Gjest LineaKristine Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) (kan hende jeg har skrevet i feil kategori, men fant ingenting som passet) Jeg lånte bort en høytaller til en venninne som hun skulle bruke på en fest. Nå har det seg slik at den høytalleren er helt sprengt og jeg aner ikke hva den ligger i verdi, siden jeg har ikke kjøpt den, den er faren min sin. Avtalen mellom venninnen min og meg var at hun skulle ha hele ansvaret for at den høytalleren skulle være i orden etter festen, ellers måtte hun betale. Men problemet mitt er at jeg har null peiling på hva denne høytalleren koster, og jeg vet ikke hvem jeg skal spørre. Jeg tør ikke spørre faren min, fordi han har sagt gang at disse høytallerne er veldig dyre. Så jeg tenkte å få dem fikset mens han ikke er hjemme. Så det jeg lurer på er om noen vet hva en Klipsch SF-1 høytaller koster? Bilde: http://ii.alatest.com/product/600x400/a/a/Klipsch-Synergy-SF-1-Floorstanding-Loudpeaker-Single-Black-0.jpg Det er kanskje litt feil å spørre i et "dame forum"? Men har noen peiling på om det går an å reparere en sprengt høytaller, eller må venninnen min kjøpe en helt ny? Endret 9. oktober 2010 av LineaKristine
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 Ser att de selges rundt om i USA for 199dollar. Så da kan du vel enkelt regne ut dollarkursen selv.
Gjest LineaKristine Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Ser att de selges rundt om i USA for 199dollar. Så da kan du vel enkelt regne ut dollarkursen selv. Ok, takk
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Dollarkursen har jo ingenting med hva den koster her i landet. Det er jo prisen her som er viktig. Google og se om du finner det i noen butikker her i Norge.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Dollarkursen har jo ingenting med hva den koster her i landet. Det er jo prisen her som er viktig. Google og se om du finner det i noen butikker her i Norge. De sier litt om verdien uansett dollarkursen.. hadde de kostet 1000dollar i en nettbutikk i usa så sier det seg jo selv att de er dyrere enn de til 199dollar.. det er jo uansett en veileder.. Tror faktisk det blir vanskelig å få tak i det høytalerne i Norge...
ozzy33 Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 hmmmm he he har endel erfaring med dyrere type stereo anlegg. Kan hende du har et problem hvis din far er en "stereoentusiast" mange dyrere høytalere er såkalt homogenetiske og skal "spilles inn" for å virke perfekt. Jeg har infinity høtalere som har en "innspillings tid" på 100 timer. Du kan sikkert få noen til å bytte elementer i den , men den kan spille endel forskjellig i visse toneområder..... Tenkte det var et lite tips på veien .
SusanneGullet Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 De høytalerene koster rundt 10 000 lapper. Du kan prøve og se om du får tak i selve høytaleren, da blir det jo mye billigere og bare bytte den ut enn og kjøpe helt ny. Hvis ikke, så må vel venninda di ut med 10 lapper.
Epifant Skrevet 10. oktober 2010 #8 Skrevet 10. oktober 2010 (endret) 10 000,- er for en surroundpakke med flere høyttalere. For å si det slik; prisen for å reparere høyttalerne er nøyaktig den samme om faren din vet om det eller ikke, så forklar hva som har skjedd og si du skal dekke kostnadene. Sannsynligvis vil høyttalerne spille litt annerledes etter reparasjonen, så det blir mest riktig at han selv får velge hva som skal gjøres. Det er også flere ting som kan være istykker, så istedetfor å knote med det selv og risikere at han oppdager det uansett ville jeg sagt det først som sist. I beste fall er ett av elementene ødelagt, da slipper du unna med 3-400,- for et nytt (vill gjetting) fra Audiocompaniet. I verste fall er samtlige elementer og begge delefiltrene ødelagt, da er nok billigste løsning å kjøpe et brukt par identiske høyttalere; $199 per stykk +moms og frakt fra USA... Endret 10. oktober 2010 av Epifant
Scorpion Skrevet 10. oktober 2010 #9 Skrevet 10. oktober 2010 Sikkert bare diskantelementene som har røket. Regner med at du får lyd (bass), men nesten ikke hører hva som synges? Da er det bare å bytte diskantene på høyttalerne. De koster sikkert et sted mellom 4-700 per stk og pleier å være enkle å bytte.
Gjest LineaKristine Skrevet 11. oktober 2010 #10 Skrevet 11. oktober 2010 hmmmm he he har endel erfaring med dyrere type stereo anlegg. Kan hende du har et problem hvis din far er en "stereoentusiast" mange dyrere høytalere er såkalt homogenetiske og skal "spilles inn" for å virke perfekt. Jeg har infinity høtalere som har en "innspillings tid" på 100 timer. Du kan sikkert få noen til å bytte elementer i den , men den kan spille endel forskjellig i visse toneområder..... Tenkte det var et lite tips på veien . Hehe, takk for et flott svar Faren min har sitt eget firma, så han driver sikkert med noen sånne kompliserte greier. Men jeg tror jeg må snakke med han jeg
Gjest LineaKristine Skrevet 11. oktober 2010 #11 Skrevet 11. oktober 2010 De høytalerene koster rundt 10 000 lapper. Du kan prøve og se om du får tak i selve høytaleren, da blir det jo mye billigere og bare bytte den ut enn og kjøpe helt ny. Hvis ikke, så må vel venninda di ut med 10 lapper. Ja, stakkars hun. Men sagt er sagt så det var hennes ansvar. Jeg så et par like høytallere på finn.no, men de er jo svarte, og jeg har brune(trefarge) høytallere, så det funket dårlig. Men jeg får nok bare ta meg en prat med faren min(som kommer til å klikke veggis).
Gjest LineaKristine Skrevet 11. oktober 2010 #12 Skrevet 11. oktober 2010 Sikkert bare diskantelementene som har røket. Regner med at du får lyd (bass), men nesten ikke hører hva som synges? Da er det bare å bytte diskantene på høyttalerne. De koster sikkert et sted mellom 4-700 per stk og pleier å være enkle å bytte. Ja, man kan nesten høre hvilken sang det er liksom, men bassen er jo helt på bunn og det er en veldig stygg lyd som kommer ut av høytalleren. Det var jo ikke så dyrt! - Vet du hvem man skal kontakte/hvor de har slike butikker man kan levere høytalleren sin? - Har hørt at man ikke kan levere slikt hos HiFi butikker, men da vet jeg ikke om flere butikker/folk man kan kontakte :s
Gjest LineaKristine Skrevet 11. oktober 2010 #13 Skrevet 11. oktober 2010 10 000,- er for en surroundpakke med flere høyttalere. For å si det slik; prisen for å reparere høyttalerne er nøyaktig den samme om faren din vet om det eller ikke, så forklar hva som har skjedd og si du skal dekke kostnadene. Sannsynligvis vil høyttalerne spille litt annerledes etter reparasjonen, så det blir mest riktig at han selv får velge hva som skal gjøres. Det er også flere ting som kan være istykker, så istedetfor å knote med det selv og risikere at han oppdager det uansett ville jeg sagt det først som sist. I beste fall er ett av elementene ødelagt, da slipper du unna med 3-400,- for et nytt (vill gjetting) fra Audiocompaniet. I verste fall er samtlige elementer og begge delefiltrene ødelagt, da er nok billigste løsning å kjøpe et brukt par identiske høyttalere; $199 per stykk +moms og frakt fra USA... Takk for svar Må nok prate med faren min da, blir vanskelig å fikse dette alene! Kan hende faren min klarer å fikse det selv også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå