makkapakka Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 hva har skjedd oppi hodet på denne stakkars mammaen? Panikk fordi bilen stoppet på e18? skulle skyndte seg å få tak i bensin før babyen våknet? Førstegangsmamma og ikke kommet inn i rytmen at man faktisk er to og ikke en lenger uansett hvor du skal? ville det være "fort gjort å glemme" i en panikksituasjon? eller kan det bare ikke skje når man har en baby?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 høres ut som en trist sak, har du link?
SmallTalk Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Etter å ha lest her inne, så er det tydeligvis ganske vanlig at man ikke er ved sine fulle fem etter å ha fått barn. Det kan faktisk ha vært noe så enkelt som at hun var godt borte i hormontåka.
makkapakka Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2010 høres ut som en trist sak, har du link? står på fremsiden på vg nett...
Harlekin Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Kan ikke finne det må VG nett. Uansett tror jeg dette var ammetåke, nybakt mor, panikk og forvirring i en salig blanding. Stakkars mamma, og baby.
NovaFlare Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 Mamma fortalte meg at da min storesøster var spedbarn, så greide de å kjøre fra henne på en parkeringsplass, etter de hadde satt fra seg henne i bagen for å lempe inn varer. De snudde heldigvis før de hadde rukket og kjørt noe lenger enn i 20 sekunder, men det satte en støkk i ho tror jeg. Rart å forestille seg, siden vår mor er så overbeskyttende og forsiktig som det bare er mulig å bli
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 Rart å forestille seg, siden vår mor er så overbeskyttende og forsiktig som det bare er mulig å bli Antakelig den hendelsen som gjorde henne slik .
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #8 Skrevet 9. oktober 2010 Hva er det beste alternativet å gjøre i en sånn situasjon, hvis man ikke har mobiltelefon i bilen?
Gjest MANN30 Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 Det er helt normalt å være totalt forvirra når man har fått barn... Hormonell tåke ja. Stakkars damen. Ganske idiotisk å legge ut om en sånn sak i media, denne dama kommer til å møte så mye motstand - selv om at det bare var en glipp.
SummerJoy Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 Kjenner jeg blir sikkelig provosert av alt dette maset om ammetåka! Dette har ingenting med ammetåke å gjøre, dama har garantert et par skruer løs....
Gjest MANN30 Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Kjenner jeg blir sikkelig provosert av alt dette maset om ammetåka! Dette har ingenting med ammetåke å gjøre, dama har garantert et par skruer løs.... DU har garantert et par skruer løs
SummerJoy Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) DU har garantert et par skruer løs Jeg vet nå ikke jeg... Er ikke jeg som unnskylder det å forlate en 7 uker gammel baby på E18, ved påstå at det bare dreier seg om en helt normal "barsel-forvirring"... Du har nok like mange skruer løs som denne dama... Endret 9. oktober 2010 av SummerJoy
Gjest BabyBlue Skrevet 9. oktober 2010 #13 Skrevet 9. oktober 2010 Hormontåke? Hva søren er det for slags unnskyldning? En som ender opp med å etterlate ungen sin på E18 lider ikke av hormontåke; hun må ha en farlig nedsatt intelligens! Herregud så mange dårlige mødre det finnes i denne verdenen
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 Hva er det beste alternativet å gjøre i en sånn situasjon, hvis man ikke har mobiltelefon i bilen? Trill bilen ut på veiskulderen, og gjør ett av to: 1. Haike/gå til en bensinstasjon og ta med ungen. 2. Stoppe en bil og forklare situasjonen, og spørre pent om de kan kjøre og hente en kanne drivstoff for deg.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Dere som fnyser av ammetåke, har dere vært der selv? Man kan være totalt på bærtur som nybakt mamma. Jeg har selv dratt fra den ene ungen min. Jeg kom riktignok ikke så langt før jeg kom på at den sto en liten pjokk i bilsetet hjemme i gangen.
SummerJoy Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Dere som fnyser av ammetåke, har dere vært der selv? Ja. Ammetåken for meg dreide seg bla. om å være fjern iforhold til andre. Jeg klarte f.eks. ikke konversere så bra og følge med i samtaler. Men i forhold til babyen var jeg en hauk. Alt dreide jo seg om babyen den første tiden,og man blir oppslukt i den. Er jo det som er ammetåke! Å være uforsvarlig er noe helt annet........ Endret 9. oktober 2010 av SummerJoy
Piper Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Ja. Så fordi du ikke hadde det slik, kan det ikke være at andre har det på en annen måte enn der du var? I den perfekte verden gjør ingen mennesker noe feil, men vi har ikek kommet dit enda. Hva som skjedde, er det ingen av oss som vet her inne. Noen ganger tenker vi på det vi burde ha gjort i ettertid, men i situasjonen så klarer vi ikke å finne samme tanke. Veldig lett å være "etterpåklok". Det finnes de som ikke klarer å redde sitt barn som holder på å drukne, fordi de fryser til i situasjonen. Det finnes de som ikke klarer å hjelpe til å krisesituasjoner, fordi de får sjokk og ikke klarer å fungere. Det finnes mødre som er helt vekke når de ammer, og klarer ikke å huske noe i det hele tatt. Og der regner jeg med at du ikke har vært, for da hadde du ikke kommet meden så bastantmelding som du gjør her inne. De færreste hadde gjort det på den måten denne damen gjorde det, men det er ikke dermed sagt at hun har en skrue løs likevel. Kanskje litt tankeløs, men det kan de fleste være i mange situasjoner. Helt utrolig hva man kan glemme av og til, men man må ha opplevd det for å forstå det kanskje.
Gjest nn Skrevet 9. oktober 2010 #18 Skrevet 9. oktober 2010 Trill bilen ut på veiskulderen, og gjør ett av to: 1. Haike/gå til en bensinstasjon og ta med ungen. 2. Stoppe en bil og forklare situasjonen, og spørre pent om de kan kjøre og hente en kanne drivstoff for deg. 3. (Som burde være første punkt ifølge politiet) Ring politiet og be om hjelp, eller stopp en bil og be de ringe politien for deg
Piper Skrevet 9. oktober 2010 #19 Skrevet 9. oktober 2010 http://www.ringerike-sykehus.no/index.php?M=PV&documentid=204 Ammetåke skyldes hormonelle forandringer. Melkehormonet prolaktin virker søvndyssende, noe som er en stor fordel når du har vært våken om natten for å amme. Dette kan føre til at du opplever å bli litt glemsk, men det er stor forskjell på hvordan den enkelte kvinne opplever ammetåke. Menn kan også få tendens til barseltårer og ammetåke, dog ikke helt på samme måte som kvinner. Det å bli foreldre setter i gang store psykiske prosesser både hos mor og far. ”Ikke vent at du skal forelske deg i barnet ditt med en gang. Å elske et barn er akkurat som andre kjærlighetsforhold. Noen ganger er det en plutselig og overveldende følelse, andre ganger kommer kjærligheten langsommere. Noen ganger er du ikke en gang klar over at du elsker før det skjer noe som truer med å skille dere fra hverandre.”
SummerJoy Skrevet 9. oktober 2010 #20 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) http://www.ringerike-sykehus.no/index.php?M=PV&documentid=204 Ammetåke skyldes hormonelle forandringer. Melkehormonet prolaktin virker søvndyssende, noe som er en stor fordel når du har vært våken om natten for å amme. Dette kan føre til at du opplever å bli litt glemsk, men det er stor forskjell på hvordan den enkelte kvinne opplever ammetåke. Menn kan også få tendens til barseltårer og ammetåke, dog ikke helt på samme måte som kvinner. Det å bli foreldre setter i gang store psykiske prosesser både hos mor og far. Ikke vent at du skal forelske deg i barnet ditt med en gang. Å elske et barn er akkurat som andre kjærlighetsforhold. Noen ganger er det en plutselig og overveldende følelse, andre ganger kommer kjærligheten langsommere. Noen ganger er du ikke en gang klar over at du elsker før det skjer noe som truer med å skille dere fra hverandre. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16001:ammetake&catid=142:christian-anker&Itemid=97 "Amming får også hjernen til å utskille endorfiner som har en ytterlig beroligende effekt. Til sammen kan disse hormonene bidra til å skape tilstanden som er kjent som ammetåke. En slags salig zombietilværelse hvor mor har mer enn nok med seg selv og babyen, og i liten grad klarer å ta innover seg annet som skjer rundt henne AMMETÅKE BARE TULL? Hvorvidt disse hormonene har noen virkelig effekt på kvinnens mentale kapasiteter, er imidlertid slett ikke sikkert. I 2009 fulgte australske forskere 2500 kvinner i ti år uten å finne forandringer i hjernen før og etter graviditeten. Det fikk sjefsforsker Helena Christensen ved Australian National University til å konkludere med at ammetåka er en myte. De australske forskerne mente tvert i mot å se en forbedring i de kognitive evnene til kvinnene etter graviditeten. Videre undersøkte forskerne kvinnenes hukommelse og evne til logisk tenking både før og etter graviditeten, og fant ingen forskjell..." Og hvorfor bringer du kjærlighet til barnet inn i saken? Man har da plikt til å opptre forsvarlig iforhold til barnet selvom følelsene ikke er på plass? Usaklig. Endret 9. oktober 2010 av SummerJoy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå