AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #1 Skrevet 8. oktober 2010 Har en aktiv kattunge på ca 4 mnd, som ikke ser ut til å reagere på straff. Har valgt meg ut mine fights, ca 2-3 ting han absolutt ikke får lov til. Har vært konsekvent. Sier hardt nei, spruter vann, og hvis han er vill lenge, bærer jeg ham på badet, et sted han ikke liker. Likevel avtar ikke atferden. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Roser ham når han er flink
fruBeist Skrevet 8. oktober 2010 #2 Skrevet 8. oktober 2010 Kastrer han når han blir gammel nok. VI skal inn med vår i slutten av måneden, og han er født i slutten av april. Hannkatter blir roligere når de er kastrert. Her i hus går det mye på vannspruting og å fjerne han fra situasjonen, men han "glemmer" fra gang til gang. Han vet så utrolig godt at han gjør noe galt når han f.eks klorer på lenestolen, spiser av matskåla til storebroren (de har ikke samme fòr) eller klatrer i bokhyllene. Men gjør det gang på gang lell. Satser på at det blir litt bedre i alle fall når han er kastrert.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #3 Skrevet 8. oktober 2010 Kastrer han når han blir gammel nok. VI skal inn med vår i slutten av måneden, og han er født i slutten av april. Hannkatter blir roligere når de er kastrert. Her i hus går det mye på vannspruting og å fjerne han fra situasjonen, men han "glemmer" fra gang til gang. Han vet så utrolig godt at han gjør noe galt når han f.eks klorer på lenestolen, spiser av matskåla til storebroren (de har ikke samme fòr) eller klatrer i bokhyllene. Men gjør det gang på gang lell. Satser på at det blir litt bedre i alle fall når han er kastrert. Ja, det er det som er så frustrerende. Han vet han gjør noe galt - ser det på hele ham, men likevel fortsetter han. Skal kastrere ham i desember
Gjest Thefainter Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Ta han i nakkeskinnet og si "nei!". Er ikke noen vits i å straffe han noe mer, da kan han bli nervøs. Etterhvert hjelper det, han er fortsatt veldig ung. Vi mennesker lærer ikke hva "nei!" betyr med engang vi heller
Gjest Raindrops Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Husker det tok en del tid med kattene mine, men nå holder det ofte at jeg bare sier "pssst!" når de gjør noe de vet de ikke har lov til. Ble også lettere etter at de ble kastrert. Noen ting vil jeg aldri få plukket av dem, ofte jeg må reise meg opp å komme halvveis bort før de slutter med hva de nå enn gjør som de ikke skal. Men de holder seg iallefall nede fra alle bord og vekk fra skap, så jeg klarer å leve med det
fruBeist Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 jeg gleder meg til minsten slutter å klatre i seksjonen på stua! Han river ned ting støtt og stadig. Gammlefar på 9 år har plutselig begynt å spasere på spisestuebordet, noe han ikke gjorde før. Han skal stort sett opp i vinduskarmen, men setter seg av og til godt til rette på bordet. Får en sprut eller 5 hver gang, men slutte gjør han ikke. *sukk* disse kattene! Så uskikkelige og pøblete, men så herlige og kosete :rødme:
Gjest Raindrops Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 Kanskje han har en liten midtlivskrise, med et lite opprør Husker hvor vanskelig mine ble da vi flyttet. Plutselig var visst ikke kjøkkenbenken forbudt sone mente de, og det tok en halv evighet og en del kjefting fra en frustrert matmor før de nå endelig holder seg til stoler og gulv. Jeg liker litt at de er selvstendige og gir litt f i hva jeg sier da, selv om jeg kan bli veldig sint på de av og til.
fruBeist Skrevet 9. oktober 2010 #8 Skrevet 9. oktober 2010 Kanskje han har en liten midtlivskrise, med et lite opprør Husker hvor vanskelig mine ble da vi flyttet. Plutselig var visst ikke kjøkkenbenken forbudt sone mente de, og det tok en halv evighet og en del kjefting fra en frustrert matmor før de nå endelig holder seg til stoler og gulv. Jeg liker litt at de er selvstendige og gir litt f i hva jeg sier da, selv om jeg kan bli veldig sint på de av og til. Hehe! Ja, kanskje det. Eller så tar han etter veslebroren som går akkurat der det passer han. Ungdomsopprør og midtlivskrise i hus på samme tid? Joda, da blir det liv, rai-rai!
Colargol Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) En kattemor ville jo tatt ham i nakkeskinnet -så det er jo en grei måte å fjerne kattungen fra situasjonen på, ikke løft ham opp og bær han på "koselig vis" Da vår katt var liten så brukte mamma appelsinskall for å lære henne hva hun ikke skulle gjøre og hvor hun ikke skulle gå. Katter hater lukten av appelsin -så om du legger noen tørkede appelsinskall på sofaen (på en pose eller noe så du ikke ødelegger stoffet) eller hvor du nå enn vil at katten skal holde seg unna så vil den ikke en gang prøve å nærme seg (de har jo god luktesans), og vil etterhvert forbinde stedet med vond lukt. Å si nei eller lage en bestemt lyd konsekvent vil også funke. Du får vel bare prøve deg frem! Endret 9. oktober 2010 av Colargol
Green Lady Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 Hvis kattungen er fire måneder allerede, kan han kastreres Han er gammel nok. Det er vel i den alderen de begynner å bli kjønnsmodne også?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Katten kan kastreres. Men det å sprute vann.. gjorde vondt i hjertet mitt resten av dagen hvis jeg gjorde det, + at jeg fikk tips om å IKKE sprute vann, fordi hvis katten ser til stadig at det er du som spruter så kan det gå utover oppførselen fra katten mot deg.... Du kan også bruke 2 fingre og ta to korte klapp på pannen til katten,(ikke hardt selvfølgelig) sånn som katter gjør når de slåss.
fruBeist Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 Katten kan kastreres. Men det å sprute vann.. gjorde vondt i hjertet mitt resten av dagen hvis jeg gjorde det, + at jeg fikk tips om å IKKE sprute vann, fordi hvis katten ser til stadig at det er du som spruter så kan det gå utover oppførselen fra katten mot deg.... Du kan også bruke 2 fingre og ta to korte klapp på pannen til katten,(ikke hardt selvfølgelig) sånn som katter gjør når de slåss. Her i hus er det jeg som er strengest på oppdragelsen av kattene, og som bruker spruteflaska mest (nå høres det nesten ut som jeg spyler kattene, men det gjør jeg ikke ) Kattungen er veldig kosete med meg, og har neppe tatt noen skade av en vannsprut innimellom. For meg er det viktig at katten får straff i det han gjør noe galt, for at han skal forstå hvorfor han blir straffa. Har han klatra opp på spisestuebordet mens jeg sitter i sofan, så har han hoppa ned før jeg kommer bort og får klappa to fingre i panna hans. Bruker jeg spruteflaska hopper han ned med en gang, og har større sjans for å forstå hvorfor han får sprut. Ofte fjerner han seg fra situasjonen bare han ser at jeg har flaska i hånda klar til sprut.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #13 Skrevet 9. oktober 2010 En fire måneder kattunge er på mange måter en liten baby, så det er begrenset hvor mye man får oppdratt dem. Bare fjern den fra situasjonen og si nei når den gjør noe galt, og godta at kattunger spinner rundt overalt, det er en del av læringen dens. Å straffe den for det blir som å straffe en toåring for at den søler når den spiser. Dette er en fase som går over av seg selv mellom seks og tolv måneder, og i mellomtiden må du bare sette bort de tingene du er mest redd for. Og sørg for at han har klatre/klorestativ og leker som ruller og lager lyd, så øker du muligheten for at han fokuserer på disse tingene fremfor møbler og gardiner.
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 Det som hjalp med min kattunge da hun gikk på bordet, kjøkkenet etc var at jeg holdt opp en hånd og sa "ah ah ah" høyt. Akkurat som Cesar Milan gjør med hundene. Nå har katten lært! Men det tar tid. De roer seg ned disse kattene etter kastrering/sterilisering.
Aurora M. Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 En fire måneder kattunge er på mange måter en liten baby, så det er begrenset hvor mye man får oppdratt dem. Bare fjern den fra situasjonen og si nei når den gjør noe galt, og godta at kattunger spinner rundt overalt, det er en del av læringen dens. Å straffe den for det blir som å straffe en toåring for at den søler når den spiser. Dette er en fase som går over av seg selv mellom seks og tolv måneder, og i mellomtiden må du bare sette bort de tingene du er mest redd for. Og sørg for at han har klatre/klorestativ og leker som ruller og lager lyd, så øker du muligheten for at han fokuserer på disse tingene fremfor møbler og gardiner. Enig i denne. Etter min mening bør de få utfolde seg mest mulig fritt. Sørg heller for at den ikke skader seg på noe i hjemmet, og rydd bort det du er mest redd for så lenge. Det er viktig å huske på at dette er en periode som går over. Det er ikke slik at en kattunge som får lov til å gå på bord og benker og ellers gå "bananas" inne, kommer til å fortsette med det resten av livet. Når de blir voksne, får være ute og få naturlig stimulans, slutter de med alt sånt i 99% av tilfellene. Å sette for mange grenser for en kattunge med roping og vannspruting bidrar ikke til annet enn å gjøre den stresset. Katter er ekstremt nysgjerrige av natur og det er en del av læringsprosessen å undersøke ALT som befinner seg innen rekkevidde. Men er det noe du absolutt ikke vil den skal gjøre, så holder det rikelig å løfte den bort og si nei. Som vedkommende over sier: Sørg for at katten får nok annen stimuli, og lek med den så den blir skikkelig sliten. Og husk, det går over!
fruBeist Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Her er det både løping og klatring og leking på høgt plan her. Her er leker av ymse slag, klorebrett og storebroren å leke med. Han får lov til mye. En av favorittplassene hans om dagen er oppe på hattehylla i gangen. Jeg er ikke kjempebegeistra for at han klatrer opp dit (han må klore seg fast i noen jakker som henger under for å komme opp) men han får lov allikevel. Det er stort sett tre ting som får fram spruteflaska; når han legger seg på spisestuebordet (jeg foretrekker at det ikke er unødvendig katt på bordet der jeg spiser maten min), når han klatrer i bokhylla og når han klorer i en stol vi har i "fosterhjem". Klorer han i sofaene blir det ikke sprut. De er ikke stort å samle på som det er, så litt (mye) kattungekloring skal vi da overleve til han legger det verste av seg, og vi har mulighet til å kjøpe ny. Problemet med at han sneik i matskpla til gamlepus har vi løst med at de får spise i hvert sitt rom, med lukka dør. Han virker ikke stressa, og er kosete med både meg, kona og eldstekatten. Endret 9. oktober 2010 av fruBeist
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Det som hjalp med min kattunge da hun gikk på bordet, kjøkkenet etc var at jeg holdt opp en hånd og sa "ah ah ah" høyt. Akkurat som Cesar Milan gjør med hundene. Nå har katten lært! Men det tar tid. De roer seg ned disse kattene etter kastrering/sterilisering. Slikt reagerer katten min på også, han skjønner fort at å gå på bordet og benken ikke var smart, og hopper ned igjen. Snur også om han går i feil retning, og får ros for det. Flink pus.
Leo Skrevet 9. oktober 2010 #18 Skrevet 9. oktober 2010 En fire måneder kattunge er på mange måter en liten baby, så det er begrenset hvor mye man får oppdratt dem. Bare fjern den fra situasjonen og si nei når den gjør noe galt, og godta at kattunger spinner rundt overalt, det er en del av læringen dens. Å straffe den for det blir som å straffe en toåring for at den søler når den spiser. Dette er en fase som går over av seg selv mellom seks og tolv måneder, og i mellomtiden må du bare sette bort de tingene du er mest redd for. Og sørg for at han har klatre/klorestativ og leker som ruller og lager lyd, så øker du muligheten for at han fokuserer på disse tingene fremfor møbler og gardiner.Jeg har også en kattunge på 15 uker i huset og tanken på at jeg skal straffe den på noe vis har ikke streifet meg. Veldig mye av den "ugangen" både kattunger og hundevalper gjør er basert på et ønske om oppmerksomhet og jo mer oppmerksomhet de får når de går på bord eller klorer på sofaer, jo oftere gjør de det. De betrakter også all oppmerksomhet som positiv oppmerksomhet uavhengig av oppmerksomheten kommer i form av "straff". Med alle mine tre kattunger har jeg gjort slik som beskrevet i innlegget jeg har sitert og jeg har endt opp med snille og håndterbare katter. T.o.m. den sist ankomne gjør minimalt med ugang. Det er jo ikke så spennende når ingen bryr seg vil jeg tro...
(((Puma))) Skrevet 9. oktober 2010 #19 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg er ikke fan av vannsprut som straff, egentlig er jeg ikke tilhenger av straff overhodet. Bruk stemmen, tramp i gulvet og klapp i hendene, løft den ned fra steder den ikke får lov til å være, og si strengt nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå