Gå til innhold

Har vi råd til å få barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Villemy
Skrevet

Jeg og min kjære har begynt å tenke tanken om å prøve å bli foreldre snart.

Mannen min er i 100 % fast og trygg jobb, mens jeg har 50 % fast jobb.

Har prøvd i mange år å få økt stillingsprosent og søkt på nye jobber uten hell. Så nå er vi leie av at min jobbsituasjon skal holde oss tilbake med å få barn.

Vi har en inntekt på ca. 30 000 kr i måneden tilsammen etter skatt.

Vi eier hus og bil og har det godt økonomisk i hverdagen. For å si det sånn så kan vi spise biff når vi vil :) Hvor mye koster det å ha et barn? Jeg regner jo med at det kommer en del gaver fra ivrige besteforeldre den første tiden + at vi kan arve en del klær :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har mer enn grei nok inntekt til å få barn så det er bare å sette i gang.

Jeg forsørger to barn og bolig med drøye 20 000 utbetalt.

Gjest Villemy
Skrevet

Wow 20000 bolig og 2 barn. Da går det nok med 30 000 ja:)

Jeg er veldig planlegginsmenneske og vil jo egentlig at alt skal være i orden med jobb før vi får barn, men jeg tror man kan bli spør hvis man skal planlegge for mye :)

Skrevet

Barn koster heller ikke all verden når de er små. Klart man trenger en del ting i starten, men mye kan kjøpes brukt eller man arver eller får. Bare vent til de blir tenåring du ;) men da har du sikkert 100% jobb.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn, men leste en plass at et gjennomsnittlig barn koster rundt 1 million å forsørge fra alder 0 til alder 18 år. Dette høres litt lite ut i mine ører, men det er jo stor forskjell på familiene og hva ungene "koster".

Jeg må bære legge til at jeg syns det er kjempe flott av dere å tenke på om dere har økonomi eller ikke til å få barn. Det går ikke an å planlegge akkurat det til punkt og prikke, kanskje får dere et barn med en sykdom som krever ekstra utgifter, f.eks. Men det fins så mange foreldre som ikke tenker i det hele tatt. Barna får ikke gå på fotballtrening eller drive med musikk fordi foreldrene ikke har råd å betale. De får lite eller ingen hjelp økonomisk når de studerer. Og alt mulig sånne ting som ikke er nødvendig, men veldig greit å ha penger til :)

Endret av Independent_
Skrevet

Jeg lurer litt på hva de tar med i beregningen når de sier at et barn 0-18 år koster 1 million. Jeg og søsteren min må ha kostet en reell formue da, vi som hadde hest sammen i mange år som mamma og pappa betalte stallplass, dyrlege og alt mulig for. Når vi ble 16 ble det mye lettere siden vi kunne ta deltidsjobber og tjene inn en del penger selv.

Skrevet

Jeg lurer litt på hva de tar med i beregningen når de sier at et barn 0-18 år koster 1 million. Jeg og søsteren min må ha kostet en reell formue da, vi som hadde hest sammen i mange år som mamma og pappa betalte stallplass, dyrlege og alt mulig for. Når vi ble 16 ble det mye lettere siden vi kunne ta deltidsjobber og tjene inn en del penger selv.

Sifo-modellen.

Skrevet

Men det fins så mange foreldre som ikke tenker i det hele tatt. Barna får ikke gå på fotballtrening eller drive med musikk fordi foreldrene ikke har råd å betale.

Den blir for lettvint. At mange foreldre ikke tenker i det hele tatt.

Nei, man planlegger ofte ikke et samlivsbrudd eller sykdom hos barn eller en selv. Man planlegger ikke dårlig råd i mange år. Ting skjer underveis.

For meg høres det TS sin situasjon helt ypperlig.

Skrevet

Den blir for lettvint. At mange foreldre ikke tenker i det hele tatt.

Nei, man planlegger ofte ikke et samlivsbrudd eller sykdom hos barn eller en selv. Man planlegger ikke dårlig råd i mange år. Ting skjer underveis.

For meg høres det TS sin situasjon helt ypperlig.

Så en 16-åring som har ubeskyttet sex med en gutt bare fordi hun har lyst og blir gravid - er det å tenke?

Skrevet

Så en 16-åring som har ubeskyttet sex med en gutt bare fordi hun har lyst og blir gravid - er det å tenke?

Dette er situasjonen til alle familier med dårlig råd. :roll:

Gjest Villemy
Skrevet

Å nå ble jeg glad og betrygget på en gang :)

Vi vil jo det beste for barnet og at barnet skal kunne ha det greit i forhold til vår økonomi. Men ikke på en bortskjemt måte! Sikkert litt feil å si, men jeg har lært av andres feil når det gjelder barneoppdragelse og skal gjøre mitt beste for å unngå slike ting selv.

Wow kanskje vi blir prøvere etter nyttår da :) Synes det virker helt uvirkelig!!!! Jeg som mamma lissom. Kan ikke helt se for meg det før jeg er der :) Hehe. Men sånn er det vel for mange....man er usikker på det ukjente :) Godt jeg har fått øve litt ved å ha tantebarn :)

Skrevet

Og husk at selv om man får en del nye utgifter når barnet kommer, er det noen utgifter som blir lavere også. For oss er i alle fall utgiftene for ferie og restaurantbesøk betraktelig redusert.

Gjest Villemy
Skrevet

Sant det. Dessuten har vi hytte som det kun koster bensin å dra til :)

Skrevet

Jeg og min samboer er ikke i samme "båt" som dere, men vi begynner vel å nærme oss. Vi er begge i 100 %, men kjøpte vår første leilighet sammen nylig og jeg har hvertfall litt betenkeligheter med å få barn med det første. Ikke fordi vi ikke har råd, som det blir sagt så er det ikke de største utgiftene som kommer i begynnelsen, men fordi vi nå skal inn i en situasjon hvor vi må tenke litt mer på hva penger brukes til.

Jeg hadde en diskusjon med min storebror for noen år siden om det å få barn til riktig tid. Han mente at det ikke finnes en riktig tid; et barn er en velsignelse som man skal ta i mot uansett. Men jeg synes det høres ut som at dere har funnet "riktig" tid, det høres ut som at dere er klare for den store utfordringen som barn kan være :)

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...