Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har hatt et tillitsproblem til min kjæreste, særlig mht nettbruk. Det endte med at jeg fikk gå inn på facebooka hans, for å føle meg litt tryggere. Han har også passordet til min, til opplysning. Nå kommer antakeligvis "snoke-koret" inn, men vær så snill å spare dere. Håper bare noen vet noe om dette. Nå er vi inne i en god periode i forholdet, og det virker som om kjæresten min er litt enkel på det området, han tror liksom at tillit bygges på et knips. Sånn funker det ikke for meg. Så gikk jeg inn og kikka litt på hans facebook igjen. Der står det flere damer som han har kommentert noe på. Ikke noe galt egentlig, men det som er så rart, er at hvis jeg kikker på profilen hans fra min facebook-side, så står ikke de varslene der. Andre varsler får jeg opp, men noen er altså skjult for min fb. Kan ikke noe for at jeg blir litt skuffa. Dette her er kommentarer til damer han vet jeg ikke liker særlig godt. Dessuten så inngikk vi avtale om at han ikke skulle drive å slette og skule ting. Jeg har skjønt at det er en hengelås på siden på fb, sånn at man kan skjule hva man skriver for utvalgte venner. Skjønner ikke annet enn at det er det som er gjort. Kan det være andre løsninger på det? Jeg vil så gjerne la tvilen komme ham til gode også..
Gjest Niema Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 De damene han kommenterer, er det felles venner? Dvs folk dere begge har på vennelista? Hvis du ikke har de på din liste så kommer det ikke noe om det på din news feed.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Det er en svakhet fra Facebooks side. Jeg får heller ikke alltid varsler på Facebook hva gjelder kommentarer av (mine egne) bilder. Det hender jeg oppdager tilfeldigvis kommentarer av noen av bildene mine mange måneder i etterkant, uten å noen gang ha blitt varslet om dem på Facebook.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 De damene han kommenterer, er det felles venner? Dvs folk dere begge har på vennelista? Hvis du ikke har de på din liste så kommer det ikke noe om det på din news feed. Nei, de er ikke felles venner, og jeg er klar over at jeg ikke får opp det på min newsfeed. Saken er at hvis jeg går inn på profilen hans fra hans facebook, så står det nedover at han har kommentert på den og den. Men går jeg inn på profilen hans fra MIN facebook, så er noen av dem borte. Det er det som er så merkelig. Så leste jeg om det der med den hengelåsen. Endel bilder får jeg heller ikke opp fra min facebook. Går det an å blokkere andre fra å se utvalgte bilder? ts
Colargol Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Som noen her sier -så lenge du ikke er felles venn med disse jentene så får du nok sett mindre. men hvorfor antar du at det skal være hans "feil"? Tipper heller at disse jentene har beskyttet seg selv for å bli "sett" av folk som ikke er deres venner. Jeg er iallefall rimelig godt beskyttet på facebook nå -så du ser ikke mye av meg om du ikke er venn, og er du venn så må du også stå på "riktig" liste for å se alt. Men du kan jo lett sjekke om han har endret noen innstillinger da, du har jo passordet hans og tydeligvis lov til å logge deg inn på hans bruker sånn uten videre. Men jeg tipper som sagt at det handler om andres privat-innstillinger. Jeg kan f.eks også bestemme at ingen andre enn de som er venner med meg kan se bilder jeg har tatt -så når en kompis av "Harald" vil se flere bilder fra festen "Harald" er tagget i så går ikke det, i noen tilfeller vil han ikke se de som er tagget heller.
Gjest Raindrops Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Hvis de han kommenterer på har lukket profilen sin for innsyn fra utenforstående, så vil du heller ikke se at det kommer opp på veggen hans. Jeg merket det med typen i dag, da han skulle vise meg en status han nettopp hadde kommenter, jeg fikk ikke sett den siden jeg ikke var venn med fyren som hadde statusen, og da jeg sjekket profilen til typen stod det heller ingenting om at han hadde kommentert den. Men jeg fikk et screenshot som sa det motsatte Enkelt og greit: Du tenker for mye
Gjest Oda Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Vanligvis kan man se på veggen til, la oss si kjæresten din, at han har kommentert bilder og statuser. Dette kommer opp uansett om du er venn med de han kommenterer til eller ikke. MEN det kommer ikke opp om han har endret personverninnstillingene sine. Der kan man spesifisere hvem som får lov til å se visse ting på profilen din. Kjæresten din kan ha valgt at kun han kan se den typen aktivitet, bare folk i nettverket hans, bare folk i vennelista, eller så kan han skreddersy en liste over hvilke personer som skal få mindre informasjon. Jeg har for eksempel kryssa ut at mamma, pappa, søstera mi og et par ekser ikke skal få se bildene mine og bilder jeg er tagget i. Dette finner du ut av her: http://www.facebook.com/settings/?tab=privacy&ref=mb Tror nok at du tenker litt for mye ikke heng deg opp i slike ting som det her, personvern er faktisk en ganske viktig ting. Det blir litt feil om alle skal overvåke hverandre hele tiden.
Gjest Niema Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Går det an å blokkere andre fra å se utvalgte bilder? ts Det vil jeg tro går ja, men da må det jo være den som har lagt de ut som blokkerer. Kjæresten din får ikke blokkert andre sine bilder for deg.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2010 #9 Skrevet 12. oktober 2010 Hvis de han kommenterer på har lukket profilen sin for innsyn fra utenforstående, så vil du heller ikke se at det kommer opp på veggen hans. Jeg merket det med typen i dag, da han skulle vise meg en status han nettopp hadde kommenter, jeg fikk ikke sett den siden jeg ikke var venn med fyren som hadde statusen, og da jeg sjekket profilen til typen stod det heller ingenting om at han hadde kommentert den. Men jeg fikk et screenshot som sa det motsatte Enkelt og greit: Du tenker for mye Jaaa, du har nok rett der, jeg tenker for mye. Men heldigvis såpass mye at jeg klarte å la være å beskylde ham for noe før jeg fikk undersøkt litt mer. Og vet du, jeg tror du har fullstendig rett i det du skriver. De som ikke har kommet opp, de har en helt lukka profil. Det samme gjelder bildene. Så dette her er han nok ikke klar over selv engang, han tror nok jeg ser varslene, og skjuler ingenting. Er så glad jeg fant ut dette. Jeg PRØVER å la være å tenke for mye, men ting tar litt overhånd noen ganger. Da er det så godt å finne ut at mistankene man går med, er helt grunnløse. Og jeg er glad for at jeg ikke begynte å mase på ham om dette. Ikke gøy å få falske beskyldninger mot seg. Ts
Gjest Raindrops Skrevet 12. oktober 2010 #10 Skrevet 12. oktober 2010 Flott at at du fant ut av det, er ikke koslig å gå å tenke for mye på slike ting
Gjest caramiacaramella Skrevet 12. oktober 2010 #11 Skrevet 12. oktober 2010 Bra du fant ut av det TS. Kanskje ikke være så paranoid i fremtiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå