Gå til innhold

Julebakst-gaver


tette-nette

Anbefalte innlegg

Er så mange fine forslag for hjemme lagde gaver. Men jeg er ingen strikker desverre.

Noen som har noen oppskrifter på julegodt man kan gi bort?

Lagde ifjor daimflarn som var veldig gode, men vil jo gjerne lage noe annet iår :-)

Takk for alle svar :-)

(Gleder meg bare litt til jul :) planlegger jo allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gleder meg som en gal! :D Denne lagde jeg ifjor, bare klipper inn oppskriften fra bloggen min jeg:

Bountykuler

Liker/elsker/forguder du "Bounty", sånn som meg, kommer du til å DIGGE denne konfekten! "Bountykuler" består av deilig kokosfyll inni og lys kokesjokolade utenpå, og smaker akkurat som ekte "Bounty" - bare kanskje enda litt bedre...:-) Oppskriften gir 50 stk.

Ingredienser:

50 g smør

0,5 dl lys sirup

0,5 dl melis

2 dl kremfløte

200 g kokos

Pynt:

200 g lys kokesjokolade

Fremgangsmåte:

Ha smør, sirup, melis og kremfløte i en kjele. La blandingen småkoke i et par minutter, til massen blir hvit og seig i konsistensen (pass nøye på at varmen ikke er for sterk, se tips). Ta kjelen av platen og bland inn kokos. Avkjøl blandingen til den blir fast nok til å kunne formes.

Form kokosmassen til små kuler med hendene (det kan lønne seg å fukte hendene med vann innimellom trillingen). Legg kokoskulene på et brett som er dekket med bakepapir. Sett brettet i kjøleskapet i et par timer, til kulene har stivnet.

Smelt kokesjokoladen i en metallbolle over vannbad. Dypp kokoskulene raskt i sjokoladen ved hjelp av to gafler og legg dem tilbake på brettet med bakepapir. Sett brettet med de glaserte kulene tilbake i kjøleskapet. La stå kaldt

til sjokoladen har stivnet.

Løsne "Bountykulene" fra bakepapiret og ha dem i en tett boks med matpapir mellom lagene. Oppbevares i kjøleskapet (se tips).

Tips:

Pass på at du ikke koker kokosmassen for lenge og på for sterk varme, ellers danner det seg brun og seig karamell. Kokosmassen skal fortsatt være så å si hvit i fargen (eventuelt bare med en litt gylden nyanse) også etter at den er kokt.

Konfekten er meget holdbar. Den bør absolutt oppbevares i kjøleskapet, ellers smelter sjokoladen og konfekten blir klissete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 gr mørk sjokolade

2 dobble daim

75 gr mykt smør

1 dl brun sukker

1 dl sukker

1 egg

2 dl hvetemel

1 klype salt

1/2 ts bakepulver

2 dl havregryn

revet skall av en halv appelsin

hakk sjokoladen og daimen i småbiter

bland smør og sukker i en foodprocessor så bland i egg

bland sammen mel, salt og bakepulver

tilsett melblanding og havregryn i smøret

kna inn sjokolade og daimhakk

legg på bakepapir med en t-skje

stek midt i ovnen på 175 grader til de er gyldene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ThatWoodcut

Fløtekarameller:)

De har jeg laget to år på rad nå og de slår virkelig ann!

Jeg pleier å lage vanlig fløtekaramell, kakao og lime.

Men du burde ha selskap når du pakker inn, det er slitsomt!

:tristbla:

Oppskriftene finner på på tine.no:)

Og et tips på slutten: jo lengre koketid du har, jo hardere(og lettere å pakke inn) blir karamellene. Limekaremellene burde du koke litt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her henger jeg meg på. Har store planer om å gi bort Norgesglass med hjemmelagde godsaker oppi i år. Foreløpig har jeg bestemt meg for peppernøtter og brente mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Her henger jeg meg på. Har store planer om å gi bort Norgesglass med hjemmelagde godsaker oppi i år. Foreløpig har jeg bestemt meg for peppernøtter og brente mandler.

Brente mandler lager jeg også. De lager omtrent seg selv, og det er enkelt å lage store porsjoner som man igjen deler i mindre gaver :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi jeg gjerne følge med for gode tips! Jeg har planer om å lage brente mandler, kanskje får jeg tips til noe mer her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett, men dette er hva jeg har gitt tidligere:

* En stor bolle til Nisse-serviset fra Porsgrund

* En engel i glass (svigermor samler på engler)

* I år kommer jeg til å gi en lysestake fra Steninge Slott da de allerede har et fat i samme serien.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett, men dette er hva jeg har gitt tidligere:

* En stor bolle til Nisse-serviset fra Porsgrund

* En engel i glass (svigermor samler på engler)

* I år kommer jeg til å gi en lysestake fra Steninge Slott da de allerede har et fat i samme serien.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det er fine gaver, men det er da ikke julebakst-gaver? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde Biscotti i fjor, det var veldig populært og så er det fort gjort å lage mange :jepp:

Her er den versjonen jeg lagde http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=14743 men det finnes mange varianter av disse. Jeg brukte forresten sitronskall istedenfor appelsinskall.

Jeg lagde også fikenmarmelade http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Safting,-sylting-og-hermetisering/Fikenmarmelade men man kan godt ha i en kanelstang til eller kanskje skjære de opp på langs for det kom ikke så mye smak fra de når jeg fulgte oppskriften.

Et spørsmål om brente mandler, jeg lagde det og i fjord men jeg syntes det var noe herk å skille de fra hverandre på slutten. Skal det være det eller er det mulig jeg gjorde noe feil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gir bort konfekt, hvor mye gir dere til hver person? Og gir dere det som eneste gave? Jeg skal lage forskjellige typer konfekt (kanskje 7-8 forskjellige typer) som jeg skal gi bort. Til noen blir det det eneste de får mens andre vil få det som en liten ekstragave. Hadde vært kjekt å høre hvor mye andre gir bort, spesielt dersom noen gir bort dette som eneste julegave (altså ikke noe annet ved siden av). Som student har jeg ikke så god råd så det hadde vært kjekt å "slippe unna" å kjøpe mye annet ved siden av :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg er ikke så flink å bake og heller ikke så mye tid til det, så derfor drømmer jeg at noen skal gi meg hjemmelagede pepperkaker :) ferdig pyntete og sånt. Eller pepperkakedeig :) sånn at jeg kan klemme ut ulike figurer selv.

Tørrvare-kakemiks kan også være en ide for dem som ikke liker å bake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

Jeg har en liten drøm om å lage franske makroner og putte de i små søte pynta esker...

Men nå har jeg aldri prøvd å lage franske makroner, og jeg har heller ikke peiling på holdbarhet.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...