Gjest TrådStarter Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Velger å logge meg ut nå. Jeg trenger råd til hvordan jeg kan takle hverdagen med mannen min. Han har hatt kreft, men er nå kreftfri. Han sliter med nerveskader (som han begynner å bli bedre av) i kroppen og får derfor smertestillende mot dette. Problemet er at han knuser og sniffer de. Er oxycontin han får. Før fikk han aporex og paralgin forte. Hundre stk av hver i måneden. Ved en anledning brukte han disse, tilsammen tohundre stk, på litt over ei uke. I tillegg sniffet han oxycontin. Nå får kan "kun" hundre paralgin forte i mnd, pluss oxicontinen. oxycontinen tar han 20 mg morgen og kveld. Jeg vet at han av og til tar litt mer. Han erkjenner at han tar oxycontinen feil, og lover gang på gang at han aldri skal gjøre det mer. Jeg var med han til legen, og eneste legen gjorde var å henvise til ruspoliklinikk. Det er jo bra, men der er det 3-4 mnd ventetid for å komme inn. Jeg har merket at oppførselen hans er anderledes. Han en mer amper, legger skylden på meg i krangler. Det er jeg som maser og klager på alt, mener han. Selv ser han ikke egne feil. Hvis han ikke er slik, er han likegyldig til alt. Han bryr seg ikke om hverken ungene eller meg. Han har problemer med kortidshukommelsen, men nekter selvsagt for dette. Jeg er fysisk og psykisk utslitt av å leve med han. Det tærer på at jeg blir framsilt som ei fæl heks som klager på han hele tiden. Hva kan jeg gjøre? Jeg vil ikke flytte fra han, da vet jeg at han kommer til å bruke andre rusmidler i tillegg. Dette har han tydelig sagt fra om også. Og jeg vet fra tidligere at han har hatt ett "middels" rusproblem.
Betina Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Kjære TS Jeg kjenner meg igjen i din situasjon. Det å være pårørende i en slik situasjon er grusomt! Man bruker masse energi på å ville hjelpe, men til ingen nytte. Jeg har tatt kontakt med utallige behandlingsentre o.l, men de absolutt beste hjelpen jeg fikk var da jeg ringte disse: http://www.mestringshusene.no/ Håper de kan hjelpe deg litt på vei Lykke til
Gjest Tia Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Ønsker han selv hjelp? En pillemisbruker som ikke selv er villig til å få hjelp, kommer aldri til å slutte.... Om han ikke vil slutte , håper jeg for dine barn skyld at du flytter fra han. Jeg er selv vokskt opp med en mor som ble pillemisbruker pga smerter.. og det har ødelagt hele barndommen min.
Gjest TS Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Han sier han trenger hjelp. Men mye tyder på at han bare sier det fordi det er det han vet jeg vil høre. Får se hva ruspoliklinikken har å si. Håper bare vi kan inn dit før tre-fire mnd. Jeg vil absolutt ikke gå fra han, for da vet jeg at han kommer til å ruse seg skikkelig. Han har ingen venner her vi bor. Så han har ingen kompiser å virkelig støtte seg til. Håper bare noe skjer, for nå sitter jeg å gråter. Han sovna på sofaen, skulle reise seg og da søler han ut ei øl som han hadde stående på bordet. Kanskje ikke så ille, men når det skjer ofte så blir det ille
Havbris Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Han er så opplagt inne på et farlig spor. I mange stater i USA selges Oxycontin helt villt, det kalles fattigmanns-heroin eller Hellbillie - heroin og er virkelig blitt et rekreajonsdop. Det har forårsaket en drøss med overdoser fordi folk har tatt for mye, blandet med andre stoffer, alkohol etc. Her finner du en del å lese om Oxycontin http://www.oxyabusekills.com/ Han bør komme seg på avvenning fort som svint.
Gjest TS Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Han er så opplagt inne på et farlig spor. I mange stater i USA selges Oxycontin helt villt, det kalles fattigmanns-heroin eller Hellbillie - heroin og er virkelig blitt et rekreajonsdop. Det har forårsaket en drøss med overdoser fordi folk har tatt for mye, blandet med andre stoffer, alkohol etc. Her finner du en del å lese om Oxycontin http://www.oxyabusekills.com/ Han bør komme seg på avvenning fort som svint. Det er ikke lett å få time til avvenning når det er ventelister på tre-fire mnd. Trenger råd til hvordan jeg skal klare å holde ut. Jeg vil ikke ta med meg ungene og flytte. Jeg har ingen plass å dra, heller ingen penger. Og han bruker jo ikke for mye bestandig. Men jeg føler han er blitt likegyldig og mer hissig enn før han begynte på oxycontin. Føler jeg må smyge meg rundt og være forsiktig med hva jeg sier, men jeg er bare menneske. Og da er det lett å bli irritert over å "ikke trenge inn" til han.
Havbris Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Det er ikke lett å få time til avvenning når det er ventelister på tre-fire mnd. Trenger råd til hvordan jeg skal klare å holde ut. Jeg vil ikke ta med meg ungene og flytte. Jeg har ingen plass å dra, heller ingen penger. Og han bruker jo ikke for mye bestandig. Men jeg føler han er blitt likegyldig og mer hissig enn før han begynte på oxycontin. Føler jeg må smyge meg rundt og være forsiktig med hva jeg sier, men jeg er bare menneske. Og da er det lett å bli irritert over å "ikke trenge inn" til han. Jeg tror ikke det er så mye du selv kan gjøre her siden du ikke ønsker å flytte. Hvis du leser om avvenning fra Oxycontin så kan det gi ganske fryktelige abstinenser - og overforbruket kan gi likegyldighet og irritasjon. Sannsynligvis tar han mer enn du tror. Dette stoffet er skummelt! Har han snakket med legen sin? Legen kan lage en nedtrappingsplan for ham som ikke gir han de verste abstinensene - men dette avhenger jo av hvor mye han tar i døgnet.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2010 #9 Skrevet 12. oktober 2010 Det kunne kansje iallefal hjelpe litt om du ble med i en selvhjelps gruppe for pårørende? Der kan du treffe andre i samme situasjon.. Frem til han sewlv fikk hjelp. Håper det ordner segt for dere og at han innser at han må ha hjelp før det går for langt.
Gjest TS Skrevet 12. oktober 2010 #10 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg tror ikke det er så mye du selv kan gjøre her siden du ikke ønsker å flytte. Hvis du leser om avvenning fra Oxycontin så kan det gi ganske fryktelige abstinenser - og overforbruket kan gi likegyldighet og irritasjon. Sannsynligvis tar han mer enn du tror. Dette stoffet er skummelt! Har han snakket med legen sin? Legen kan lage en nedtrappingsplan for ham som ikke gir han de verste abstinensene - men dette avhenger jo av hvor mye han tar i døgnet. Har du noen norske sider hvor det står om oxycontin misbruk? (jeg er ikke så god i engelsk og det å lete på nett. Og hvordan er abstinensene? Nå påstår han at han kjenner en kulde i ryggraden og verk i kroppen dersom han ikke har oxycontin. Jeg mistenker at det er abstinenser og ikke reelle smerter. Legen hans er jo den som skriver ut pillene, og min mann er meget flink til å legge fram hvorfor han MÅ gå på de...
Piper Skrevet 12. oktober 2010 #11 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Er han interessert i å hjelpe seg selv, kan han kanskje begynne å trappe ned litt om gangen. Tar han vanligvis to om gangen, trapper han end til en og en halv i noen dager, deretter ned til en i noen dager for så å gå ned i en halv. Alt handler om å få driten ut av kroppen, og jo lengre tid han bruker på nedtrappingen desto mindre abstinenser får han. Men jeg er en smule skremt over en lege som skriver ut så mye til han. Jeg selv bruker ca 50 pinex forte på ca 60 dager, og legen min passer på at det går to mnd mellom hvert glass. Jeg bruker i perioder 3-5 om dagen, men da holder jeg ut en eller to dager uten, bare for at kroppen ikke skal venne seg til det. Når jeg har brukt i tre til fire dager i strekk, merker jeg dagen etter at kroppen vil ha det, men da tar jeg alltid bare en halv om gangen og deretter to dager uten. Det er utrolig lett å bli avhengig av paralgin forte, og det er synd på de som blir avhengig av dette bare fordi de lever med konstante smerter. Men da er det desto viktigere å passe på at kroppen ikke venner seg til det, men da må en gjerne holde ut smertene i noen dager også. Kanskje ikke alltid like enkelt for alle, spesielt om man har store smerter. Men han behøver hjelp, og legen bør bli mer engasjert enn det han er. Endret 12. oktober 2010 av Piper
I Grosny Skrevet 12. oktober 2010 #12 Skrevet 12. oktober 2010 En slik avrusningspoliklinikk , er det det han trenger? Jeg gjetter at dere har en useriøs lege. Det må jo være en grunn til at han bruker stoffet. Er stoffet i seg selv grunn nok? Jeg tror du skal gå tilbake til legen , og be han gjøre jobben skikkelig. Skikkelig innebærer å finne ut hva mannen din egentlig sliter med. Jeg gjetter på at det kan være fysiske eller psykiske smerter. Kanskje kjemisk virkerlighetsflukt. Hvis jeg har rett så bør dere ta det på alvor, og bytte lege, eller få legen til å henvise til en seriøs psykolog. Han trenger kanskje avrusing, men hvis det skal funke, så er det vel ett par andre ting som må på plass. Dette er min spontane mening nå, som kan være helt feil, fordi jeg ikke er hverken lege eller psykolog.
Havbris Skrevet 12. oktober 2010 #13 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Har du noen norske sider hvor det står om oxycontin misbruk? (jeg er ikke så god i engelsk og det å lete på nett. Og hvordan er abstinensene? Nå påstår han at han kjenner en kulde i ryggraden og verk i kroppen dersom han ikke har oxycontin. Jeg mistenker at det er abstinenser og ikke reelle smerter. Legen hans er jo den som skriver ut pillene, og min mann er meget flink til å legge fram hvorfor han MÅ gå på de... Har desverre stort sett lest nettsider fra USA. Jeg brukte oxycontin en kort periode etter en operasjon og leste derfor mye om denne opiat medisinen - og nok til å bli skremt. Men - det jeg vet er at de fleste som begynner å misbruke - de øker dosene jevnt og begynner å "snorte de" istedetfor å svelge de. Vanlige abstinenser (som gjør at de fleste som misbruker dette preparatet trenger profesjonell hjelp) er: svettetokter, frysninger, skjelvinger, diare, kvalme, leggkramper, verk i hele kroppen, nysetokter, tett nese, uro i kroppen, angst m.m. De som har sluttet tvert sier at det er mildt sagt et helvete hvis man har vært oppe på store doser. Dette er ting jeg har lest på nettsider fra USA - der salget av dette reseptbelagte preparatet er helt ute av kontroll i enkelte stater og avvenningsklinikkene er smekkfulle av folk som har blitt hekta på noen få uker. Forøvrig er dette preparatet utrolig bra som smertelindring når det brukes etter angitt dosering (Oxycontin er et A-preparat og Pinex/Paralgin Forte er et B-preparat) A - preparater er f, eks morfin. Endret 12. oktober 2010 av Havbris
Gjest TS Skrevet 13. oktober 2010 #14 Skrevet 13. oktober 2010 En slik avrusningspoliklinikk , er det det han trenger? Jeg gjetter at dere har en useriøs lege. Det må jo være en grunn til at han bruker stoffet. Er stoffet i seg selv grunn nok? Jeg tror du skal gå tilbake til legen , og be han gjøre jobben skikkelig. Skikkelig innebærer å finne ut hva mannen din egentlig sliter med. Jeg gjetter på at det kan være fysiske eller psykiske smerter. Kanskje kjemisk virkerlighetsflukt. Hvis jeg har rett så bør dere ta det på alvor, og bytte lege, eller få legen til å henvise til en seriøs psykolog. Han trenger kanskje avrusing, men hvis det skal funke, så er det vel ett par andre ting som må på plass. Dette er min spontane mening nå, som kan være helt feil, fordi jeg ikke er hverken lege eller psykolog. Det nytter ikke å snakke med legen. Jeg har forsøkt å være med dit og snakke med han. Grunnen til at min mann bruker smertestillende er at han har hatt kreft. Han er nå kreftfri. Han mener han har så store smerter at han må bruke de. Jeg vet han hadde smerter før. Nå er jeg rimelig overbevist om at han "faker" smertene for å få smertestillende. Mulig han har litt smerter i blant, men det kan være lurt for han å kjenne etter litt på smertene. Ikke bare dytte i seg nok til å bli nummen både fysisk og psykisk. Ja, for jeg VET at han bruker sniffing av oxycontin fordi det blir litt virkelighetsflukt. Det erkjente han i forgårs. Har desverre stort sett lest nettsider fra USA. Jeg brukte oxycontin en kort periode etter en operasjon og leste derfor mye om denne opiat medisinen - og nok til å bli skremt. Men - det jeg vet er at de fleste som begynner å misbruke - de øker dosene jevnt og begynner å "snorte de" istedetfor å svelge de. Vanlige abstinenser (som gjør at de fleste som misbruker dette preparatet trenger profesjonell hjelp) er: svettetokter, frysninger, skjelvinger, diare, kvalme, leggkramper, verk i hele kroppen, nysetokter, tett nese, uro i kroppen, angst m.m. De som har sluttet tvert sier at det er mildt sagt et helvete hvis man har vært oppe på store doser. Dette er ting jeg har lest på nettsider fra USA - der salget av dette reseptbelagte preparatet er helt ute av kontroll i enkelte stater og avvenningsklinikkene er smekkfulle av folk som har blitt hekta på noen få uker. Forøvrig er dette preparatet utrolig bra som smertelindring når det brukes etter angitt dosering (Oxycontin er et A-preparat og Pinex/Paralgin Forte er et B-preparat) A - preparater er f, eks morfin. Tusen takk for veldig flott svar! Nesten alle de abstinensene er det han sier er smerter når han er tom for smertestillende. Jeg blir mer og mer overbevist om at det er abstinenser og ingenting annet!
Havbris Skrevet 13. oktober 2010 #15 Skrevet 13. oktober 2010 Det nytter ikke å snakke med legen. Jeg har forsøkt å være med dit og snakke med han. Grunnen til at min mann bruker smertestillende er at han har hatt kreft. Han er nå kreftfri. Han mener han har så store smerter at han må bruke de. Jeg vet han hadde smerter før. Nå er jeg rimelig overbevist om at han "faker" smertene for å få smertestillende. Mulig han har litt smerter i blant, men det kan være lurt for han å kjenne etter litt på smertene. Ikke bare dytte i seg nok til å bli nummen både fysisk og psykisk. Ja, for jeg VET at han bruker sniffing av oxycontin fordi det blir litt virkelighetsflukt. Det erkjente han i forgårs. Tusen takk for veldig flott svar! Nesten alle de abstinensene er det han sier er smerter når han er tom for smertestillende. Jeg blir mer og mer overbevist om at det er abstinenser og ingenting annet! Jeg tror du kan være rimelig sikker på at det han opplever som smerter når han er tom for Oxycontin - er abstinenser, som jo kan oppleves som smerter. Jeg går ut fra at han får "time-release" doser, dvs piller som skal tas 2 ganger i døgnet, der den smertestillende virkningen "spres" utover 12 timer. Når han knuser pillene til pulver som han sniffer - så er det selvfølgelig for å få en annen virkning. Når kroppen ikke tilføres dette stoffet så får han abstinenser. Men vet legen som skriver ut dette A - preparatet at han sniffer det? Hvis han visste det så tror jeg nok pipa ville få en annen låt.
Gjest TS Skrevet 13. oktober 2010 #16 Skrevet 13. oktober 2010 Men vet legen som skriver ut dette A - preparatet at han sniffer det? Hvis han visste det så tror jeg nok pipa ville få en annen låt. Ja, legen vet om dette. Eneste han gjorde var å henvise til ruspoliklinikk. Jeg fikk mast meg til at han sluttet å skrive ut hundre paralgin i mnd. Nå skulle han drøye den boksen lengre... Legen har tross alt skrevet ut hundre paralgin og hundre aporex i sju år til han! T.o.m før han ble kreftsyk! Jeg har ringt fylkeslegen, men ingenting er skjedd. Legen tror på på min mann når han sier at smertene er så store. Noe jeg blir utrolig fortvilet for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå