Plommetreet Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg skal gifte meg borgelig men har aldri vært i et borgelig bryllup. Hva snakker egentlig vigsleren om?
fruBeist Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 Vielsen vår på tinghuset tok bare noen få minutter. Husker ærlig talt ikke stort fra den, så det var godt at pappa filma Men mener å huske at vigsleren snakka om å ta vare på hverandre og på kjærligheta, og ikke glemme de gode samtalene.
Anglofil Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Vi har vielsen ute, vielsen blir borgelig. Vi har ikke snakket så mye med mannen som skal vie oss enda, men jeg tenker det er jo mye av det man ønsker selv. Personlig har jeg aldri vært i en borgelig vielse før, derfor blir det spennende å se hva han legger opp til, men vi får som sagt bestemme det vi ønsker selv. Jeg får heller svare her når jeg vet nærmere hvordan vielsen blir lagt opp. Det blir ihvertfall en trompetist som skal spille solo under vielsen, deretter tenker jeg at han som vier oss prater litt om kjærlighet, tilhørighet etc, generelt ting vi er opptatt av. Det blir nok ikke så fryktelig annerledes enn en kristen vielse, bare at snakk om Gud, Jesus og alt det som tilhører kirka ikke vil være med. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Vi hadde borgerlig bryllup. Hun leste et dikt, snakket om det å være gift, erklærte oss som rette ektefolk og deretter signerte vi papirene. Det hele gikk veldig fort. Men vi hadde en fantastisk vielse. Trodde det bare var 'inn som samboere, ut som ektefolk'. Og strengt tatt var det vel slik. Vi satt ute og venta på 'vår tur'. Men likevel var det vi som var i fokus og vår vielse. Jeg er kjempe fornøyd med dagen!
Plommetreet Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2010 Vi har bestilt vigsler gjennom sosialhumanistene og skal gifte oss på egen adresse. Jeg ville bevist ikke gifte meg på Tingjuset nettopp fordi seremonien er kjapp og upersonlig. Dessuten så ville jeg ikke ha masse brylupsbilder på trappa til tinghuset. Det er jo ikke akkurat et pent hus her i Oslo. Det blir nok årnings. Var bare nyskjerrig på om noen viste hva som foregikk.
Barcelone Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Tror at humanetikerne også kan holde vielser. Svigerinna til den ene tanta mi er vigsler for dem. Tror de legger veldig opp etter hvordan brudeparet selv ønsker det. Dere kan jo sjekke litt rundtforbi =o)
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har flere venner som har brukt humanetisk vigsler, og vi skal selv også vies av humanetisk forbund. Vielsene har vært veldig flotte, og vigsleren har holdt en lang og personlig tale til ekteparet hvor hun tok opp en rekke forhold som de hadde snakket om i sin samtale med vigsleren. Hun snakket om deres syn på hverandre, morsomme opplevelser, betydningen av gjensidig respekt mv. Det var skikkelig kjekt å høre en slik tale som var så personlig og som virkelig fikk frem essensen av paret som giftet seg. Tips fra mine venninner er å bruke en del tid i forkant av samtalen med vigsler og tenkte på hva som er spesielt med din kjære, små detaljer som du setter pris på i hverdagen etc. Desto mer informasjon dere kan gi til vigsler om slike ting, desto bedre blir talen. Ut over vigsel talen er det svært åpent hva en kan gjøre mht dikt, musikk osv. Lykke til!
Evelin Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Dere blir vel bedt om å komme til en samtale med vigsler i forkant av bryllupsdagen,vil jeg tro? Da går dere vel gjennom innholdet og får sikkert mulighet til å påvirke noe. Hilsen Evelin Endret 11. oktober 2010 av Evelin
mp84 Skrevet 13. oktober 2010 #9 Skrevet 13. oktober 2010 Sosialhumanistene har en fast vigselstekst som de utfører, så legger dere til evt musikk, dikt o.l
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå