AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Hei! Hvordan foregår et møte i banken der man skal snakke om mulighet for lån? Hva må man ta med, og hva spør de om? Vi har en egenandel på 500 000 (det meste kommer fra meg da det er arv), så jeg vet vi får lån, men jeg har litt forbruksgjeld (15 000 som er på selve bankkortet mitt, ikke gjennom kredittselskap osv), vil de ta opp denne gjelden på møte og vil det telle veldig negativt? Har ikke sagt noe om dette til samboeren min, da gjelden ble startet i studietiden min i Bergen med veldig lite penger, og jeg er ganske flau over det hele, men betaler jevnt og trutt ned på det om ikke så veldig mye i måneden for vil ikke at det skal gå utover ham...
Gjest AnneShirley Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Hvorfor har du ikke bare betalt denne gjelden for lengst? Dersom du har 500 000 kr virker det jo litt rart å sitte med et forbrukslån på 15 000? Eller? Noe jeg går glipp av her?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Skulle tro det holder å ta med følgende: * De to siste lønnsslippene * Selvangivelse 2009 * Dokumentasjon på egenkapital og annen gjeld
Serenity88 Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Hvorfor har du ikke bare betalt denne gjelden for lengst? Dersom du har 500 000 kr virker det jo litt rart å sitte med et forbrukslån på 15 000? Eller? Noe jeg går glipp av her? Fordi jeg er student nå med barn og jobber derfor ikke ved siden av. Disse 500 000 er på en felles konto og de rører jeg ikke fordi de skal gå til huskjøp. Vil det lønne seg å ta penger derfra, eller la de være og heller betale ned på de 15000 (løper ikke renter på dette forbrukslånet fordi det er under en viss grense, så jeg "taper" ikke penger sånn sett) av "lønna" jeg får hver måned? Edit: Var ikke meningen å ha anonym på startinnlegget, må ha kommet borti knappen :S Endret 11. oktober 2010 av Serenity88
Satsuma Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 15 000 er en såpass liten sum i denne sammenhengen at det ikke kommer til å ha betydning, så lenge de ser fra historikken din at du har betalt avdragene i tide (at ingenting er gått til inkasso).
Gjest AnneShirley Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Da forstår jeg bedre hvorfor de 15 000 fremdeles er et forbrukslån. Tenkte bare det var fryktelig dumt å beholde et dyrt lån (som jeg antok det var siden du betegnet det som et forbrukslån) når man hadde pengene til å kvitte seg med det. Men jeg synes absolutt du skal snakke med samboeren din om dette lånet, så han får høre det fra deg og ikke fra banken. 15 000 er jo ikke mye i denne sammenhengen, men det vil likevel ikke være noe hyggelig for samboeren din om han får følelsen av at du har skjult noe for ham.
Serenity88 Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Da forstår jeg bedre hvorfor de 15 000 fremdeles er et forbrukslån. Tenkte bare det var fryktelig dumt å beholde et dyrt lån (som jeg antok det var siden du betegnet det som et forbrukslån) når man hadde pengene til å kvitte seg med det. Men jeg synes absolutt du skal snakke med samboeren din om dette lånet, så han får høre det fra deg og ikke fra banken. 15 000 er jo ikke mye i denne sammenhengen, men det vil likevel ikke være noe hyggelig for samboeren din om han får følelsen av at du har skjult noe for ham. Det er jeg helt enig i, så har tenkt å si det til ham i kveld, men var bare litt redd for konsekvensene av et slikt lån... Det kalles kanskje ikke forbrukslån, men det er jo penger brukt på husleie og mat så for meg er det vel et forbrukslån, men det er et lån på selve bankkortet mitt, ikke gjennom diverse merkelig selskaper ala Santander eller kjøp av tv/kjøleskap med nedbetalingsplan.
Frøysa Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Vi hadde med arbeidsavtale og 2 lønnslipper hver. Egenkapitalen vi hadde rådet han oss til å ha som en buffer/oppussingskonto, så den ville ikke telle for lånet sin del. Trengte heller ikke garantist. Begge har litt lån fra Lånekassen, men dette ble ikke sett på som noe stort problem - er tross alt noe de fleste har
Illuminati Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Hvis du er student uten inntekt og i tillegg gravid uten potensiale til inntekt på en god periode så er det ikke så sikkert at du får lån. Da må i allerfall din samboer ha god inntekt.
Serenity88 Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Vi hadde med arbeidsavtale og 2 lønnslipper hver. Egenkapitalen vi hadde rådet han oss til å ha som en buffer/oppussingskonto, så den ville ikke telle for lånet sin del. Trengte heller ikke garantist. Begge har litt lån fra Lånekassen, men dette ble ikke sett på som noe stort problem - er tross alt noe de fleste har 500000 har en del å si for lånet, ihvertfall for vår del! Men at man burde ha en bufferkonto er absolutt et godt poeng, men ikke 500000
Serenity88 Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Hvis du er student uten inntekt og i tillegg gravid uten potensiale til inntekt på en god periode så er det ikke så sikkert at du får lån. Da må i allerfall din samboer ha god inntekt. Føler ikke for å dele så fryktelig mye om min livssituasjon, men var ikke noe problem å få lån Så nå gjelder det bare å finne huset/leiligheten vi har lyst på til den prisen vi må holde oss under
Frøysa Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Nei, men for vår del ble egenkapitalen en bufferkonto 500 000 er litt mye til akkurat det, ja... Er du gravid, uten fast jobb og studerende, må man ha en samboer med god inntekt, ja... Vi er ikke i den situasjonen selv om jeg er gravid, men tror ikke TS skrev noe om at hun var det
Serenity88 Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 Nei, men for vår del ble egenkapitalen en bufferkonto 500 000 er litt mye til akkurat det, ja... Er du gravid, uten fast jobb og studerende, må man ha en samboer med god inntekt, ja... Vi er ikke i den situasjonen selv om jeg er gravid, men tror ikke TS skrev noe om at hun var det Jeg er TS Så er jo i permisjon mens jeg studerer. At jeg var student var ikke en ødeleggende ting, tar en trygg og fremtidsrettet utdannelse som gir jobb med gode lønnsmuligheter. Når det gjelder SIFO sin budsjettkalkulasjon har vi greit med penger igjen til å betjene renter og avdrag, selv om renten skulle stige til 10% Helt tilbakestående er jeg jo ikke, visste hva som måtte til for å få lån, var bare det dumme lånet mitt på 15000 som nå er betalt jeg var urolig skulle ødelegge sjansene våre, selv med god egenkapital og inntekt (men nå vet jeg jo at det ikke ødelegger ). Men tusen takk for alle svar! Hjalp ihvertfall den kvelden når jeg var så stressa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå