AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #1 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har et problem om vinteren, jeg skamfryser. Jeg tåler ikke ull, fleece eller stoffer som minner om disse. Sånne strikkegensere f.eks klarer jeg ikke, selv om de ikke inneholder ull. Alt som er mykt får jeg vemmelser av. Liker kun behagelige stoffer som feks bomull. Når jeg sier tåler ikke mener jeg ikke fysisk, men at jeg syns det er ekkelt. Klarer bare ikke ta det på meg! Er ekstremt kresen på stoffer jeg kan gå med. Har en boblejakke som jeg bruker, men det er ikke så pent. Har pene ulljakker, men klarer ikke bruke dem. Går mest med singlet og cardigan i tynn bomull og dette er veldig kaldt. Bruker skjerf i bomull, det hjelper. Lue greier jeg ikke å bruke. Bruker også mye tights og tunika, men dette er også i kaldeste laget på vinteren. Jeg lurer egentlig på om det er noen andre som har det slikt? Føler meg litt sær på dette området, føler meg nesten psyk når jeg beskriver dette:p Er ikke det altså, har bare litt ekstreme krav til at klær skal være behagelige. Klarer fint stramme jeans, høye hæler osv, men når det kommer til stoffer...! Og er det noen som har en ide om hva jeg kan gå med? Er opptatt av å se pen ut også, så vil ikke kle meg stygt. Er så mye fint strikk ute i butikkene nå, irriterende at jeg ikke klarer bruke det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 10. oktober 2010 #2 Del Skrevet 10. oktober 2010 søstra mi er allergisk mot ull, altså at hun får utslett av å bruke det. Hun har noen plagg (tynne) som hun har kjøpt i sportsbutikker som hun bruker innerst mot huden, og ullen utenpå, og da får hun varme og ikke eksem. Kanskje dette kan være et alternativ for deg? Kanskje du ikke får samme fobien når du har plaggene litt på avstand? Eller så kan du overgå fobien din, blir vel kanskje lettest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #3 Del Skrevet 10. oktober 2010 søstra mi er allergisk mot ull, altså at hun får utslett av å bruke det. Hun har noen plagg (tynne) som hun har kjøpt i sportsbutikker som hun bruker innerst mot huden, og ullen utenpå, og da får hun varme og ikke eksem. Kanskje dette kan være et alternativ for deg? Kanskje du ikke får samme fobien når du har plaggene litt på avstand? Eller så kan du overgå fobien din, blir vel kanskje lettest? Ja, er nok en slags fobie dette. Har alltid vært kresen, men i det siste har dte blitt verre. Får vonde følelser knyttet til plagg. Herregud, nå høres jeg sprø ut:p Kunne kanskje klart det om jeg hadde en bomullspolo innerst ja:) Driver en del med friluftsliv så må ha varme klær. Skiturer osv blir et mareritt i bomullsklær:s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cindarella Skrevet 10. oktober 2010 #4 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har et problem om vinteren, jeg skamfryser. Jeg tåler ikke ull, fleece eller stoffer som minner om disse. Sånne strikkegensere f.eks klarer jeg ikke, selv om de ikke inneholder ull. Alt som er mykt får jeg vemmelser av. Liker kun behagelige stoffer som feks bomull. Når jeg sier tåler ikke mener jeg ikke fysisk, men at jeg syns det er ekkelt. Klarer bare ikke ta det på meg! Er ekstremt kresen på stoffer jeg kan gå med. Har en boblejakke som jeg bruker, men det er ikke så pent. Har pene ulljakker, men klarer ikke bruke dem. Går mest med singlet og cardigan i tynn bomull og dette er veldig kaldt. Bruker skjerf i bomull, det hjelper. Lue greier jeg ikke å bruke. Bruker også mye tights og tunika, men dette er også i kaldeste laget på vinteren. Jeg lurer egentlig på om det er noen andre som har det slikt? Føler meg litt sær på dette området, føler meg nesten psyk når jeg beskriver dette:p Er ikke det altså, har bare litt ekstreme krav til at klær skal være behagelige. Klarer fint stramme jeans, høye hæler osv, men når det kommer til stoffer...! Og er det noen som har en ide om hva jeg kan gå med? Er opptatt av å se pen ut også, så vil ikke kle meg stygt. Er så mye fint strikk ute i butikkene nå, irriterende at jeg ikke klarer bruke det!! Takk og lov, jeg er ikke den eneste! Jeg pleier å si at eg er psykisk allergisk mot ekle stoffer! Mitt største problem er strømpebukser, de tynnene typene. Er vel nylon eller noe slikt. TAKLER det ikke. Om jeg har en dårlig "stoff-dag" kan jeg faktisk finne på å brekke meg om jeg ser noen på gaten med strømpebukse. Hadde en venninne på overnattingsbesøk en gang, og hun bruker strømpebukse som koseplagg akkurat som andre bruker feks joggebukse. Jeg måtte be hun ta de av, for jeg taklet det ikke! Herregud, føler meg supersær akkurat nå Er heller ikke noe glad i fleece, polyester, stoff som knitrer, eller slike stoff som neglene "henger seg fast i", og ikke minst sateng! Hater sateng! Sov hos familie forrige jul, og på sengen var det satengsengesett. For å si det slik, jeg sov uten dyne og pyte i et dårlig isolert hus med 15 minusgrader ute. Synes det er veldig rart at folk kan være slik egentlig. Det er jo mange som sier at de ikke liker det og det stoffet fordi det er ekkelt, men det finnes vel ikke så mange som kan brekke seg av en strømebukse.. Så, jeg kan vel egentlig ikke komme med noen råd, ettersom jeg i grunn sliter med det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #5 Del Skrevet 10. oktober 2010 Takk og lov, jeg er ikke den eneste! Jeg pleier å si at eg er psykisk allergisk mot ekle stoffer! Mitt største problem er strømpebukser, de tynnene typene. Er vel nylon eller noe slikt. TAKLER det ikke. Om jeg har en dårlig "stoff-dag" kan jeg faktisk finne på å brekke meg om jeg ser noen på gaten med strømpebukse. Hadde en venninne på overnattingsbesøk en gang, og hun bruker strømpebukse som koseplagg akkurat som andre bruker feks joggebukse. Jeg måtte be hun ta de av, for jeg taklet det ikke! Herregud, føler meg supersær akkurat nå Er heller ikke noe glad i fleece, polyester, stoff som knitrer, eller slike stoff som neglene "henger seg fast i", og ikke minst sateng! Hater sateng! Sov hos familie forrige jul, og på sengen var det satengsengesett. For å si det slik, jeg sov uten dyne og pyte i et dårlig isolert hus med 15 minusgrader ute. Synes det er veldig rart at folk kan være slik egentlig. Det er jo mange som sier at de ikke liker det og det stoffet fordi det er ekkelt, men det finnes vel ikke så mange som kan brekke seg av en strømebukse.. Så, jeg kan vel egentlig ikke komme med noen råd, ettersom jeg i grunn sliter med det samme. Whee, I'm not alone:D Jeg får vemmelser hvis jeg ser folk med ullgenser feks:p Brekker meg ikke, men får vondt inni meg. Frysninger. Sånne stoff som neglene henger seg fast i er grusomme. Fant en pen allværsjakke en gang, men den hadde slikt stoff på kragen: nei takk! Prøvde og google om det er en slags fobi med et navn for dette, men fant ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 11. oktober 2010 #6 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg kan heller ikke bruke de fine strikkeklærne som er i butikken. For de er lagd av AKRYl. grøss. Jeg er nok ikke så sær som deg - men akryl fikser jeg ikke. Jeg blir elektrisk og kaldsvetter med gensere av akryl, føler meg nesten syk. Litt det samme med polyester - men så er det noen plagg av polyester som går greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bex Skrevet 11. oktober 2010 #7 Del Skrevet 11. oktober 2010 Emig med Catwoman, akryl orker jeg ikke (får gåsehud av det) men ull er fantastisk å ha på seg. Holder meg unna syntatiske stoffer, men naturmateriale som ull er jo så deilig Må være vanskelig å bp i Norge og ikke bruke ull Det finnes noen tynne trøyer i ull/silke miks (fra Iris, tror jeg). Kanskje det kan funke? Er veldig myke, og kjenner ikke at man har de på Hva er det du ikke liker med ull? At det stikker? Flecce er jo syntetisk, så forstår at du unngår det, men ull... Er jo så deilig med ull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 11. oktober 2010 #8 Del Skrevet 11. oktober 2010 Når en fobi får så store følger for deg at du har problemer med å finne klær du kan holde deg varm i, kunne det kanskje være en idé å få behandling. Jeg sliter også litt med syntetiske stoffer (men ikke ekstremt, kan fint ha på meg en genser i 20% akryl, 80% ull f.eks), men dette er jo ikke et større problem enn at man må lete litt ekstra i klesbutikkene. Har du prøvd tynne gensere i råsilke, det er varmt og kjempedeilig etter min mening. Eller hva om du tar på deg flere lag med bomull utenpå hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #9 Del Skrevet 11. oktober 2010 Har du prøvd ulike typer ull? Det er jo mange som ikke liker standard saueull, men fint takler alpakka, kashmir, silkeblandinger osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 11. oktober 2010 #10 Del Skrevet 11. oktober 2010 Neopren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 12. oktober 2010 #11 Del Skrevet 12. oktober 2010 kjøp deg merino ull, det får du kjøpt i undertøysavd på Cubus. Det er min favoritt. Ellers har Helly Hansen mye bra. Felleskjøpet hadde oxo ullundertøy i merinoull til bra pris så jeg i katalogen dems. nettbutikken der var helt på tryne... Men jeg skal hit i år å kjøpe 2 sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #12 Del Skrevet 12. oktober 2010 Gå til psykolog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #13 Del Skrevet 12. oktober 2010 Gå til psykolog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kickstart Skrevet 14. oktober 2010 #14 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det hørtes veldig sært ut, spør du meg. Jeg dasser alltid rundt i fleece og ull når jeg skal kle meg så behagelig som mulig. Men jeg ville absolutt prøvd merino-ull, hvis du ikke har prøvd dette før. Er ikke som vanlig ull i det hele tatt. Kjempemykt og deilig, og klør ikke. Samme med microfleece. Kjøpte en Helly Hansen Lifa Warm til mamma for noen år siden, fordi hun ikke takler ull mot kroppen. Og hun elsker den! Det er jo egentlig sportsundertøy, men kommer i alle mulige farger, mønstere og varianter. Kan f.eks brukes under en vanlig genser. Det som er så fint med den er at den er veldig teknisk og e laget for at man skal være varm, men samtidig ikke ha kløete ull på innsiden av kroppen. Anbefales på det sterkeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå