Gå til innhold

Hund - driver du med noe ?

LaToya

Anbefalte innlegg

Hei. Ser at det er flere som har hund her inne, driver dere med noen aktivitet med hunden ?

Har en jakthund som jeg trener masse med. Og det er kjempe morro. Treffer masse nye folk, lærer ting hele tiden og det er utrolig morro å jobbe med hunder.

Om jeg ikke drev med jakt så ville jeg drevet med agility eller spor/bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg hjelper hundene med å slite ut sofaen :blunke:

Neida, gamletispa (6 år) duger kjempebra til kos og tur. Unghannen (1,5 år) duger foreløpig til modning og tur. Litt lydighetstrening blir det alltids på dem begge - og selvfølgelig masse sosialt både med nabohunder og besøk på utstillinger. Unghunden skal etter hvert forhåpentligvis bli Champion og få søte avkom :-) Jeg tror oppdretter og medeier vil kreve sportrening og sporprøver etter hvert.

Jeg har imidlertid jobbet en del mer med sosialisering, lydighet og litt med jakt tidligere. Er jo aktive hunder jeg har - Labrador. 8 i tallet er det blitt de siste åra. En Newfoundlandshund har også vært innom meg et år. Resten har vært Labradorer som har skullet bli/vært førerhunder.

Altså listen med "mine" hunder er laaang, selv om det er over få år:

1997

Førerhundvalp, tispe, labrador, gul, 10-14 mnd (søt og snill)

Egenkjøpt, tispe, labrador, gul, 8 uker --> (verdens beste)

Førerhundvalp, tispe, labrador, gul, 6-12 mnd (spinnvill)

Førerhundvalp, hanne, labrador, sort, 6-18 mnd (myk)

Egenkjøpt, hanne, nuffe, brun, 8 uker-1 år (syk, masse pels)

Førerhundvalp, tispe, labrador, gul, 8 uker-12 mnd (verdens festligste)

Førerhundvalp, hanne, labrador, gul, 16-17 uker (altfor feig)

Egenkjøpt deleier, hanne, labrador, sort, 14 mnd --> (tøff tenåring)

2003

Noen/flere av disse har jeg hatt samtidig, eller hadde jeg ikke rukket å ha 8 hunder på 6 år ... Vi hadde aldri dyr som barn, så jeg tar igjen til de grader nå ... Jeg har i mange år gått ukentlig til hundeklubb hvor både mennesker og hunder har blitt sosialisert sammen med et par økters lydighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet tenkt å ta valpen min på utstillinger - han har en imponerende stamtavle og jeg tror han har potensiale i seg. Men så var jeg på utstilling for å kikke for en stund siden og fant ut at det ikke var noe for hverken meg eller for "gullgutten" min. Jeg trener ham i lydighet - har brukt masse tid på sosialisering og på at han skal gå fint i bånd - nå går han kjempefint. Er bare 6 mnd., men det er rett og slett en fryd å gå tur med ham. Utstilling tror jeg ikke det blir noe av ... jeg var i utgangspunktet ute etter en selskaps-/familie-hund - som også skulle være en fin turkamerat, og det har jeg fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Min RR er en "brukshund". Pr. i dag trener vi mest spor og LP, og sykler litt. Til vinteren blir det snørekjøring. Jeg gleder meg så enormt til hun blir skikkelig voksen, det er så mye vi ikke har kunner drevet med hittentil pga av at hun er så ung enda. Etter hvert blir det også kløving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte på agility med Ludde, en border collie- han elsket det. Men desverre pga en skade i forlabben fikk vi beskjed av dyrlegen om å slutte med det. Men han trenger iq- trening så vi driver litt sånn med det når vi er ute og går. Elsker utfordringer og å lære nye ting. :lol: - og er dessuten avhengig av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gått et par kurs tidligere, men nå blir det tur og kos for alle penga.

Hjemme leker vi masse og hunder er alltid sammen med oss. Hun er TV-slave og matvrak.

Men vi har trent litt spor for moroskyld. Legger ut godbiter ute eller inne og snuser i vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Eføya ikke innlogget

Vi jakter (rype og skogsfugl) om høsten, vinteren går stort sett med til snørekjøring og lydighet, våren bruker vi til apporttrening og prøver, sommeren til å trene opp kondisjonen til høstens jakt/prøver.

Anbefaler denne siden til folk med fuglehunder:

http://www.fuglehunder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...