da er problemet løst. Da får du både en dusjslange og et dusjhode som du selv ønsker.

Skrevet

ok, da prøver jeg si det til han imorgen. Uff må, må manne meg opp for slike ting, hater sånt! Takk!

Håper han sier at han skal fikse det og at jeg gruer meg for ingenting.. men han er gammel og har erfaring med at han ikke helt er med i dagens tid for å si det slik.

Skrevet

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/faqs

Leietakers ansvar er, når ikke annet er avtalt, begrenset til vedlikehold av dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og utstyr og inventar som ikke er en del av den faste eiendommen.

Som du ser så er både kraner og vannklosetter noe man må vedlikeholde selv.

Vil tro at dusjslange kommer inn under dette.

Uansett, det koster en hundrelapp og du skifter den lett på 2 minutter.

Dårlig trykk kan skyldes tett filter i håndusjen (en liten sil mellom slangen og dusjhodet).

Ta ut filteret og fjern rusk, så har du trykket tilbake.

Skrevet

Kjøp ny, også tar du den bare med deg da du flytter ut :)

En vinn vinn situasjon ;)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Noe lignende skjedde der jeg leide før. Jeg kjøpte ny dusj-ting, og satte bare i den gamle da jeg flyttet. Enkelt og greit.

Skrevet

Huseiers ansvar :) har opplevd akkurat det samme selv og huseier fikset.

Skrevet

Her er det mye svada synsing !

På hvilket grunnlag kan dere si at dette er huseiers ansvar ?

Loven er meget klar, og vedlikehold av kraner (inkl. slanger og dusjhoder), toalett, vv bereder etc. er leietagers ansvar.

At noen har fått dette ordnet av huseier er bare goodwill fra hans/hennes side.

Skrevet

Herregud, er det mulig å lage så mye styr for en dusjslange du får til godt under hundrelappen på Biltema?

Skrevet

Her er det mye svada synsing !

På hvilket grunnlag kan dere si at dette er huseiers ansvar ?

Loven er meget klar, og vedlikehold av kraner (inkl. slanger og dusjhoder), toalett, vv bereder etc. er leietagers ansvar.

At noen har fått dette ordnet av huseier er bare goodwill fra hans/hennes side.

Ja, men samtidig synes jeg at hvis man relativt nylig har flyttet inn, og slangen er gammel, at det er rimelig at huseier betaler. Det er også forskjell på daglig vedlikehold som å passe på pakninger, skifte silikon langs vasken, at ting ikke går tett etc, og å oppgradere til noe nytt. Men i dette tilfelle ville jeg også kjøpt ny slange, og satt på den gamle når jeg flyttet ut (hvis jeg synes det var verdt det).

Skrevet

Da burde jo tidligere leietaker ha betalt.

Kanskje de gjorde som skissert her i tråden.

Skrevet (endret)

Jeg bestemte meg for å ikke si ifra til huseier og stakk innom jernia og kjøpte ny til 179 kroner. Har tenkt å bo her i mange år til og jeg er ekstremt opptatt av å plage huseier minst mulig hvis det ikke er aller mest nødvendig og prøve å være på godfot med han så mye som mulig.

men når jeg kjøpte ny nå og satte den på så spruta det i taket ut ifra festet fra slangen til dusjhodet.Er det normalt at man må kjøpe pakning i tillegg tro? Høres det ut som at det kan være mangel på pakning ved festet?

Endret av TuridS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...