Snil@ Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Kan vel kanskje si at vi har vært heldige og ikke hatt noe mas om det før nå. Vet det er mange i klassen hans som begynte med MSN for lenge siden. Tror han ønsker å chatte med en jente han er sånn delvis (?!) sammen med. Hva bør vi se opp for? Og er det greit for en snart 13 åring å få MSN? Har jo selvfølgelig pratet med ham om at man må være forsiktig med hva man skriver på nett, en ting er når man snakkker og kan få med tonefall, et smil etc.(det er jo ikke alltid smilieys er det samme) men ting kan høres mer ufint når man skriver det. Dette gjelder jo selvfølgelig like mye når man skriver meld. Så, hører gjerne fra noen som har mer erfaring med dette enn meg.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Hvem han har som kontakter på MSN. Det skal være venner, ikke fremmede.
Gjest Raindrops Skrevet 10. oktober 2010 #3 Skrevet 10. oktober 2010 Dere burde også ta en prat på hva som er greit å trykke på av linker. Mange får virus på msn som sender ut farlige linker til alle kontaktene, der det fremstår som en link til noen morsomme bilder eller en blogg. Som oftest er det da skrevet på engelsk at man skal trykke på linken for å se de kule bildene, hvis han vet at personen som sendte linken egentlig er norsk så burde han gå ut i fra at det er et virus. Sånn ellers har jeg ingen klar formening om det er ok å ha msn eller ikke, men jeg mener å huske at jeg hadde det selv da jeg var 12-13 år, uten at det var noe problemer forbundet med det.
Piper Skrevet 10. oktober 2010 #4 Skrevet 10. oktober 2010 Hvordan man snakker på msn, at det ikke er lov til å si stygge ting. Og at12 åringen skal gi beskjed til deg, om noen sier stygge ting til han. Veldig lett å si noe stygt, når personen ikke står rett fremfor en. Bare legge til personen han kjenner, og ikke føle seg presset til å legge til personer man ikke kjenner.
SmallTalk Skrevet 10. oktober 2010 #5 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg fatter ikke hva som er problemet med at en 12-åring skal få ha MSN. :klø: Gi beskjed om at han kun får legge til folk han kjenner, at aldri skal gi fra seg mailadressa si til mennesker han ikke vet hvem er og at han ikke skal klikke på linker han ikke får svar tilbake på hva er. Da har du dekket opp det som potensielt kan gå galt.
goille Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Enig med de over her...du kan også loggføre samtalene hvis du føler behov for det Her har alle barna MSN, til og med minstemann på 7, men han har kun søsken og familie på vennelista si. Her har MSN faktisk vært med og bidratt til økt skrive og leselyst
Gjest Raindrops Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg synes ikke du burde lese chatloggen hans, med mindre du av en eller annen grunn skulle tro han er innblandet i noe alvorlig. Man har rett på privatliv selv om man er barn.
goille Skrevet 10. oktober 2010 #8 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg synes ikke du burde lese chatloggen hans, med mindre du av en eller annen grunn skulle tro han er innblandet i noe alvorlig. Man har rett på privatliv selv om man er barn. Er enig i dette, mente bare at loggen kunne være til hjelp ved evt. ufred/mobbing o.l...
LilleMy28 Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Ta gjerne en gjennomgang på nettvett, men det er ikke sikkert det går helt inn, de er tross alt barn, så sørg for å oppdatere antivirus ukentlig (minst). Ta backup (legg over på CD, DVD, ekstern harddisk etc) av viktige ting på den PC'en som blir brukt. Ellers er det en grei regel å si at PC kun brukes i fellesrom, ikke innelåst på eget rom. Da har dere litt kontroll uten at det er et stort inngrep i barnets privatliv, og da er det selvsagt fint om dere respekterer privatlivet slik at dere ikke til stadighet går forbi og kan se på skjermen. Poenget er at dere ser da hvordan humøret er og sjansen for at de går over grenser dere ikke ønsker er gjort litt mindre. Og legg bort PC og mobil ved leggetid slik at chatten ikke går utover nattesøvnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå