Gå til innhold

Når kan man søke om studielån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltids-student og har aldri tatt opp lån før. Bor hjemme, men planlegger å flytte ut etter jul.

Kan jeg søke om studielån nå? Eller måtte jeg gjort det i sommer?

Litt dumt å vente nesten et helt år med å flytte ut, og har ikke råd til å bo alene som student. Jobber ved siden av, men tjener ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Airi Chikako

Fristen for høsten gikk ut 15. september, (tror jeg) men jeg forsto det som at du skal bo hjemme resten av 2010. Du kan støtte for neste vår, men du må ha en adresse å vise til for at det blir godkjent som stipend, og ikke bare lån. Du kan også ettersende adresse når du har flyttet for å få lånet omgjort til stipend, så du trenger ikke å vente med å søke.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknadsfrist for høsten 2010

Søknaden må være kommet inn til Lånekassen innen 15. november 2010.

Tar eleven/studenten kurs som starter 1. november 2010 eller senere, må søknaden være kommet inn til Lånekassen før kurset er avsluttet.

Søknadsfrist for våren 2011

Søknaden må være kommet inn til Lånekassen innen 15. mars 2011.

Tar eleven/studenten kurs som starter 1. mars 2011 eller senere, må søknaden være kommet inn til Lånekassen før kurset er avsluttet.

Så lenge du er under utdanning slipper du å betale renter på beløpet men får allikevel renter i banken. Derfor er det bedre å søke nå for høstsemesteret med fullt lån og stipend\stipend, sette pengene i banken og bruke de pengene utover våren for så og bare søke stipend enn å søke på våren. Om du får invilget stipend for begge halvår så er jo dette "gratis" penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...