Gå til innhold

Hvordan får 13-årlig til å høre på fornuft?

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsmor
Skrevet

Kjenner jeg trenger tilbakemelding på om jeg kjemper en håpløs kampt her eller om alt er helt normalt...

Jeg sliter med å nå inn til min 13-åring når det gjelder litt elementær lærdom som man får med årene. Når jeg forsøker å formidle dette er jeg "bare såååååå teit!". H*n himler med øynene og holder nesten for ørene. Tror ikke jeg er unormalt pågående i dette og jeg velger min kamper.

Eksempler på hva jeg forsøker å formidle og som h*n konsekvent mener er tull:

- Det er viktig å ha med seg matpakke for å få energi nok til å klare en krevende skoledag. Skolebolle og cola er IKKE tilfredsstillende.

- Gangetabellen er noe av det mest elementære og viktige man lærer på det nivået og som man kunne for å klare seg videre i skolesystemet.

- Det er en sammenhenh mellom når man sovner på kvelden og hvor trøtt man er neste morgen...

Skal jeg bare gi opp "masingen" min og satse på at h*n finner ut av dette selv eller er slike ting såpass viktig at jeg bør fortsette min kamp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som om tenåringen din har noen respekt for deg. Hvordan er ståa i heimen ellers?

Skrevet

Kjenner jeg trenger tilbakemelding på om jeg kjemper en håpløs kampt her eller om alt er helt normalt...

Jeg sliter med å nå inn til min 13-åring når det gjelder litt elementær lærdom som man får med årene. Når jeg forsøker å formidle dette er jeg "bare såååååå teit!". H*n himler med øynene og holder nesten for ørene. Tror ikke jeg er unormalt pågående i dette og jeg velger min kamper.

- Det er viktig å ha med seg matpakke for å få energi nok til å klare en krevende skoledag. Skolebolle og cola er IKKE tilfredsstillende.

Hvor kommer pengene til skolebolle og cola fra?

- Gangetabellen er noe av det mest elementære og viktige man lærer på det nivået og som man kunne for å klare seg videre i skolesystemet.

Jada, men det skjønner h*n etter hvert. ;)

- Det er en sammenhenh mellom når man sovner på kvelden og hvor trøtt man er neste morgen...

Joda, men her i huset er det iallfall slik at "ungene" må legge seg, men om de leser halve natta, er lite å gjøre med. Det er jo de som må stå opp i ørska, og det er ikke mitt problem. ;)

Skrevet

Det går over! Og de aller, aller fleste blir det folk av også. ;-)

* har selv to hormonbomber av noen tenåringsjenter på 13 og 15 år i huset, og varierer mellom å være kjempekul og urfossil...*

Skrevet

Hvis det er det er det verste problemet så synes jeg egentlig du skal la henne feile og vinne og finne ut ting selv.

Klager hun på hodepine og er trøtt når hun kommer hjem så kan du si at hun kanskje ville følt seg bedre med ordentlig mat. Klager hun på dårlig mattekarakter så kan du si at hun kanskje burde pugge mer, f.eks med gangetabellen og slik fortsetter det.

Skrevet

Det pleier å ordne seg.

Jeg kjøpte meg ofte skolebolle i den alderen (når jeg hadde penger til det), men foreldrene mine viste ikke noe om det.. Så slik sett er du jo litt foran.

Gangetabellen klarer man seg enten uten eller den glir inn etter hvert. Jeg gadd ikke å pugge den da jeg gikk på barneskolen, men jeg har mange vekttall matematikk på universitetsnivå nå likevel ;)

Og jeg leste bok på senga til langt på natt og var stup trøtt dagen etterpå. Etter en stund droppet jeg det. Helt av meg selv.

Jeg synes rett og slett dette høres helt normalt ut. Og er enig i at om du ikke har verre problemer med en 13 åring, skal du egentlig bare prise deg lykkelig :)

Skrevet

Sånn var jeg også i tenårene :fnise:

Ikke gå rundt å mas, sett deg heller ned med han/henne og ta en rolig prat om hvorfor du mener som du gjør og la han/henne komme med motargumenter hvor du lytter til det som blir sagt.

Kom gjerne frem til en løsning som passer dere begge, som leggetider kan være at h*n får være oppe en time lengre, men det skal være stille på soverommet etter det. Eller at pengene h*n kjøper cola og boller for blir dratt inn mens h*n er på skolen, men får de tilbake når skolen er over. Altså lommepenger = fritid.

Gangetabellen er slikt som kommer etterhvert. Det er den fighten jeg ikke ville tatt i det hele tatt. Så lenge h*n gjør leksene sine og gjør det greit på skolen, så ville jeg ikke hengt meg opp i detaljer.

Min mamma tok iallefall en slik prat med meg, uten forstyrrelser og hun var helt rolig og lyttet mye til meg, og jeg husker at jeg fikk mye mer respekt for henne etterpå. Følte meg mer voksen, enn når man kranglet seg til viljen og holdt seg for ørene og slikt :fnise:

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du bør begynne å slippe taket litt, og innse at en viktig del av det å være forelder er å vite når man skal la ungene lære av egen erfaring. Dette er små filleting i den store sammenhengen, og hun er 13 år, det er bare fem år til hun er myndig og flakser ut av redet, så det er på høy tid at hun begynner å trene på å lytte til egne vurderinger, og ikke sluker alt mamma eller andre sier rått og ubetinget.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du bør begynne å slippe taket litt, og innse at en viktig del av det å være forelder er å vite når man skal la ungene lære av egen erfaring.

Jeg er uenig.

Når barna ikke er modne nok til å ta riktige valg, er ikke løsningen å slippe taket, men å stramme inn.

"Jeg skulle ønsket at du klarte å ta det ansvaret selv, men nå har du vist meg at du ikke kan ta ansvaret for å spise/sove/lese riktig på egen hånd, derfor må jeg være den som sørger for at du gjør det", for så å prøve å slippe taket noe senere.

Til slutt går det inn.

Skrevet

H*n får penger fordi ukelønna settes inn i bank som h*n har kort på. Greit nok, så lærer h*n å disponere pengene - er det fritt så er det fritt.

Jeg ser at noen sier dette vil ordne seg av seg selv og det tror nok jeg også. Men når f.eks dette med å ikke sovne i normal tid går over år.... H*n må legge seg til et greit klokkeslett hver dag, men når h*n da ikke legger seg å sove, men nesten "på trass" ligger våken, hva da? Og dette har foregått i flere år! Jeg fatter ikke at h*n ikke skjønner at h*n er så trøtt på morran fordi h*n sovner så sent på kvelden...

Arghhh... Kjenner at jeg blir irritert bare å skrive om det :kjefte:

Skrevet

H*n får penger fordi ukelønna settes inn i bank som h*n har kort på. Greit nok, så lærer h*n å disponere pengene - er det fritt så er det fritt.

Jeg ser at noen sier dette vil ordne seg av seg selv og det tror nok jeg også. Men når f.eks dette med å ikke sovne i normal tid går over år.... H*n må legge seg til et greit klokkeslett hver dag, men når h*n da ikke legger seg å sove, men nesten "på trass" ligger våken, hva da? Og dette har foregått i flere år! Jeg fatter ikke at h*n ikke skjønner at h*n er så trøtt på morran fordi h*n sovner så sent på kvelden...

Skulle tro det var min 13-åring du prater om.

