Gå til innhold

Være tung i alpint


Anbefalte innlegg

Skrevet

Aksel Lund Svindal fortalte i kveldens Senkveld hvor bra det var at han endelig hadde kommet seg opp i vekt. Dette fikk meg til å stusse på noe jeg egentlig alltid har lurt på. Hvorfor er det en fordel å være tung i alpint? Nå er det en stund siden jeg tok fysikk, men jeg mener å huske at massen ikke har noe å si for hvor fort noe beveger seg når det faller eller beveger seg langs et skråplan. I vei og fartligningene inngår jo ikke massen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aksel Lund Svindal fortalte i kveldens Senkveld hvor bra det var at han endelig hadde kommet seg opp i vekt. Dette fikk meg til å stusse på noe jeg egentlig alltid har lurt på. Hvorfor er det en fordel å være tung i alpint? Nå er det en stund siden jeg tok fysikk, men jeg mener å huske at massen ikke har noe å si for hvor fort noe beveger seg når det faller eller beveger seg langs et skråplan. I vei og fartligningene inngår jo ikke massen.

Du sier det akkurat selv egentlig. Massen har ikke mye å si på hvor stor fart du oppnår.

Derfor vil en økning i kroppsvekt ikke si noe på hvor stor hastighet du potensielt kan oppnå, men i praksis så er det slik at jo tyngre du er, uten å påvirke den fysiske størrelsen (og luftmotstand/etc) jo større gjennomsnittshastighet klarer du å ha. Det har litt med massetreghet, moment og egentlig hvor mye energi man innehar.

Feks vil en lettere løper være mer utsatt for bremsing fra luften siden det er lettere å stoppe han enn en som er tyngre. Det samme gjelder motstanden i underlaget.

Skrevet

Aksel Lund Svindal fortalte i kveldens Senkveld hvor bra det var at han endelig hadde kommet seg opp i vekt. Dette fikk meg til å stusse på noe jeg egentlig alltid har lurt på. Hvorfor er det en fordel å være tung i alpint? Nå er det en stund siden jeg tok fysikk, men jeg mener å huske at massen ikke har noe å si for hvor fort noe beveger seg når det faller eller beveger seg langs et skråplan. I vei og fartligningene inngår jo ikke massen.

Det skyldes rett og slett luftmotstanden. Både tyngdekraften og underlagsfriksjonen som virker på alpinisten vil skalere med massen, og vil derfor, som du korrekt antyder, gi opphav til likt bidrag til akselerasjonen, uavhengig av massen. Luftmotstanden, derimot, er uavhengig av massen. Gitt samme effektive tverrsnittsareal normalt på fartsretningen vil luftmotstanden være den samme. Akselerasjon er jo som kjent kraft delt på masse, dermed vil luftmotstanden gi et masseavhengig bidrag til akselerasjonen. Jo større masse alpinisten har desto mindre blir bidraget til akselerasjonen fra luftmotstanden. I og med at luftmotstanden virker mot bevegelsen, vil dette innebære en større netto-akselerasjon i bevegelsesretningen.

Med andre ord, dersom alpinistene hadde konkurrert i lufttomt rom, ville ikke de tjukke alpinistene hatt noen fordel. Tvert i mot, ville jeg tippet at de lettere ville fått en fordel, da forholdet mellom areal og volum spiller en stor rolle for hvor mye kraft man kan generere per masse. Men til syvende og sist så ville det ikke spilt noen rolle, da alle sannsynligvis ville dødd! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...