missLynch Skrevet 10. oktober 2010 #21 Skrevet 10. oktober 2010 Enig med deg, Meaty- drikkepresset på slike sammenkomster er veldig slitsomt. Jeg kjøper meg ofte Munkholm- og da ser jeg mange par stirrende øyne, som formelig oser av "er du gravid??" :gjeiper: Man kan faktisk ha det koselig sammen uten å drikke alkohol. Jeg vil faktisk MYE heller gå på kino eller en skitur med et par kollegaer, enn å møte 20 stk på pub.
Gjest strykebrett Skrevet 10. oktober 2010 #22 Skrevet 10. oktober 2010 Enig med deg, Meaty- drikkepresset på slike sammenkomster er veldig slitsomt. Jeg kjøper meg ofte Munkholm- og da ser jeg mange par stirrende øyne, som formelig oser av "er du gravid??" :gjeiper: Man kan faktisk ha det koselig sammen uten å drikke alkohol. Jeg vil faktisk MYE heller gå på kino eller en skitur med et par kollegaer, enn å møte 20 stk på pub. Jeg drikker også ofte munkholm eller bare kaffe/brus, heldigvis er det ikke noe sånn press der jeg jobber nå. Men jeg vet hva dere mener, har vært borti det før. Syns det er helt idiotisk at man må forsvare at man velger vekk alkohol. Man får jo det verste forhøret av og til av å kjøpe seg en farris. Må si at jeg godt kan forstå at folk ikke orker å gå ut med jobben hvis det er sånn hver gang.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #23 Skrevet 10. oktober 2010 Der det er drikkepress er jo det en grunn i seg selv til å ville takke nei... jeg er forsåvidt glad i alkohol selv, men vet at det ikke hadde vært bra hverken for helse eller økonomi å bli med kollegaer ut kanskje flere ganger i måneden, våte hytteturer etc. Dessuten er det ubehagelig når enkelte ikke greier å begrense seg, eller en selv blir for full.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #24 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg deltar på julebord og møter stort sett opp på lønningspilsen, om jeg ikke har planer på privaten. Jeg dropper ikke planer med venner for å gå på lønningspilsen med jobben. Vi har innimellom fester, og har jeg ikke annet å gjøre møter jeg opp.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #25 Skrevet 11. oktober 2010 Alkohol spiller altfor stor rolle i vårt arbeidsliv. Jeg opplever å ikke bli invitert på "wining and dining" på kveldstid når vi har besøk fra kollegaer fra kontorer andre plasser i verden. Jeg antar at det skyldes at jeg ikke drikker p.g.av at jeg var med noen ganger tidligere, og det var meget høy party-faktor på disse "wining and dining". Men for all del, jeg synes det bare er liksågreit å ikke bli invitert, det er ikke noe opplegg jeg liker å være med på, også slipper jeg da å finne på undskyldning for å ikke bli med. Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #26 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er med noen ganger, om det ellers passer, fordi det ofte skjer noe litt utenom det vanlige - gratis drikke, eller de har leid hele skibakken så vi får låne utstyr og bruke heisen gratis. Og fordi det er koselig å drikke uten at man absolutt må ut på byen. Dessuten må det jo være noen der til å ta bilder av alt det dumme de fulleste gjør Men som regel finner jeg bare på ting med en eller to gode kolleger jeg anser som venner.
MissStiles Skrevet 11. oktober 2010 #27 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg og en til på jobben er de som arrangerer en aktivitet hver måned. Enten om det er bowling, kino, lønningspils eller andre ting. Av og til lengre tid i forveien, andre ganger et par dager før. Både mange og ikke mange som er med. Jeg er som regel med på det meste, om jeg selv også kan. Uansett vanskelig å finne en dag hvor 30 stk kan. Men jeg har god kontakt med mange på jobb og synes det er hyggelig å finne på ting utenfor jobb.
Lillemeg25 Skrevet 11. oktober 2010 #28 Skrevet 11. oktober 2010 Der jeg jobba før(klesbutikk) var vi veldig sosiale hele gjengen og fant på ting på fritiden. Vi var en sammensveisa gjeng. Der jeg jobber nå er det ikke sånn. Her blir det bare julebord og jobbfest som vi har hver sommer. Mest pga at her jobber det mest folk i 40-60 åra. Er noen i 30 og 20 årene å men hovedsakelig eldre folk.Som er en del år eldre enn meg. Så blir ikke så mye sammenkomster med de nei. Som andre sier kommer det ann på alder og åssen kollegaer man har. Julebord og den jobbfesten holder for meg for å si det sånn
Alice123 Skrevet 11. oktober 2010 #29 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg ser for meg at dette kommer helt ann på arbeidsplass og livsituasjon. Jeg er ung og jobber i et veldig ungt miljø med mange ansatte (100+) på min avdeling. Jeg syntes det er kjempekoselig å ta en øl/kaffe/is etter jobben med kollegaer. Men det blir ofte "klikkete" siden vi er så mange, og da blir det naturlig at de forskjellige klikkene går sammen. Jeg har fått mange nye venner via jobben, og har ikke noe problem med å spise middag, gå på byen, ta korte helgeferier med flere av mine kollegaer. Men om jeg hadde barn og hus og jobbet i en liten avdeling (10-) med mennesker i forskjellige aldersgrupper hadde saken vært en helt annen. Da hadde nok jeg også syntes det var slitsomt.
Christiane_W Skrevet 11. oktober 2010 #30 Skrevet 11. oktober 2010 I butikkjobben jeg hadde mens jeg studerte hadde vi et veldig sosialt miljø. De fleste ekstrahjelpene var studenter og de øvrige ansatte var også ganske jevnaldrende, så vi fant på mye sosiale ting sammen. Det var lønningspils, fredagspils og stadige fester og sammenkomster. Det var kjempeålreit og vi hadde et veldig bra arbeidsmiljø. Butikken var (og er fortsatt) kjent som en bra studentarbeidsplass. Siden jeg den gangen ikke hadde kjæreste og var ny i byen deltok jeg på det meste og skaffet meg mange venner og et godt nettverk på den måten. På min nåværende arbeidsplass er det stor aldersspredning på de ansatte og vi har svært forskjellige livssituasjoner, så det blir ikke så mye sosialt. Vi har julebord, sommerfest og "kick-off" vår og høst. Det har vært gjort forsøk på å dra i gang lønningspils, men det er nesten ingen som møter opp, så det har blitt lagt dødt. Jeg dro på lønningspilsen noen ganger, om jeg ikke hadde andre planer, og det hadde jeg fortsatt med om det hadde vært oppmøte så de hadde fortsatt.
tineline Skrevet 12. oktober 2010 #31 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg ser for meg at dette kommer helt ann på arbeidsplass og livsituasjon. Jeg er ung og jobber i et veldig ungt miljø med mange ansatte (100+) på min avdeling. Jeg syntes det er kjempekoselig å ta en øl/kaffe/is etter jobben med kollegaer. Men det blir ofte "klikkete" siden vi er så mange, og da blir det naturlig at de forskjellige klikkene går sammen. Jeg har fått mange nye venner via jobben, og har ikke noe problem med å spise middag, gå på byen, ta korte helgeferier med flere av mine kollegaer. Men om jeg hadde barn og hus og jobbet i en liten avdeling (10-) med mennesker i forskjellige aldersgrupper hadde saken vært en helt annen. Da hadde nok jeg også syntes det var slitsomt. For meg har det ikke så mye med arbeidsplass og livssituasjon å gjøre, som behovet for å ikke være sosial. Jeg er utadvendt som person, men etter en dag på jobb har jeg stort behov for å være for meg selv. I helgene også, eller sammen med gamle venner jeg kan være helt meg selv med, og kjæresten. På jobben er jeg en ganske annen enn privat, og sånn sett ønsker jeg ikke at kolleger skal treffe privat-tineline for ofte.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #32 Skrevet 13. oktober 2010 Er det bare meg som ikke bryr meg om å bli med på sosiale "kom i sammen" på arbeidsplassen? Kan jeg finne en utvei for å ikke møte opp/delta, så gjør jeg det. De gangene jeg stiller opp, så går det jo greit, men jeg er jo ikke den som bidrar til at kvelden blir kjekkere for de andre. Misforstå meg riktig, jeg er sosial og prater endel ved lunsjen, men ut på et opplegg, der "nå skal vi ha det morsomt" er jeg ikke god på. Overflatisk pjatt kan jeg ikke, så jeg er nok ikke den som de fleste vil sette seg ned ved siden av i slike sammenhenger. Vet ikke helt hvor jeg vil henn med dette innlegget, er kanskje bare et lite hjertesukk nå i forkant av alle sosiale tilstelninger på jobben som kommer nå i forkant av, og etterkant av julen. Er det bare meg som blir stressa og gruer meg? På alle mine arbeidsplasser har vi kjøpt kaffe til hverandre i lunchen og utover dagen, vi tuller en del og når vi reiser til utlandet sammen, starter vi alltid morgenen med et glass vin og det fortsetter med kaffe, middager og vin helt til reisen er slutt. Jobber med siviløkonomer og advokater. Vi er veldig sosiale og tuller om det meste
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #33 Skrevet 14. oktober 2010 Tilbringer ikke fritiden med folk som jeg såvidt klarer å jobbe med.
Karmosin Skrevet 15. oktober 2010 #34 Skrevet 15. oktober 2010 Tilbringer ikke fritiden med folk som jeg såvidt klarer å jobbe med. Haha! Ja, signerer.
Rosalie Skrevet 15. oktober 2010 #35 Skrevet 15. oktober 2010 Vi har ikke veldig mange sosiale arrangementer i løpet av et år, så prøver å delta på de som er. Man lærer faktisk kollegaene sine å kjenne på en annen måte når man er utenfor kontoret, og det er en fordel når man jobber tett sammen med deadlines hengende over seg til enhver tid. Dessuten er det god sosial trening, og man får trent på small talk i en meget uformell setting. Noe som kommer godt med for de aller fleste av oss. Vi har sosial dag + kveld med hele firmaet en gang på våren. Båttur med kunder (som er en sosial øvelse både overfor kollegaer og kunder) på vårparten. Sommeravslutning med kontoret (enkel middag med god drikke etter jobb en dag). Rakfisklag med kontoret på kontoret. Julebord med hele firmaet. Samt teamsamling hvor vi reiser bort noen døgn. Ved de arrangementene som omfatter hele firmaet, flys ansatte ved distriktskontor til byen vi har hovedkontor, og innlosjeres på hotell for anledningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå