Solros Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Fakturaen fra ISS for kjøp av mat i kantinen er inkludert mva. Men, hvordan fører jeg dette da dette også er en utgift som er blitt trukket av de respektive ansattes lønn?
aluminium Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 De ansatte betaler vel inn på en konto som blir brukt til å betale regningen fra ISS. Jeg vil tippe at du fører en kreditering på den kontoen, selv om det nå er lenge siden jeg har drevet med bokføring. Husk selvsagt å trekke fra momsen og føre denne på inngående mva. Lønnen til de ansatte skal nok holdes langt utenfor dette...
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 De ansatte betaler vel inn på en konto som blir brukt til å betale regningen fra ISS. Jeg vil tippe at du fører en kreditering på den kontoen, selv om det nå er lenge siden jeg har drevet med bokføring. Husk selvsagt å trekke fra momsen og føre denne på inngående mva. Lønnen til de ansatte skal nok holdes langt utenfor dette... Det er vel ikke akkurat fradrag for mva vedrørende maten man serverer i kantina, så dette innlegget må du bare se bort fra. Slik vil jeg foreslå at du gjør dette: faktura fra ISS: kredit 2400 leverandør Debet 5910 kantinekostnad ikke fradrag for mva Ved lønnskjøring: kantinetrekket må føres som nettolønnstrekk, dvs kantinetrekket ikke skal redusere skattegrunnlaget for de ansatte. når du bokfører lønningen reduserer kantinetrekket utbetalingen til de ansatte og føres typisk som kredit 5910 (dvs en reduksjon av kanintekostnaden)
Solros Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Hm, ok. Men, revisoren hadde sagt at kantinekostnaden skal innberettes som lønn slik at det også skal skattes av beløpet. Får sjekke ut med Mamut om de har noen forslag . Samt at fakturaen fra ISS er inklusiv mva og da bør vel firmaet også kunne trekke fra mva? Endret 13. oktober 2010 av Solros
Jellyfish Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Hm, ok. Men, revisoren hadde sagt at kantinekostnaden skal innberettes som lønn slik at det også skal skattes av beløpet. Får sjekke ut med Mamut om de har noen forslag . Samt at fakturaen fra ISS er inklusiv mva og da bør vel firmaet også kunne trekke fra mva? Det foreligger ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift på anskaffelser til velferdsformål for ansatte, jf. Merverdiavgiftsloven 2009 § 8-3 første ledd bokstav d. Det betyr at selv om fakturaen er inkludert mva, så kan ikke selskapet trekke av denne inngående momsen. Slik er det også på en del andre kostnader. Det er rett at kantinekostnaden skal innberettes som lønn, det er derfor viktig at kostnadene føres på en egen konto slik at man hele tiden har oversikt på dette. Endret 14. oktober 2010 av Jellyfish
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå