AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Neon som vet hva man kan få per mnd i sosialstønad? (ved ca husleie på 3500)
Daniel84 Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 man skal vel ha rundt 3500 kr å leve for i mnd, så da får du ca 7000 kommer an på hvor gammel du er da
Frøken Blå Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Hver enkelt kommune har egne satser for sosialhjelp. Staten har laget noen anbefalinger for livsopphold (mat, hygieneartikler, transport osv), men kommunene trenger ikke følge disse satsene. I tillegg kan man få støtte til konkrete utgifter som strøm og husleie. Hvor mye man kan få vil også her variere, men 3500 høres ikke for mye ut. Hvor mye man får kan også avhenge av om man søker engangsstøtte eller om man trenger sosialstønad på varig basis. Den eneste måten å få vite sikkert er å levere en søknad i din kommune.
Daniel84 Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg fikk 3500 når jeg fikk sosial stønad. :/ Bor i trondheim. Satsene hadde visst gått ned i år, fra rundt 5000 til 3500 i mnd. Helt sykt.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Du får dekket rimelig husleie + strøm + et beløp til livsopphold. I min kommune er der på 5100 pr måned for en enslig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg fikk 3500 når jeg fikk sosial stønad. :/ Bor i trondheim. Satsene hadde visst gått ned i år, fra rundt 5000 til 3500 i mnd. Helt sykt. Slutt å syt, studenter har mye mindre å leve for! Vi får litt over 6000 kr, og vi får ikke dekket boutgifter, slik at etter at husleie og strøm er betalt, sitter jeg igjen med 2000 kr.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Å nå må dere studenter slutte å klage. Dere har bevisst gått inn for å være student og kan klare å tilpasse dere situasjonen. I tillegg så kan der jobbe ved siden av. Det kan ikke en sosialklient gjøre for det blir trekk krone for krone. Du må da ha en jobb som gir mer netto enn sosialstønad. I tillegg så¨er dere gjerne unge og har ikke all verden av utgifter. Mange av dere har heller ikke barn å forsørge. NN
Daniel84 Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Slutt å syt, studenter har mye mindre å leve for! Vi får litt over 6000 kr, og vi får ikke dekket boutgifter, slik at etter at husleie og strøm er betalt, sitter jeg igjen med 2000 kr. Er enig i at stundentene får lite i studielån (det har jo ikke gått opp på maaaange år) Men, da kan du vel bare ta deg en jobb i fritiden som mange andre? Er mye egen studie, og ledige helger.. og som noen andre skriver, så har dere vel heller ikke så mye utgifter. Så slutt å syt sjøl !
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #9 Skrevet 13. oktober 2010 Å nå må dere studenter slutte å klage. Dere har bevisst gått inn for å være student og kan klare å tilpasse dere situasjonen. I tillegg så kan der jobbe ved siden av. Det kan ikke en sosialklient gjøre for det blir trekk krone for krone. Du må da ha en jobb som gir mer netto enn sosialstønad. I tillegg så¨er dere gjerne unge og har ikke all verden av utgifter. Mange av dere har heller ikke barn å forsørge. NN Ja, vi studenter kan ha deltidsjobb ved siden av studiene (noe de fleste også har). Men kan ikke sosialklienter også jobbe da? Jeg syter faktisk ikke selv om jeg har det trangt økonomisk, men jeg blir irritert når andre som har mer penger å rutte med enn meg syter og klager. Hva med å gjøre noe med situasjonen selv?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #10 Skrevet 13. oktober 2010 Ja, vi studenter kan ha deltidsjobb ved siden av studiene (noe de fleste også har). Men kan ikke sosialklienter også jobbe da? Jeg syter faktisk ikke selv om jeg har det trangt økonomisk, men jeg blir irritert når andre som har mer penger å rutte med enn meg syter og klager. Hva med å gjøre noe med situasjonen selv? jeg er egentlig ganske enig med deg. hadde sosialklienter kommet seg ut i full jobb ville de hatt nok utbetalt. hvorfor er det ikke mer krav til at sosialklienter får seg jobb?? det er jo tross alt snakk om friske oppegående mennesker som burde ville sitt eget beste! (hadde det vært sykdom i bildet hadde de vært innunder nav trygd) så vanskelig er det da ikke å få seg en jobb..
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #11 Skrevet 13. oktober 2010 Er enig i at stundentene får lite i studielån (det har jo ikke gått opp på maaaange år) Men, da kan du vel bare ta deg en jobb i fritiden som mange andre? Er mye egen studie, og ledige helger.. og som noen andre skriver, så har dere vel heller ikke så mye utgifter. Så slutt å syt sjøl ! Sosialklienten ber studenten skaffe seg jobb. Look at the pot calling the kettle black.
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #12 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Ja, vi studenter kan ha deltidsjobb ved siden av studiene (noe de fleste også har). Men kan ikke sosialklienter også jobbe da? Jeg syter faktisk ikke selv om jeg har det trangt økonomisk, men jeg blir irritert når andre som har mer penger å rutte med enn meg syter og klager. Hva med å gjøre noe med situasjonen selv? For de fleste er det en midlertidig ytelse, men jeg er enig med at de ikke har noe å klage over. Sosialstønad skal være siste utvei, og være akkurat nok til at ma overlever i hverdagen. Det skal ikke være noe luksus. Man skal ikke kunne kjøpe seg ny tv eller putte litt inn på sparekontoen hver måned. Kun nok til å overleve om man så må vri og vende på hver eneste krone! Må si jeg har høy respekt for alle studenter som vrir og vender på hver krone for at de ønsker å ta en høy utdannelse! jeg er egentlig ganske enig med deg. hadde sosialklienter kommet seg ut i full jobb ville de hatt nok utbetalt. hvorfor er det ikke mer krav til at sosialklienter får seg jobb?? det er jo tross alt snakk om friske oppegående mennesker som burde ville sitt eget beste! (hadde det vært sykdom i bildet hadde de vært innunder nav trygd) så vanskelig er det da ikke å få seg en jobb.. Det er mange som havner på sosialkontoret fordi de ikke har krav på noe fra gamle trygdekontoret. Man har ikke jobbet lenge nok til å få sykepenger, man har brukt opp rettighetene sine på rehabiliteringspenger (tenk f.eks på rusmisbrukerne?) - nå hetende arbeidsavklaringspenger også videre. Syns det blir litt feil å si at dersom det er sykdom i bildet ville de ligget under gamle trygdekontoret. Men nei, det er mange som vil gå på sosialstønad. Minner mamma sin venninne. Hun har hatt fosterhjem i en del år. En av hennes barn hadde en kjæreste som dukket opp til alle tider på dagen. Hun var kjempefortvilet over han for han var kjempestolt (snakk om gutt på rundt 18 år) fordi han fikk sosialstønad for å gjøre ingenting! Er uenig med deg at det ikke er så vanskelig å få seg jobb. Det er en frustrasjon blant mange. Norge har fortsatt mange tusen arbeidsledige (altså mottakere av dagpenger). Edit: Litt her og der! Endret 13. oktober 2010 av Christina_
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #13 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg fikk 3500 når jeg fikk sosial stønad. :/ Bor i trondheim. Satsene hadde visst gått ned i år, fra rundt 5000 til 3500 i mnd. Helt sykt. Er enig i at stundentene får lite i studielån (det har jo ikke gått opp på maaaange år) Men, da kan du vel bare ta deg en jobb i fritiden som mange andre? Er mye egen studie, og ledige helger.. og som noen andre skriver, så har dere vel heller ikke så mye utgifter. Så slutt å syt sjøl ! Haven't said a word
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #14 Skrevet 13. oktober 2010 For de fleste er det en midlertidig ytelse, men jeg er enig med at de ikke har noe å klage over. Sosialstønad skal være siste utvei, og være akkurat nok til at ma overlever i hverdagen. Det skal ikke være noe luksus. Man skal ikke kunne kjøpe seg ny tv eller putte litt inn på sparekontoen hver måned. Kun nok til å overleve om man så må vri og vende på hver eneste krone! Må si jeg har høy respekt for alle studenter som vrir og vender på hver krone for at de ønsker å ta en høy utdannelse! Det er mange som havner på sosialkontoret fordi de ikke har krav på noe fra gamle trygdekontoret. Man har ikke jobbet lenge nok til å få sykepenger, man har brukt opp rettighetene sine på rehabiliteringspenger (tenk f.eks på rusmisbrukerne?) - nå hetende arbeidsavklaringspenger også videre. Syns det blir litt feil å si at dersom det er sykdom i bildet ville de ligget under gamle trygdekontoret. Men nei, det er mange som vil gå på sosialstønad. Minner mamma sin venninne. Hun har hatt fosterhjem i en del år. En av hennes barn hadde en kjæreste som dukket opp til alle tider på dagen. Hun var kjempefortvilet over han for han var kjempestolt (snakk om gutt på rundt 18 år) fordi han fikk sosialstønad for å gjøre ingenting! Er uenig med deg at det ikke er så vanskelig å få seg jobb. Det er en frustrasjon blant mange. Norge har fortsatt mange tusen arbeidsledige (altså mottakere av dagpenger). Edit: Litt her og der! sorry, men kjøper ikke helt det du skriver her. For det første er det faktisk ikke så vanskelig å få seg en jobb i norge.. men da må man være innstilt på å ta det men får!! sosialstønad skal som du skriver være en midlertidig løsning, ikke noe man skal få måned etter måned. Og de fleste som er syke får som regel sykepenger etc fra nav trygd. selvsagt finnes det noen som ikke har opparbeidet seg et sykepengegrunnlag, men dette gjelder ikke de fleste mottakere av sosialstønad. rusmisbrukere er et dårlig eksempel, det finnes flere støtteordniger for dem enn for "vanlige folk", men nok en gang handler det om å ville selv, og å føye seg etter de krav som settes. Og ja, det finnes mange mottakere av dagpenger i norge, men du tror vel ikke at alle disse er aktive jobbsøkere under hele dagpengeperioden?? det kjempefint at de som virkelig trenger hjelp i en liten periode får det, men det er rett og slett for enkelt å få sosilasønad i norge og derfor blir det for mange som utnytter denne muligheten!
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #15 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) sorry, men kjøper ikke helt det du skriver her. For det første er det faktisk ikke så vanskelig å få seg en jobb i norge.. men da må man være innstilt på å ta det men får!! Ja, det handler om innstilling, men det er fortsatt ikke bare bare å få seg en jobb. Syns det er snevert å si at dersom man er innstilt på at man vil jobbe så får man seg en jobb, så enkelt er det faktisk ikke! Noen mister motivasjonen etter x antalle intervjuer og x antalle leverte søknader. Motivasjonen for de fleste ville jo vært å få kjøpt mat, betalt husleie osv. men dette dekkes enkelt av staten i dag. Eneste motivasjonen er at man ønsker noe å gjøre om dagen, men som sagt, den tror jeg forsvinner litt etter hvert. En annen mulighet er at noen syns det er deilig med "fritiden". sosialstønad skal som du skriver være en midlertidig løsning, ikke noe man skal få måned etter måned. Ja, det har vært tanken til regjeringen, men det har blitt til noe som en del får måned etter måned. Og de fleste som er syke får som regel sykepenger etc fra nav trygd. selvsagt finnes det noen som ikke har opparbeidet seg et sykepengegrunnlag, men dette gjelder ikke de fleste mottakere av sosialstønad. rusmisbrukere er et dårlig eksempel, det finnes flere støtteordniger for dem enn for "vanlige folk", men nok en gang handler det om å ville selv, og å føye seg etter de krav som settes. Ja, og nei! Det er ikke alle som har opparbeidet rettigheter. Den største andelen får fra gamle trygdekontoret, men det er fortsatt en andel som må ta den lange veien til sosialkontoret fordi de ikke har opparbeidet seg rettighetene som må til i følge av folketrygdloven. Kan også bruke dagpenger som eksempel, eller kanskje uførepensjon? Man må ha bodd i Norge i 5 år før sykdommen inntreffer. Dvs. har du bodd i Norge i 4 år og 11 måneder - også blir arbeidsufør, så ender man opp på sosialkontoret - måned etter måned etter måned! Jeg kan ikke si meg enig om at rusmisbrukere er et dårlig eksempel. La oss ta på rehabiliteringspenger. De må først ha vært arbeidsufør i 52 uker, være under aktiv behandling av noe slag, og kunne da få rehabiliteringspenger i 52 uker. Etter det må man tilbake på sosialkontoret i nye 52 uker før de kan søke om rehabiliteringspenger igjen. Aner ikke hvordan det er nå som det heter AAP, men sånn var det i hvertfall før. Og ja, det finnes mange mottakere av dagpenger i norge, men du tror vel ikke at alle disse er aktive jobbsøkere under hele dagpengeperioden?? Referer til første avsnitt. det kjempefint at de som virkelig trenger hjelp i en liten periode får det, men det er rett og slett for enkelt å få sosilasønad i norge og derfor blir det for mange som utnytter denne muligheten! ENIG! Endret 13. oktober 2010 av Christina_
Daniel84 Skrevet 13. oktober 2010 #16 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg er sykemeldt, så nei, jeg kan ikke jobbe. Da hadde jeg jo selvfølgelig gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå