Gå til innhold

Psykiske problemer: Jeg har det ikke bra for tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en person som har hatt det litt turbulent. Jeg har opplevd å bli mobbet i flere miljøer og settinger og hatt en svært ensom og ganske trist ungdomstid. Ellers har jeg alltid vært litt dårligere enn andre venner og slektninger og ved sammenligning vært den som har kommet dårligst ut.

Jeg tenker ganske mye på dette i perioder og til tider er jeg helt besatt av 3-4 år gamle hendelser og kan tenke gjennom det og analysere det gang på gang i flere dager.

Tror jeg bør gå til psykolog. Men har ikke råd til å betale 1000 kroner i uken og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har hørt at det går ann å få henvisning fra lege og da bare betale 1500 i året, men at man da må stå på venteliste i et par år?

Faren min sier at hvis man får henvisning fra lege så blir man registrert slik at hvis man søker jobb 10 år etter kan potensiell arbeidsgiver finne det ut og at man blir stemplet som i psykisk ubalanse. Stemmer virkelig dette?

Noen ideer til meg? Jeg er ikke i helt forferdelig stand, kutter meg ikke og har aldri tenkt på selvmord men er nok rett og slett litt deprimert. Tusen takk hvis noen vet noe om dette ihvertfall!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en del psykologer som driver privat praksis, men som ahr offentlig støtte. Det vil si at du kan søke deg til en privat, som igjen er lettere å komme til hos, og betale det samme som du ville gjort hos en offentlig.

Og jeg tviler sterkt på at din far har rett, for ingen har noe med at du går til en psykolog. Ingen arbeidsgiver har rett til å få innsyn i din legejournal, og de har heller ikek rett på å vite hvorfor du er sykemledt. Derfor vil jeg våge meg på å si at din far tar helt feil.

Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke finne ut av dette, de har ikke tilgang på helseopplysningene dine med mindre det er en veldig spesiell jobb du skal søke. Forsikringsselskaper kan derimot sjekke slike opplysninger og nekte deg f eks uføreforsikring som gjelder lidelser du har hatt før.

Synes absolutt du skal gå til lege og høre om du kan få henvisning. Det er ikke alltid en må vente i flere år, det finnes noen andre tilbud også. Jeg vil ellers tipse deg om meditasjon og mindfullness, det hjalp meg veldig til å tenke annerledes (men jeg er ikke så flink til å praktisere/holde det ved like).

Skrevet

Takk for svar. Ja jeg prøver å lære meg til å unngå å tenke på slike situasjoner, men når jeg først kommer på det føler jeg at jeg må analysere det så det ikke skal være like urovekkende. Men jeg bør styre unna alt og sette strek.

Men det dere sier er at jeg kan få henvisning fra lege til å gå til psykolog uten at det "registreres" mht potensielle arbeidsgivere? Men er det lang venteliste? Og bare 1500 i året?

Skrevet

Legen din kan henvende deg til lokal Distriktspsykiatriske for vurdering til opptak der. Vanlig saksbehandlingstid for søknaden er ca 8 uker. Når du har fått frikort så betaler du ikke mer. Snakk med fastlegen din.

Arbeidsgiver får ikke snoope i dine helseopplysninger.

Skrevet

Det er vel litt forskjellig ventetid, men alt fra 1 til 6 måneder vil jeg tro på psykolog. tror jeg venta 3 måneder for noen år siden.

Jeg synes faren din høres litt paranoid ut jeg, ikke hør på han, han trenger ikke vite om det engang.

Skrevet

Faren din har nok en oppfatning av at det å gå til psykolog - det er det bare de med store psykiske problemer som gjør. Du skal ikke høre på ham - og en arbeidsgiver har selvsagt ikke tilgang til din helsejournal.

Snakk med fastlegen din - kanskje vet h*n om en psykolog som er letter tilgjengelig enn de med lang ventetid osv. Prisene varierer veldig. Det virker som du allerede vet hvilke "grep" om tankene dine som du trenger å ta - og jeg vil tro at en psykolog med erfaring fra kognitiv terapi vil være bra for deg?

Skrevet

Takk igjen! Ja pappa er paranoid ang dette, vil helst gå til psykolog uten å fortelle noen om det, og det kan jeg vel når jeg er over 18? Så legen henviser til Distriktspsykiatriske som tester, og dermed får man psykolog etter 3-6 mnd?

Men hvordan fungerer dette med frikort egentlig? Hvor mye må jeg betale før det blir gratis?

Skrevet

Faren din høres nesten ut som om han burde tatt seg en psykologtur selv :ler:

Sånn her fungerer det:

Du bestiller time hos legen din og når de spør om hva du trenger time til, sier du henvisning til psykolog. Så får du en samtale med legen din. Legen kommer til å snakke litt med deg, for å få en oversikt over problemene dine. Deretter kan h*n sende en henvisning til din lokale DPS (distrikpsykiatrisk sykehus) eller til en privatpraktiserende psykolog som er medlem av egenandelsordningen. Så må du bare vente. Det blir tatt opp til vurdering på DPS hvor hastesak du er, normal ventetid er opp til tre måneder innen du får første timen. Veldig sjeldent så lenge som et halvt år, og aldri et år som jeg har hørt om.

Frikort betyr at du betaler egenandelen på time (hos lege, psykolog og alle andre offentlige medisinske etater), opp til en viss grense (som lå på ca. 1500 kr i år, jeg tror den stiger litt neste år). Deretter får du frikort, slik at du kan bruke fastlege, psykolog osv. gratis ut det kalenderåret.

Alt av medisinsk info er konfidensielt. Arbeidsgiver får ikke vite om det, faren din får ikke vite om det, ingen du ikke forteller det til selv får vite om det.

Skrevet

Faren din høres nesten ut som om han burde tatt seg en psykologtur selv :ler:

Sånn her fungerer det:

Du bestiller time hos legen din og når de spør om hva du trenger time til, sier du henvisning til psykolog. Så får du en samtale med legen din. Legen kommer til å snakke litt med deg, for å få en oversikt over problemene dine. Deretter kan h*n sende en henvisning til din lokale DPS (distrikpsykiatrisk sykehus) eller til en privatpraktiserende psykolog som er medlem av egenandelsordningen. Så må du bare vente. Det blir tatt opp til vurdering på DPS hvor hastesak du er, normal ventetid er opp til tre måneder innen du får første timen. Veldig sjeldent så lenge som et halvt år, og aldri et år som jeg har hørt om.

Frikort betyr at du betaler egenandelen på time (hos lege, psykolog og alle andre offentlige medisinske etater), opp til en viss grense (som lå på ca. 1500 kr i år, jeg tror den stiger litt neste år). Deretter får du frikort, slik at du kan bruke fastlege, psykolog osv. gratis ut det kalenderåret.

Alt av medisinsk info er konfidensielt. Arbeidsgiver får ikke vite om det, faren din får ikke vite om det, ingen du ikke forteller det til selv får vite om det.

Takk for utfyllende svar, nå tror jeg at jeg skjønte det! :gjeiper:

Men går det ann å bli klassifisert som for frisk til å havne på venteliste?

Med andre ord så får jeg psykologtime ukentlig for 1500 (eller 1700 hvis det går opp) per år? Hvor mange timer i uken kan man få? En?

Antar at man heller ikke akkurat kan avgjøre kjønn og alder på psykologen, man får den som er først ledig?

Skrevet

Du får den som er først ledig, men du kan spesifisere om du ønsker kvinnelig eller mannlig.

DPS kan klassifisere deg som for frisk, ja, men da går det ann å henvende seg til de privatpraktiserende som er under frikort-ordningen.

Hvor ofte du får timer, kommer helt ann på hva behandleren ser på som ditt behov. Oftere enn en gang i uka får du nok ikke. Antagelig er det en time i uka eller annenhver uke. Og tro meg, det holder. Jeg har vært i mer intensive behandlinger, og man skal være veldig syk for å overleve det... Hehe. Det er slitsomt! Og ikke noe man bør være med på med mindre man er hjemmeværende og behandling er alt livet dreier seg om da. Og da er det ikke lett å holde det skjult, akkurat.

Skrevet

http://www.mentalhelse.no/

Hjelpetelefonen

Når du trenger noen å snakke med eller skrive til. Her kan du være anonym, og de har døgnåpent. Tjenesten er gratis.

tlf 116 123

Skrevet

Wonders, jeg tror ikke det er det TS trenger akkurat... Jeg tror nok at TS trenger mer hjelp enn det mental helse-telefonen kan tilby.

Skrevet

Ja, jeg bør nok prate ut om en god del ting, og det vil vel ta lang tid! Men jeg synes dette høres bra ut: At det kun koster rundt 1500 i året for å gå til psykolog uten at det er noen grense for tidsperioden (bra man ikke må slutte etter 18 måneder f.eks) var gode nyheter for min del. Jeg har nok noen opplevelser jeg må få ut, det å bare slutte å tenke på det kan hjelpe til en viss grad men desverre kommer tankene tilbake uansett.

Hvorfor i alle dager betaler folk 1000 kroner i uken for psykolog når de kan få det for 1500 i året?

Skrevet

Fordi de ikke vil vente, eller har fått med seg at også privatpraktiserende er med i egenandelssystemet.

Skrevet

Psyken er ganske viktig. Ikke tenk så mye på prisen og la den bli en ekstra belastning. Det er sikkert hjelp å få til betalingen, hvis du ikke har penger (nav?).

Skrevet

Det som er veldig viktig er at du er veldig ærlig når du snakker med legen og forteller hvordan dine problemer hemmer deg i hverdagen. Hemmer det deg fra normal fungering? Hemmer det deg fra å knytte deg til andre? Søvnvansker? Vansker med å være i jobb/skole? Det er veldig viktig at du gir en grundig beskrivelse av symptomene dine og sier at du ønsker at han skal skive en grundig henvisning.

Det er nemlig slik at om man ikke har nok funksjonstap så får man ikke hjelp innen helsevesenet. SDet er slik at man kan ha mange sterke sympromer på angst og depresjon, men om man klarer å fungere i hverdagen på tross av disse symptomene så er det ikke sikkert at man får hjelp innen det offentlige helsevesenet.

Selv var jeg så deprimert at jeg gråt hele dagene, fra morgen til kveld, i dusjen, på do og hver gang ellers jeg var alene, til og fra studiene, på lesesalen om jeg var alene, jeg hadde masse mareritt om nettene og våknet stort sett hver natt dekket i svette. Men jeg fungerte i jobb/skole fordi jeg er sta, fungerte i forholdet mitt (sånn noen lunde) og i vennskapene mine. Derfor fikk jeg ikke hjelp og ble avvist opptil flere ganger i helsevesenet. Løsningen for meg ble antidepressiva, fordi det var den eneste hjelpen jeg fikk tilgang til, via lege siden jeg ble avvist i helsevesenet. Kanskje var jeg ikke flink nok til å fortelle legen nok om hvordan jeg hadde det, og klarte ikke å si at han måtte skrive en grundig nok henvisning. Jeg tror mange holder litt tilbake, meg inkludert, når man snakker med legen. Men det rette er å helle ut alt man har på hjertet slik at legen og helsevesenet skal ta en seriøst.

Skrevet

man betaler egenandel på 307 kr per time frem til man har fått frikort (dette hos offentlige). Egenandelen på frikortet er i år litt over 1800. Til neste år blir det rundt 1900, da den skal gå opp med 40 kr i følge det nye statsbudsjettet. Så 1500 stemmer ikke.

Selv var jeg i lavt prioritert gruppe, men kom alikevel til etter kun 1 mnd og 1 uke. Nå er det nesten ikke ventetider her da, mens andre steder er det gjerne opp til et halvt år.

Skrevet

man betaler egenandel på 307 kr per time frem til man har fått frikort (dette hos offentlige). Egenandelen på frikortet er i år litt over 1800. Til neste år blir det rundt 1900, da den skal gå opp med 40 kr i følge det nye statsbudsjettet. Så 1500 stemmer ikke.

Selv var jeg i lavt prioritert gruppe, men kom alikevel til etter kun 1 mnd og 1 uke. Nå er det nesten ikke ventetider her da, mens andre steder er det gjerne opp til et halvt år.

Likevel - psykolog til 1900 i året er ikke dårlig, i motsetning til 60 000 årlig i privat regi. Før jeg laget denne tråden trodde jeg det var ventetid på et par år! Men klart hvis man sliter og har det fryktelig er 1-3 måneder også for lang tid.

Jeg tror faktisk jeg må informere foreldrene mine, blir vel litt vanskelig å holde dem utenfor, spesielt siden jeg bor hjemme og de ser all post og vil se konvcolutten fra distriktspsykiatriske.

Men det er ingen tidsbegrensning? Man kan fortsette i et par år når man først kommer i gang?

Skrevet

Men det er ingen tidsbegrensning? Man kan fortsette i et par år når man først kommer i gang?

Du får hold på så lenge at du er "friskmeldt", det vil si at du er et fungerende menneske som kan fungere i normal jobb. Det normale er at man har mellom 5-20 timer, stort mer enn det trenger man ikke med mindre man er alvårlig alvårlig syk. Man får gjort langt mer enn man tror i løpet av den korte tiden man er det. En veldig stor del av det å gå i terapi er arbeid man selv gjør på egenhånd utenom timene, og timene utgjør bare en liten del av prosessen. Derfor trenger man ikke så veldig mange timer før man kan merke en veldig stor forbedring.

Man får ikke være i det kommunale helsevesenet i det uendelige. De har pasienter som står på venteliste og om du har fått en stor lettelse av vanskene dine er det naturlig at andre kommer inn og du avslutter behandlingen. Dersom du ikke opplever å bli bedre vil du bli prioritert over andre, dette er en kontinuerlig vurdering. Men du vil motta en forsvarlig mengde timer, over et gitt tidspunkt. Det vanlige er at man ofte tester ut ca 5 timer for så å avtale nermere hvor mye man skal fortsette, evaluere om det har vært en effekt etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...