Dette med mat syns jeg er kjempeviktig. Dersom jeg ikke holder han i ørene hadde han spist boller og cola hver dag om han kunne. Ikke er han så fysisk aktiv heller så han har alt potensial til å legge på seg og bli tjukk. Jeg prøver å handle inn og servere mest mulig sunn mat, men jeg kan jo ikke gå rundt å leie han heller. Samtidig må man ikke bli fanatisk. Han får handle i skolekantina 1 gang i uka for 50 kroner. Har sagt at dersom jeg ser han med brus og skolebolle i langfri blir det ingen kantinepenger neste gang (jeg jobber ikke så langt unna skolen og ser ofte elevene i langfri). Ellers sender jeg med matpakke. Av og til blir den spist, andre ganger ikke. Prøver å preike fornuft, uten å mase. Ukelønn får han i tillegg, oppmunterer han til å spare mesteparten, men det hender ofte han bruker det til snop. Skulle gjerne hatt noen gode råd jeg også.

Han er et typisk B-menneske. Legger seg sent og står opp sent dersom han har mulighet, noe han sjelden får. Og om han legger seg tidlig, så sovner han sent. På skoledager må han nærmest hales opp av senga, noe som irriterer meg grenseløst. Faren hans er akkurat lik, men det ble nå folk av han også (da han var ferdig på skola og fikk seg jobb).

Ang. skolearbeid kunne han gjort det virkelig bra dersom han ville, men hvorfor gjøre mer enn høyst nødvendig? Sånn sett trøster jeg meg med at han er jo rasjonell. I hans verden trenger han ikke jobbe mer enn man må. He-he.

What to do? Aner ikke. Men som andre sier, man kunne hatt atskillig større problemer. Tror dette er ganske normalt.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg har aldri lært meg gangetabellen. Ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg aldri klarte å huske den, de enkleste går greit i dag, men når jeg gikk på barneskolen og ungdomskolen slet som jeg bare pokker med de der gangetabellene. I alt annet utenom matte var jeg toppelev.

Pr dags dato går jeg på høgskole uten å være veldig flink i matte og gangetabellen? Jeg bruker aldri gangetabellen "i hodet", bortsett fra de enkleste, er jeg usikker er det frem med mobilen. Jeg kan miste helt oversikten over enkel hoderegning også, spesielt når de rundt forventer at jeg skal kunne svare på det....

Så det er håp for h*n, selv om h*n ikke lærer gangetabellen :jepp:

Og ang det med mat, for meg er det med mat veldig viktig, så jeg hadde faktisk inndratt ukelønna, kanskje ikke alt, men en del av det til h*n sluttet å kjøpe bolle og brus. Så hadde jeg heller sørget for at h*n laga seg matpakke (kanskje finne noen litt mer delikate alternativer enn den tørre skiva? Salat? Rester fra middagen (hvis de har tilgang til mikro)++). Når jeg hadde sett tegn til fremgang så ville h*n fått resten av ukelønna si igjen.

Gjest Bianca28
Skrevet

Skal jeg bare gi opp "masingen" min og satse på at h*n finner ut av dette selv eller er slike ting såpass viktig at jeg bør fortsette min kamp?

Trodde alle 13 åringer var sånn jeg. hun vokser vel fra det? Hun er i opprør. Tror ikke det er så mye å gjøre med det. Jeg skjønte heller ikke poenget med gangetabellen når jeg var på den alderen, og ja det med leggetider var vel også noe jeg helst ville bestemme selv. Du får være litt streng og si at så lenge hun bor i ditt hus så får hun følge dine regler. Ingen vits i å diskutere med en obsternasig tenåring. De forstår ikke fornuft.

Skrevet

Trodde alle 13 åringer var sånn jeg. hun vokser vel fra det? Hun er i opprør. Tror ikke det er så mye å gjøre med det. Jeg skjønte heller ikke poenget med gangetabellen når jeg var på den alderen, og ja det med leggetider var vel også noe jeg helst ville bestemme selv. Du får være litt streng og si at så lenge hun bor i ditt hus så får hun følge dine regler. Ingen vits i å diskutere med en obsternasig tenåring. De forstår ikke fornuft.

:ler:

Jeg var ikke sånn. Smurte matpakke selv hver dag og spiste sundt. La meg tidlig og stod opp selv når klokka ringte (A-menneske). På skolen gjorde jeg mitt beste og jobbet hardt for å få gode karakterer. Gangetabellen lærte jeg på barneskolen.

Samme AnonymBruker som skrev 14:34

Gjest ChillOut
Skrevet

Hahahahahahahahaha :fnise: :fnise:

Hahahahaahahahaaheheeheheheehehehe

Akkurat som om man dauer av å spise ei skolebolle.

Ta deg ei bolle selv.

Herregud... kjerring.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg har aldri lært meg gangetabellen. Ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg aldri klarte å huske den, de enkleste går greit i dag, men når jeg gikk på barneskolen og ungdomskolen slet som jeg bare pokker med de der gangetabellene. I alt annet utenom matte var jeg toppelev.

Pr dags dato går jeg på høgskole uten å være veldig flink i matte og gangetabellen? Jeg bruker aldri gangetabellen "i hodet", bortsett fra de enkleste, er jeg usikker er det frem med mobilen. Jeg kan miste helt oversikten over enkel hoderegning også, spesielt når de rundt forventer at jeg skal kunne svare på det....

Så det er håp for h*n, selv om h*n ikke lærer gangetabellen :jepp:

Og ang det med mat, for meg er det med mat veldig viktig, så jeg hadde faktisk inndratt ukelønna, kanskje ikke alt, men en del av det til h*n sluttet å kjøpe bolle og brus. Så hadde jeg heller sørget for at h*n laga seg matpakke (kanskje finne noen litt mer delikate alternativer enn den tørre skiva? Salat? Rester fra middagen (hvis de har tilgang til mikro)++). Når jeg hadde sett tegn til fremgang så ville h*n fått resten av ukelønna si igjen.

Høres ut som om jeg har en helt normal 13-åring :)

Kanskje er det kun jeg som synes gangetabellen er vikitg.... ser bare at han sliter vokdsomt med regnestykker hvor ganging er en del av oppgaven. Har faktisk tenkt å foreslå et belønningssystem hvis han i løpet av noen uker klarer en...

Når det gjelder mat er jeg faktisk i overkant opptatt av jeg og ungene putter i oss og jeg tør påstå at det er sjelden han får tørr skive med seg. Men den kantinematen frister...

Skrevet

Hahahahahahahahaha :fnise: :fnise:

Hahahahaahahahaaheheeheheheehehehe

Akkurat som om man dauer av å spise ei skolebolle.

Ta deg ei bolle selv.

Herregud... kjerring.

:kgbaby:

Tenåringsmødre er stort sett kjerringer. :)

Gjest Bianca28
Skrevet

Jeg var ikke sånn. Smurte matpakke selv hver dag og spiste sundt. La meg tidlig og stod opp selv når klokka ringte (A-menneske). På skolen gjorde jeg mitt beste og jobbet hardt for å få gode karakterer. Gangetabellen lærte jeg på barneskolen.

jøss du hørtes jo ut som en drøm av en unge. ikke alle som er slik visstnok

Gjest teenagere
Skrevet

Sånn er min datter også. Vi har blitt enige om at på fredager så kan hun kjøpe seg noe i kantina.

Men englebarn er hun ikke bestandig, det er en del masing om andre ting som rydding på rommet og det å gjøre pliktene sine. Men noe trassing må det vel være i den alderen.. Ikke flyr hun mye ute.

Skrevet

Nettopp. Så akkurat dette kan du legge fra deg. Dersom du ønsker å endre på dette, må du vel faktisk slutte å la h*n disponere pengene fritt?

Tror du innerst inne at h*n ikke skjønner, eller vil h*n ikke skjønne det? Og hva er problemet i forhold til at ungen er trøtt om morran? Det er jeg også, men det er faktisk en privatsak. ;)

Her ligger vel problemet med det å være trøtt om morran; kanskje du heller bør jobbe med din holdning til at h*n er trøtt, enn å irritere deg over at h*n er det? Det er iallfall enklere å forandre på seg selv i stedet for andre. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...