Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en budrunde på ett hus nå.

Vi lurer på om vi har noen rett til å få vite hvem de andre som byr er. Har vi noen rett til å få opplyst dette eller gjelder det bare dersom vi faktisk kjøper huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal dere vite dette?

Men for å svare på spm,-nei, dere har ikke rett til å vite hvem dere byr mot.

Om dere "vinner" huset, får dere sannsynligvis heller ikke vite hvem dere bød mot.

Meglere opplyser normalt ikke om slikt.

Skrevet

Hvorfor skal dere vite dette?

Men for å svare på spm,-nei, dere har ikke rett til å vite hvem dere byr mot.

Om dere "vinner" huset, får dere sannsynligvis heller ikke vite hvem dere bød mot.

Meglere opplyser normalt ikke om slikt.

Joda.

Når vi kjøpte boligen vår for 2-3 år siden, så vant vi en budrunde på 2-3 timer med mange bud.

Etterpå sendte megler (Dnb Nor) oss en logg over alle bud, med nøyaktig oversikt over tidspunktene og hvem budgivere var. med tlf nummer adresse og alt.

Skrevet

Når jeg tenker meg om så stemmer det du sier, for man har krav på å få dokumentert bud som har kommet inn (bl.annet for å ikke kunne lure noen i budrunden).

Men når det gjelder å få vite hvem du byr mot i budrunden, er jeg temmelig sikker på at meglere ikke opplyser opp slik til vanlig.

En meglervenninne av meg har tidligere fortalt at de aldri opplyser om dette. Men om det kun gjelder firmaet hun jobber for vet jeg selvfølgelig ikke.

Men personlig syns jeg det høres drøyt ut om man skal få vite sånt når det pågår. Kan ikke skjønne hva man skal vite det for.

Gjest Harriet
Skrevet

Joda.

Når vi kjøpte boligen vår for 2-3 år siden, så vant vi en budrunde på 2-3 timer med mange bud.

Etterpå sendte megler (Dnb Nor) oss en logg over alle bud, med nøyaktig oversikt over tidspunktene og hvem budgivere var. med tlf nummer adresse og alt.

Jeg tror faktisk ikke megler har lov til å sende slike oversikter utav huset. Da vi solgte vårt hus fikk vi bestemme om jeg som selger og kjøper ville se oversikten, MEN vi fikk beskjed om at vi kun fikk se den på møtet og ikke ta den med oss. Hvilket heller ikke var aktuelt.

Skrevet (endret)

Du får ikke opplyst hvem du byr mot mens budrunden pågår. Men etter budrunden skal du få budlogg om du vinner - og vinner du ikke, kan du be om å få den fremlagt, men da får du se den anonymisert. Så eneste mulihet til å få vite navn på konkurrentene dine, er å vinne budrunden :)

Endret av -hild
Skrevet (endret)

Når jeg tenker meg om så stemmer det du sier, for man har krav på å få dokumentert bud som har kommet inn (bl.annet for å ikke kunne lure noen i budrunden).

Men når det gjelder å få vite hvem du byr mot i budrunden, er jeg temmelig sikker på at meglere ikke opplyser opp slik til vanlig.

En meglervenninne av meg har tidligere fortalt at de aldri opplyser om dette. Men om det kun gjelder firmaet hun jobber for vet jeg selvfølgelig ikke.

Men personlig syns jeg det høres drøyt ut om man skal få vite sånt når det pågår. Kan ikke skjønne hva man skal vite det for.

Jeg fant frem den gamle e-posten jeg fikk fra megleren rett etter at jeg vant budrunden.

Der sier min megler at:

"Vi er lovpålagt å sende deg budjournalen"... osv.

Hvorpå det er lagt ved et vedlegg over andre bud med alle detaljer. Navn. adresse.Tidspunkt for bud. Størrelse på bud, i kronologisk rekkefølge.

Samtidig googlet jeg litt og fant en eldre artikkel i forbindelse med at man forberedte mer åpenhet angående budrunder.

Det vil altså si at dagens regelverk, kan være noe mer åpent enn det jeg siterer her:

""Dine rettigheter

Dersom du har fått tilslaget på en bolig har du rett til innsyn i budrundene. Det vil si at du har rett til å få vite navnet på de øvrige budgiverne og til å få vite hva de har budt, når de har budt, budets varighet samt viktige forbehold som er tatt.

Dersom du ikke har fått tilslaget, men bare har vært med å by og du lurer på hva som har skjedd under budrundene, så har du rett til å få innsyn i de beløpene som er budt, når de er budt, budets varighet samt viktige forbehold som er tatt. Du kan imidlertid ikke kreve å få vite navnet på budgiverne.""

Endret av Østlandet
Skrevet

Trådstarter lurer på om man kan få vite hvem man byr mot mens budrunden pågår, ikke i etterkant som du viser til her.

Har aldri hørt om at man kan få opplysninger om dette under en budrunde, og kan som andre her heller ikke forstå hva man skal med de opplysningene?

Skrevet (endret)

Trådstarter lurer på om man kan få vite hvem man byr mot mens budrunden pågår, ikke i etterkant som du viser til her.

Har aldri hørt om at man kan få opplysninger om dette under en budrunde, og kan som andre her heller ikke forstå hva man skal med de opplysningene?

I mitt siste svar, er det svar til det trådstarter spør om i sin siste setning.

Endret av Østlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...