Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om å planlegge økonomi før en får barn, lurer jeg på hvilke utgifter dere har på tenåringene deres... Det er i tråden stipulert ca. 1 mill pr. barn, og dette høres reelt utfra mine beregninger.

Når barna er små har man utgifter til barnehage, men så er jo klærne billigere. Hos oss går det flere tusen i måneden pr. tenåring i direkte utgifter. Riding og sport. I tillegg klær, skoleturer, skoleball, idrettsarrangementer. Så kommer indirekte utgifter som at man må ha tilpasset hus, mat, mobil osv... Uten å ha regnet nøyaktig på det, tror jeg de direkte utgiftene pr. tenåring kommer på minst 2500 kr pr. mnd.

Lurer på hvordan andre har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke regnet med det, men finner ikke 1 mill. som usansynlig.

Når barnet blir født så trenger man en del i starten. Man arver og låner så kostnaden til f.eks. klær er ikke så høy selv om de vokser fort. Vogn skal byttes og det samme med bilsete. Bleier og barnemat (hurra for priskrig). Barnehage er rimelig (jeg bet. 4000 for mine). Så kommer skolestart og SFO.

Du må ha større bolig enn om du bodde alene eller som par.

Mat, opplevelser, aktiviter, ferie mm koster.

Du bruker veldig mye mer strøm med barn boende hjemme. Vann også fordi som betaler etter vannforbruk.

Utgifter til klær gjør et hopp når de går fra barnestørrelse til voksen. Husker jeg fikk nesten sjokk når det gjaldt skotøy. Stor forskjell i pris på str. 35 og 36.

Så har du tenåringer i huset. De spiser mer. Gutter spiser mye mer. De har ønsker om litt merkeklær, aktiviteter, mobil og fritid. Muligens så er det en skoletur til utlandet. Noen må ha tannregulering og så har vi konfirmasjon.

Så har du videregående med bøker og utstyr samt busskort. De vokser fortsatt og klær må byttes ut. Husker poden vokste ut av alt tøyet sitt i løpet av 4 mnd.

Puh!

Jeg har aldri regnet på det. Har egentlig bare vært glad for at jeg har fått det til å gå rundt.

Nå bor jeg alene og jeg skal si at utgifter til strøm, vann og mat har sunket betraktelig.

Nina

Skrevet

Det koster mer å ha tenåring enn ett småbarn. Tror det går 2400 bare til lommepenger, pluss at faste fritidsaktivieter blir betalt. Når barna blir 18 forsvinner barnetrygden, og småbarnstillegg hvis ene forelder går på aap, hadde de fleste hatt mer behov for i tenårene.

Skrevet

Sko og klær koster ikke mye mer hvis du er bevisst på kvalitet fra før.

Skrevet

Sko og klær koster ikke mye mer hvis du er bevisst på kvalitet fra før.

Det gjør det.

Har alltid vært kvalitetsbevisst. Spesielt sko og enkelte ytterplagg. Det er et stort hopp i prisen når det går fra barn til voksen. Skotøy "kommer tidligere" enn klær.

Har du en tenåringsgutt så kan han være over på voksentøy når han er 14 år.

Skrevet

Inspirert av tråden om å planlegge økonomi før en får barn, lurer jeg på hvilke utgifter dere har på tenåringene deres... Det er i tråden stipulert ca. 1 mill pr. barn, og dette høres reelt utfra mine beregninger.

Når barna er små har man utgifter til barnehage, men så er jo klærne billigere. Hos oss går det flere tusen i måneden pr. tenåring i direkte utgifter. Riding og sport. I tillegg klær, skoleturer, skoleball, idrettsarrangementer. Så kommer indirekte utgifter som at man må ha tilpasset hus, mat, mobil osv... Uten å ha regnet nøyaktig på det, tror jeg de direkte utgiftene pr. tenåring kommer på minst 2500 kr pr. mnd.

Lurer på hvordan andre har det?

Tilpasset hus for tenåringer? Hva mener du?

Skrevet

Det gjør det.

Har alltid vært kvalitetsbevisst. Spesielt sko og enkelte ytterplagg. Det er et stort hopp i prisen når det går fra barn til voksen. Skotøy "kommer tidligere" enn klær.

Skoa (vintersko) til sønnen min på 2 år koster kr 1 000,-, og det koster normale sko for meg også.

Skrevet

Det gjør det.

kjære deg. jeg jobber i skobutikk, og kan si deg at en spess modell koster vanligvis mellom 100 og 250 mer fra barn til voksen. trenger jo ikje gå fra billigsko til lacoste...

Skrevet

kjære deg. jeg jobber i skobutikk, og kan si deg at en spess modell koster vanligvis mellom 100 og 250 mer fra barn til voksen. trenger jo ikje gå fra billigsko til lacoste...

Jeg har da ikke sagt at jeg har gått fra billigsko til Lacoste.

Jeg sier at det er et prishopp når du bikker 36(?). Selv på samme skomodell. Har heller ikke sagt at skoene blir dobbelt så dyrt. Sier bare noe om at fra barn til voksen så blir det et prishopp som merkes godt. Når barnet går fra barn til voksen er jo også individuelt. Her hadde jenta 38 i sko da hun var 13 år, men tynn som et rangel så det var ikke problemer med å bruke barneklær.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er viktigere å kjøpe gode sko/støvletter og godt yttertøy til en 4-åring enn til meg siden barnet bruker det på en helt annen måte en meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...