Titti72 Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har et særkullsbarn som er 18 år, og samboer. Hvis jeg dør, er det sånn at han kun kan arve 4G etter meg, hvis jeg har testamentert det til han? Hva må jeg/vi gjøre for at han skal kunne arve mer? Må vi være gift? Jeg er forsikret mot ulykke og død, men er usikker på om det ved død går på gjelden eller som arv, så det må jeg sjekke ut, men uansett så er det 1 mill, til det ene eller andre. Spørsmålet er bare hvem som får det. Dere glupe hoder her inne, hvordan skal jeg kunne sikre min samboer best mulig?
Piper Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Du har lov til å testementere vekk 1/3 til hvem du vil, og særkullsbarnet ditt vil automatisk arve 2/3 etter deg. Gifter du deg vil ektefelle automatisk arve 50 % eller minimum et visst beløp
barnehagetanten Skrevet 10. oktober 2010 #3 Skrevet 10. oktober 2010 Vet at enkelte tegner en egen ulykkes/livsforsikring som utbetales til samboer om en faller fra.
Titti72 Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2010 Vet at enkelte tegner en egen ulykkes/livsforsikring som utbetales til samboer om en faller fra. Har samboer da krav på denne 100%, eller går 2/3 til særkullsbarnet? Må han betale arveavgift? Det slipper ektefolk, har jeg forstått reglene rett.
Piper Skrevet 10. oktober 2010 #5 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg mener at livsforsikringen bare blir betalt ut til den som står på den.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Har du bare ett barn og er samboer? I så fall vil barnet ditt arve alt bortsett fra en veldig liten sum som går til samboeren din. Med mindre du foretar deg noe da. Du kan testamentere bort alt over 1 mill. til samboeren din. For å sikre din samboer best mulig kan dere gifte dere
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Dere kan ha kryssende livsforsikring. Du tar opp en på samboer som du betaler og ev. vice versa. Dersom du dør så er det samboeren din som får utbetalingen og det går ikke inn i arbeoppgjøret.
regine Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Barnet ditt arver automatisk 2/3 av det du etterlater deg - opp til 1 million. Samboeren din arver KUN deg dersom du har skrevet testament hvor han er arving. Men - du kan altså ikke testamentere vekk mer enn 1/3 av boet fordi du har barn som skal ha resten. Når det gjelder livsforsikring så står det iallfall på den jeg har at det går inn i boet, dvs. blir del av det som skal fordeles. Jeg tror at det er noen nye regler her - nettopp for å unngå at man skal kunne frata barn arv ved å begunstige andre i livsforsikringer. Uansett: snakk med advokat - her får du mye synsing og mange som tror. Loven - også arveloven - handler om å vite, ikke tro.
Gjest Prøvis Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har et særkullsbarn som er 18 år, og samboer. Hvis jeg dør, er det sånn at han kun kan arve 4G etter meg, hvis jeg har testamentert det til han? Hva må jeg/vi gjøre for at han skal kunne arve mer? Må vi være gift? Jeg er forsikret mot ulykke og død, men er usikker på om det ved død går på gjelden eller som arv, så det må jeg sjekke ut, men uansett så er det 1 mill, til det ene eller andre. Spørsmålet er bare hvem som får det. Dere glupe hoder her inne, hvordan skal jeg kunne sikre min samboer best mulig? arv og samboere Mer om arv og samboere Hvis dere ikke har felles barn men har vært samboere i fem år eller mer vil en rett til arv på 4 G (se ovenfor) kunne fastsettes i testament. En slik disposisjon vil, imotsetning til andre testamentariske disposisjoner, stå i første rekke og dermed gå foran eventuelle særkullsbarns pliktdels arv.
Gjest Dhanu Skrevet 11. oktober 2010 #10 Skrevet 11. oktober 2010 Du kan fritt testamentere vekk friarven din, dvs 1/3 eller alt over en million (som er ditt barns pliktdelsarv). Dere må ha bodd sammen i minst fem år for at testament på 4G skal gå foran barnets pliktdelsarv. Dersom du er opptatt av at samboeren din skal beholde hus og hjem og innbo etter dødsfallet, anbefaler jeg at du oppretter livsforsikring der samboer er begunstiget, slik at han har råd til å betale ut barnet ditt. Et alternativ er at du får barnet ditt til å samtykke i at samboeren din kan sitte i uskiftet bo, men da må barnet ditt ta til takke med det som er igjen etter samboeren din også dør. Jeg anbefaler derfor sterkt en livsforsikring, og at samboeren din gjennomfører skiftet med ditt særkullsbarn (slik barnet ditt også har rett på). Livsforsikringen betales ut til den som er begunstiget, og har sånn sett ikke noe med dødsboet ditt å gjøre, verken gjeld eller annet. Gjeld må tas av boet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #11 Skrevet 11. oktober 2010 Eller dere kan gifte dere? Hva er galt med godt gammeldags ekteskap?
Titti72 Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2010 Eller dere kan gifte dere? Hva er galt med godt gammeldags ekteskap? Ingen av oss er av gifte typen. Hvis vi "måtte", så hadde det blitt en kjapp greie hos byfogd/rådhus i lunsjen.
gjest31 Skrevet 12. oktober 2010 #13 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg har et særkullsbarn som er 18 år, og samboer. Hvis jeg dør, er det sånn at han kun kan arve 4G etter meg, hvis jeg har testamentert det til han? Hva må jeg/vi gjøre for at han skal kunne arve mer? Må vi være gift? Jeg er forsikret mot ulykke og død, men er usikker på om det ved død går på gjelden eller som arv, så det må jeg sjekke ut, men uansett så er det 1 mill, til det ene eller andre. Spørsmålet er bare hvem som får det. Dere glupe hoder her inne, hvordan skal jeg kunne sikre min samboer best mulig? Her var det mange som tror de veit noe om samboere og Arv. Synes dere som bare har hørt av en eller annen ikke burde være så bestemte. TS forteller om en Dødsforsikring (det er en personforsikring og ikke knyttet til gjeld) som hun eier. Løsning: Send skriftlig beskjed til forsikringsseleskapet om at du begunstiger din samboer. Livsforsikringer følger ikke Arveloven, men forsikringsavtaleloven (FAL) ved død. DVS at du kan begunstige hvem du vil (nabo, X,venn, frelsesarmen osv) og du kan dele opp med forskjellige prosenter. Venn 10%, Vaktmester 50% og Sambo 40% (=100%). Beløpet vil gå direkte til begunstigede. Hvis ingen er begunstiget og det ikke finnes ektefelle vil utbetalingen følge Arveloven. DVS pliktdelsarv til barna og inntil 4 G på sambo. Det finnes en annen mulighet til å begunstige. Skriver man testament og spesifikk nevner forsikringen og hvem som skal ha den, regnes det som en begunstigelse. Merk: Testamentet må være rettslig gyldig. (bevittnet av 2 personer som er tilstede sammen ved bevittnelsen, og at de ikke er i familie eller er tilgodesett i testamentet). Jobber i bank og har hatt mange kurs rundt dette temaet !
Gjest Prøvis Skrevet 12. oktober 2010 #14 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Her var det mange som tror de veit noe om samboere og Arv. Synes dere som bare har hørt av en eller annen ikke burde være så bestemte. TS forteller om en Dødsforsikring (det er en personforsikring og ikke knyttet til gjeld) som hun eier. Løsning: Send skriftlig beskjed til forsikringsseleskapet om at du begunstiger din samboer. Livsforsikringer følger ikke Arveloven, men forsikringsavtaleloven (FAL) ved død. DVS at du kan begunstige hvem du vil (nabo, X,venn, frelsesarmen osv) og du kan dele opp med forskjellige prosenter. Venn 10%, Vaktmester 50% og Sambo 40% (=100%). Beløpet vil gå direkte til begunstigede. Hvis ingen er begunstiget og det ikke finnes ektefelle vil utbetalingen følge Arveloven. DVS pliktdelsarv til barna og inntil 4 G på sambo. Det finnes en annen mulighet til å begunstige. Skriver man testament og spesifikk nevner forsikringen og hvem som skal ha den, regnes det som en begunstigelse. Merk: Testamentet må være rettslig gyldig. (bevittnet av 2 personer som er tilstede sammen ved bevittnelsen, og at de ikke er i familie eller er tilgodesett i testamentet). Jobber i bank og har hatt mange kurs rundt dette temaet ! De to personene (vitnene) må heller ikke være i familie med eller ha annen nær tilknytning til de som blir tilgodesett i testamentet, heller ikke være ansatt hos de som blir tilgodesett. Forsikring har jeg ikke så mye peiling på, men det stemmer det som står i de to linkene jeg la ved og som gikk på arveloven og samboere, samt i denne linken: Regjeringen - arv og samboere Endret 12. oktober 2010 av Prøvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå